[AT] Schakelstandensensor vervangen

Gestart door konniekip, 02-06-2005 18:11:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ludo

Citaat van: JaapT5 op 30-10-2006 23:06:51
mijn MY96 heeft dat OBD-II achtige systeem en dat heeft zo z'n eigen codes. 
maakt niet uit, OBD-I of II.
de storingen én codes zijn hetzelfde.  ;)

Citaat van: JaapT5 op 30-10-2006 23:06:51
Wanneer na de wissel van de schakelaar 3-2-2 terugkomt dan weet je tenminste zeker dat het niet in de schakelaar zit... toch..? 8)
nee, dat is niet altijd zo, als de schakelaar niet goed afgesteld is komt de code ook terug.



JaapT-5

Citeerde storingen én codes zijn hetzelfde.
Sorry ...maar: de storing is dezelfde, de code is anders (in mijn auto, dan).
De meest voorkomende storing na het inschakelen van '3' of 'L' was in mijn auto OBD II code P0705 + knipperend pijltje. Dit zou in de OBD I 3-1-3 - Gear position sensor Signal incorrect geweest zijn.
De genoemde 3-2-2 zou in OBD II overeenkomen met P0732  Incorrect gear ratio Kan me (nu) goed voorstellen dat de 3-2-2 foutmelding bij een op zichzelf goed werkende maar onjuist afgestelde schakelaar voorkomt, net als 3-1-3 overigens.

Ik gebruik voor het uitlezen een ELM-scan interface met Scantool 1.08 software. De vertaling van de OBD- naar volvo codes komt uit m'n amerikaanse servicemanual 'n verzameling .pdf - bestanden.
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

Ludo

Citaat van: JaapT5 op 01-11-2006 22:23:35
... Kan me (nu) goed voorstellen dat de 3-2-2 foutmelding bij een op zichzelf goed werkende maar onjuist afgestelde schakelaar voorkomt, net als 3-1-3 overigens.


precies, 3-1-3 en 3-2-2 is zo goed als hetzelfde.
het heeft in beide gevallen te maken met het ontvangen van signalen door de ecu, veroorzaakt door de standenschakelaar.
dus ook bij een goed afgestelde schakelaar, als je deze codes krijgt, is vervangen de enige oplossing...  ;)

JaapT-5

O.K.. Dus mijn enthousiaste conclusie na het vervangen van de SchStSensor was te absoluut geformuleerd.  ::) Dat verdient een bijstelling, daar gaat-ie dan:
"Duss:
Doet je automaat het aarzelend als-ie koud is?
Branden je achteruitrijlichten niet altijd?
Kun je niet zonder knippererende pijlen in 'L' rijden?"
-Lees dan dit hele topic zorgvuldig door.
-Lees de foutcodes uit
-Noteer de foutcodes
(bij auto's met OBD-I: voer de functietesten uit)
-reset de foutcodes, maak een proefrit, lees foutcodes uit
* OK? einde, anders:
-Meet electr. verbindingen en componenten na
-Overweeg dan de gevonden resultaten zorgvuldig
-Begin met de afstelling van de schakelaar te controleren en evt. te corrigeren
-reset de foutcodes, maak een proefrit, lees foutcodes uit
*Nu OK?: einde,
*anders: Vervang de schakelaar
-reset de foutcodes, maak een proefrit, lees foutcodes uit
*Nu OK?: einde,
*anders: vervang/reviseer de transmissie ??
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

Ludo

Citaat van: JaapT5 op 04-11-2006 10:13:42
*Nu OK?: einde,
*anders: vervang/reviseer de transmissie ??

nee dat is té drastisch.  :evil:

JaapT-5

Citeernee dat is té drastisch.   
Oh.. maar wat dan wel ???
Je zult in dit stadium er niet meer komen met 'hopen dat het beter wordt, tóch..
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

Ludo

nouja het is te verstaan wat je met reviseer bedoeld.
voor de genoemde codes moet je het in de standenschakelaar zoeken.
anders moet een euvel gezocht worden door middel van de foutcodes.
in héél veel gevallen zit een bakprobleem in de omvormer óf een solenoid. (praat maar eens met revisiebedrijven)
dit valt eigenlijk ook wel onder revisie, maar die kosten wegen niet op tegen een volledige (onnodige) revisie of vervanging van de bak.
een solenoid kost doorgaans 100 euro, een omvormer tussen 500 en 600 euro.

konniekip

Als je op volvospeed.com leest, zie je dat de solenoids (of magneetkleppen in goed Nederlands) ook wel eens stuk gaan. Het benaderen van de console waar die kleppen achterzitten vereist volgens mij wel dat het subframe wegmoet...  :-\

Ludo

Citaat van: konniekip op 05-11-2006 11:46:46
Het benaderen van de console waar die kleppen achterzitten vereist volgens mij wel dat het subframe wegmoet...  :-\

nee, als je de accu en accuplaat wegneemt kom je d'r een heel stuk makkelijker bij.

arjen

Heb deze week de schakelstandensensor laten vervangen bij mijn garage. En ook laten flushen. Het probleem is nu dat de auto niet meer in de N-stand kan starten. Wat is er mis gegaan? Niet goed afgesteld? Eerder in dit topic wordt met nadruk gezegd dat de auto in N moet straten, omdat de sensor anders niet goed zit. Klinkt heel logisch, maar het zit dat precies ???
Dank vast!

mehn

Klopt. De auto moet starten in P en in N.
Het kan idd zo zijn dat de schakelstandensensor of hoe je m ook wilt noemen niet helemaal goed staat. Probeer de hendel in de auto eens een héél klein beetje richting D of juist R de zetten terwijl je de sleutel omdraait (voet op de rem!). Als ie dan wel start moet de sensor iets bijgesteld worden.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

Nee dat lijkt me niet, maar zoveel verstand heb ik er ook niet van ;)

Tsja die stekker...als je eenmaal weet hoe het moet is het geen probleem  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

A3GLT

Nog een tip om die beroerde stekkers uit die contactdoos te krijgen: ik heb in één van de gaatjes waar geen pinnetje uitsteekt, een schroefje gedraaid om wat extra houvast te krijgen. Op deze manier kreeg ik 'm redelijk snel los. Wel oppassen dat je de boel niet kapot draait natuurlijk.

RDG

Dat wordt een leuk klusje, :P

hoorde van een bekende dat ook de o-ring op de as vervangen moet worden is dit zo? of te wel hebben degene die het al gedaan hebben de o-ring vervangen?  ???

groetjes rijk :eusa_whistle:

A3GLT

Citeer
hoorde van een bekende dat ook de o-ring op de as vervangen moet worden is dit zo? of te wel hebben degene die het al gedaan hebben de o-ring vervangen?  ???
Nee, heb ik niet gedaan, had er ook nog niet over gehoord moet ik zeggen.

Meteen nog even een andere tip: zorg dat je de peilstok van de automaat goed op z'n plaats terug duwt nadat je 'm opzij gedrukt hebt om de nieuwe switch te plaatsen. Ik heb een tijdje wat automaatolie verloren via de onderkant van de peilstok. (en was al bang dat er een aandrijfaskeerring lekte...)

Veel succes!