dat is alweer een tijdje geleden.
er is het een en ander gebeurt aan de T-5 en T-5R. het motorblok van de R kan er bijna uit, ik heb alles al zover gedemonteerd ik het het blok er uit kan takelen.
ook alvast een motor takel geregeld.
wat een vieze vette zooi en een wirwar aan kabels..

heb maar even goed ruimte gemaakt want wel het dan onder de kap ook wat netter gaan maken, er lopen veel losse kabels door de motor ruimte oa voor het opgebouwde gassysteem. helaas is dit niet heel netjes gedaan.

maar voordat ik het blok er uit ging takelen eerst met een ander klusje aan de gang geweest.
de turbo van de T-5, deze floot altijd al mooi maar de laatste tijd bij een koude start ook wat blauwe rook. Ook was derubber ring van de olie retour leiding lek.
even tijdelijk vervoer geregeld aangezien ik de auto elke dag nodig heb en maar aan de klus begonnen.
T-5R de schuur uit, 't schip de schuur in.

het demonteren van de turbo viel mij mee, alles wou goed los komen en na een vrijdag middagje sleutelen lag de turbo op de werkbank.

nieuw turbopatroon besteld , en deze kwam dinsdag binnen. helaas was dit patroon niet de juiste.. met het blote ook niet te zien maar na het monteren wouden de wieltjes moeilijk rond.
de volgende dag langs geweest bij het bedrijf waar ik het patroon gekocht had en het probleem laten zien. hun zijn hier achteraan gegaan en het bleek idd dat het niet het juiste type was, niet mijn fout overigens.
een aantal dagen later kon ik gelukkig mijn complete turbo weer ophalen met nieuw patroon

dit was ook in een middagje weer gemonteerd zonder al teveel problemen, en 't schip startte direct weer

loopt weer mooi nu, geen gefluit meer en hoef met ook niet meer te schamen als ik een parkeerplaat af rij omdat er een paar druppels olie liggen.

oja ik had ook een setje apex veren van maruska hier op het forum gekocht. deze ook maar gelijk gemonteerd aangezien ik toch moest wachten op het nieuwe turbo patroon.

ik heb zo nog geen foto waar de T-5 op de apex staat maar ik ben erg tevreden met het resultaat!
morgen is het tijd om em eens goed te wassen, en de T-5R weer de schuur in de duwen om het blok te gaan demonteren