Automaatbak schakelt erg ruw

Gestart door ed, 06-06-2005 10:30:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ed

Beste mensen,

Sinds een paar dagen schakelt mijn automaatbak ineens erg ruw. Dat gebeurt alleen als ik hem op zijn staart trap, en de bak bij 6500 toeren naar het volgende verzet gaat. Nu schakelde de bak nooit echt erg soepel bij volgas, maar het lijkt nu wel alsof het vermogen er even voor een fractie van een seconde vanaf wordt gehaald. De auto houdt echt even in, het lijkt wel alsof hij aarzelt met accelereren na het schakelen. Na het schakelen gaat hij weer gewoon verder alsof er niet gebeurd is.
Bij rustig rijden is er niets van te merken, en schakelt hij netjes als altijd.

Bak is een paar maanden geleden nog voorzien van nieuwe olie.

Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

Ik heb ook wel eens gehad dat de bak zich verslikte. Was echter geen chronisch probleem..

b0nkolok

Op gas of op benzine of op beide? Bij RICA geweest?
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

ed

Heb eerlijk gezegd niet het idee dat het tijdelijk is.

Mijn auto is niet getuned op het LPI na, en het probleem doet zich voor zowel op benzine als op LPI.

Iemand nog ideeen? Het lijkt alsof er een software probleem is, maar het programma kan toch niet zomaar om zeep zijn?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Alles werkt prima, geen pijlen of iets knipperend, alleen erg bruusk overschakelen. Is echt iets niet goed, het gaat echt gepaard met een klap.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

reneetje

Daar het probleem zich voordoet bij hoge toerentallen (lees hoge turbodruk), zou je eens in die richting kunnen denken.

Draai je waste gate arm eens een paar slagen terug en kijk als je dan nog het probleem hebt.Eenvoudig te doen en kost niks.

Rene ::)

ed

Zal ik beiden eens proberen.
Wastegate staat nog origineel, kan dat iets met het warmere weer te maken hebben?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

reneetje

Kan , maar als er nooit mee geklooid is lijkt mij het niet voor de hand liggen.

elianmars

Toen ik net een andere turbo had gemonteerd, schakelde onze automaat ook heel ruw. Die klapte echt van de ene in de andere versnelling, bij fel optrekken.
Na verandering van de software bij ET is dat helemaal verdwenen.

Het is alleen vreemd dat het bij jou ineens gebeurt. Bij mij had het als reden de turbo-wissel.

Reitse

Citaat van: ed op 06-06-2005 23:04:53
Alles werkt prima, geen pijlen of iets knipperend, alleen erg bruusk overschakelen. Is echt iets niet goed, het gaat echt gepaard met een klap.
Doet ie het nog steeds met je andere banden? (oftewel zou het misschien aan je leeglopende band gelegen kunnen hebben?)

ed

Citaat van: elianmars op 07-06-2005 00:15:01
Toen ik net een andere turbo had gemonteerd, schakelde onze automaat ook heel ruw. Die klapte echt van de ene in de andere versnelling, bij fel optrekken.
Na verandering van de software bij ET is dat helemaal verdwenen.

Het is alleen vreemd dat het bij jou ineens gebeurt. Bij mij had het als reden de turbo-wissel.
Dat is inderdaad ook het vreemde. Ik moet wel zeggen dat bij de laatste beurt mijn lambda lampje brandde. Volgens de dealer was de stekker los van de achterste lambda sonde, of maakte slecht contact. Deze hebben ze schoon gemaakt, en hij heeft niet meer gebrand sinds dien. Ik denk dat het na die tijd is ontstaan. Zou er een connectie zijn?
Aan de andere kant hoor ik ook van iedereen dat na het chippen de bak mooier schakelt, maar er zit een probleem, en dat los je volgens mij niet op met een ander chippie!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Citaat van: Reitse op 07-06-2005 09:01:19
Doet ie het nog steeds met je andere banden? (oftewel zou het misschien aan je leeglopende band gelegen kunnen hebben?)
Was ook al voor de lekke band, dus dat sluit ik uit.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Voordat ik iets aan het probleem kon doen is het vanzelf opgelost. De bakj schakelt nu soepeler dan ooit lijkt wel. Konnie, je had dus helemaal gelijk. Alhoewel ik niet geloof in self-healing bij auto's lijkt het allemaal weer goed. Zou het geen probleem van teveel of te weinig transmissie olie kunnen zijn? Kan het anders niet echt verklaren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

HJ850

Ruw 'bokkig' schakelen bij hoogste overgang en met name bij flink doortrappen / hoge toeren heb ik ook. Helaas al sinds aanschaf 6000 km geleden, dus ik weet niet of het bij deze auto ook ineens kwam.

Maar ik heb een non turbo '92 GLT !

Ik heb nog niet de bak gespoeld (moet wel gebeuren, olie ruikt verbrand en is dus een keer te heet geweest).

Sowieso rijd ik in 'Sport' mode van de bak, want in de economy stand is ie in alle overgangen veel te bokkig.

Foutcodes zijn uitgelezen en volvo dealer zegt dat de bak verder nog wel goed is.

Opmerking hier over koppelbegrenzer vind ik wel interessant, want dat betekent dat je dus iets zou kunnen bijregelen??

Tevens vind ik dat mijn automaatbak net iets te lang bij hoge toeren (rond 6000) blijft hangen voordat ie overschakeld. 'Handgeschakeld' had ik al eerder geschakeld.
Gebeurt allen bij vol intrappen van het gas. Doe ik niet vaak, maar sons is de verleiding te groot ;-)
Herken je dit ook bij jou?

Hen3

Flushen kan inderdaad veel verschil uitmaken. Mijn bak was vooral in de laatste trap ruw, de overige trappen viel nog mee, maar het verschil is over de gehele linie goed merkbaar na het flushen.

Ik zou het dus zeker doen.