remmen Tar-Ox 10 32

Gestart door triumph7, 16-09-2017 20:09:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

triumph7

sinds kort de bijna gelukkige eigenaar van italiaanse 850 T5R in bella gialla.
In 1 streep teruggereden van Como naar NH.
Onderweg vreselijk piepende en soms slepende remmen aan voorzijde.
Schijven en klauwen Tar-Ox 10 32  ,gegroefde schijven 320mm.Remblokken bleken verglaasd.
Nieuwe remblokken gekocht Ferodo FRP 3078 R.
Alles past ,is schoon en zuiver.De 10 cilindertjes in beide klauwen bewegen zeer soepel.
Schijven afgedraaid en gepolijst.
Remt nu zeer krachtig maar remmen worden veel te heet.Onbelast is wiel niet of bijna niet
rond te slingeren.Pas na afkoeling.
Wie heeft een idee over de oorzaak en de oplossing.?
Nu standaardremmen er weer op.Die kreeg ik er gelukkig bij !
la bella gialla

MikeyQR

Wil niet vervelend doen maar zou ook fijn zijn als je zelf even voorsteld in de voorstel topic.

Nu even antwoord op je vraag.
De benaming van de schijven en blokken zegt mij zo even niets.
Maar denk zo uit je verhaal dat er een setje BBK op zit?
Dit hoort uiteraard vrij te lopen en vraag mij dan ook af of dit ik Italiƫ goed is gemonteerd als je al aangeeft dat de remcilinders bewegen, alleen 10 stuks is wel appart? :eusa_think:

Ik zou er lekker een oem Volvo 302 mm set op doen, dat remt toch best voldoende voor woon werk verkeer.
Wil je meer dan zou ik deze set goed nakijken (laten nakijken) of een V50 T5 remset zien te scoren met andere brakets.

Succes!

triumph7

Sorry dat ik introductie had overgeslagen.Inmiddels gedaan.
Het is een Big Brake Kit,merk Tar-Ox.Geen troep.Weet niet hoelang de eerste eigenaar het setje erop had zitten,maar
hij remde er tijdens de proefrit op de autostrada zeer overtuigend mee.
Heb ook nog via Fine line remslangen vervangen.Zou het kunnen zijn dat de rembekrachtiger de hoeveelheid zuigertjes
slecht verdraagt?
Maar dan zou de vorige eigenaar dat toch ook moeten hebben gehad.Het zou vreemd zijn als dat ineens bij 1100 km lange rit
naar boven komt,toch?
la bella gialla

V70geRwin

Welkom, zijn er al plaatjes  ;D

Wat je vermoedelijk hebt is dat de vorige blokken anders zijn ingesleten op de schijf en er dus een (klein) randje continue een beetje aan blijft lopen.

Had ik ook na een remblok wissel toen ik van brembo blokken naar ferrodo ging.
De hoogte van aanpakken op de schijf was toch net anders.
Kost wat peut maar lost zich vanzelf op.

peteRRR

Dus na een rit met de wielen op de krik rem en rem los loopt het aan,...en koud ( afgekoeld ) op de krik loopt het vrij?

Blokken lopen vrij genoeg,...ontluchten goed gelukt?

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

triumph7

Dank voor reactie,plaatjes volgen!
Schijven zijn hier recent door specialist gebeiteld en gepolijst.
Dus daaraan kan het niet meer liggen zou ik denken.
la bella gialla

V70geRwin

Citaat van: triumph7 op 16-09-2017 21:37:03
Dank voor reactie,plaatjes volgen!
Schijven zijn hier recent door specialist gebeiteld en gepolijst.
Dus daaraan kan het niet meer liggen zou ik denken.

Beitelen is afdraaien?
Dus ze zijn volkomen vlak geworden zonder enig slijtpatroon van ouden remblokken?

triumph7

En ja goed ontlucht.
Wielen loeiheet na rit en flink remmen.
Zo heet dat ze niet of nauwelijks vrijlopen.Met de standaardremmen erop geen enkel probleem.
Het lijkt erop dat de zuigertjes niet goed terugkomen.Meende op terugweg uit Italia  na remmen op autobahn ook al te merken dat boel even vast bleef zitten.
Maar zuigertjes gaan super makkelijk heen en weer,met vinger te doen .Alles schoongemaakt,met staalwol gewreven en in kopervet.
Maar verschijnsel blijft.
Zo niet veilig te gebruiken.Ben bang dat remolie gat koken en remslangen uiteindelijk zouden scheuren.Of ga ik nu te ver?
la bella gialla

triumph7

schijven geheel vlak en zuiver
la bella gialla

V70geRwin

Na een paar keer goed remmen zijn mijn wielen ook goed heet.
Het zijn zware auto's en alles wordt omgezet in warmte...

Is het geen nieuwigheid dat de blokken een beetje "plakken".
Dat hadden mijn nieuwe Ferrodo's ook een beetje.
Na de eerste ritten ook weer het wiel eraf gehad om nogmaals te checken omdat de boel ook zo warm liep.
Maar bij mij ook goed gangbaar en zag niets bijzonders behalve dan het eerder genoemde randje.

Denk gewoon ff doorzetten.

peteRRR

En zorg ook dat de blokken nergens blijven hangen,...warmte,uitzetten,..evt zelf de vijl er bij nemen.

Kopervet door keramisch vet vervangen,..misschien heeft dit een beter effect.
En gevlochten flexibele slangen is ook nog een toevoeging.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

KIM

Ik denk eerder dat de remzuigers na tien jaar stilstand niet goed meer willen bewegen. Veel BBK's hebben geen stofhoesjes en zijn daarom erg gevoelig voor vervuiling.
Zuigers eruit halen, goed schoonmaken en een revisiesetje voor de afdichtingen erin zal je probleem waarschijnlijk oplossen.

Als je er geen stofhoezen in hebt zitten is het wellicht handiger om met een 302 mm set van Volvo te gaan rijden gezien het feit dat je er dagelijks mee gaat rijden. BBK's hebben regelmatig onderhoud nodig.