Groter dan 0,88mm heb ik niet op mijn voelermaat 
Die moet ik er wel tussen duwen waar 0,80 nog redelijk soepel ging.
Bijzonder dat hij het vorige zomer nog deed dan, of slijten die koppelingen zo snel?
Ieder moment van aanslaan is een frictiemoment waarin de slijtage plaatsvindt. Dus het aantal inschakelingen in een tijdsperiode bepalen de snelheid van slijtage. En dat is weer afhankelijk van:
- heb je airco standaard aan staan of standaard uit (en alleen aan als je het zelf nodig vindt)
- de buitentemperatuur en de ingestelde interieurtemperatuur
- de vullingsgraad
- de vervuiling in het filter van het drukventiel.
De vullingsgraad is bepalend omdat indien deze lager wordt, de airco wel werkt maar de lagedruksensor de pomp eerder uitschakelt als beveiliging tegen droog lopen. En daardoor schakelt hij vaker in en uit dan nodig bij een voldoende gevuld systeem.
Een schoon ventiel voorkomt snellere hogedruk opbouw waardoor de hogedruksensor de pomp eerder uitschakelt als beveiliging enz.
Ook een goed aircosysteem verliest jaarlijks tot 10% van zijn koelmiddel (van horen zeggen.....). Dus wat het vorig seizoen nog goed deed hoeft het nu niet meer zo goed te doen, zeker als de eerste warme dagen er zijn.
Dé typische klacht voor een te grote spleet op de koppeling is dat de airco het bij koude motor de eerste 5 a 10 minuten wel doet en daarna niet meer. Dan is de magneet van de koppeling opgewarmd en daarmee neemt de kracht van het magnetisch veld af. En krijgt hij bij te grote spleet de koppelingsplaat niet meer over de afstand van die vergrote spleet aangetrokken. Probleem begint meestal te spelen vanaf 0,8 a 0,9 mm spleetgrootte, en ook hier weer afhankelijk van de buitentemperatuur.
-edit: typo