Normaal gedrag koelventilator met airco aan?

Gestart door Vulk, 19-10-2018 19:45:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Collega's 850 rijders,

ik ben pas sinds mei dit jaar eigenaar van een 850 met (langdurig) werkende airco.
De laatste weken, nu het wat kouder wordt 's morgens, valt het me op dat de koelventilator quasi altijd direct aanslaat op de hoogste (=2de?) stand van zodra ik de auto start met airco op. Dus ook pakweg als het 's morgens 10°C is.

Deze avond heb ik een 20km gereden en bij thuiskomst viel het me op dat ook de fan weer hard stond te blazen. Als ik de airco uitzette, ging de fan na enkele seconden uit. Auto komt normaal op temperatuur (volgens de meter), loopt goed, walmt niet, ...

Hebben die ventilatoren twee standen of drie standen? De ventilator draait nu sowieso harder dan de zachtste stand, maar ik weet niet of dat de maximale stand is.
Is dat normaal koelventilatorgedrag met de airco aan bij een 850 bij deze temperaturen?(met motronic 4.4)

V70R^2

Lijkt mij normaal gezien alle wagens bij mij na een koude start en airco aan (standje max) de fan vol aan zetten.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet


Vulk

Staat bij mij gewoon op auto op 22 graden.

Vulk

Ik heb het overigens over de fan op de radiator, niet de kachelmotor.

KIM

Ventilatoren kennen 2 standen.
Met de huidige temperaturen is het vreemd dat deze zo vaak moeten draaien

Vulk

Citaat van: KIM op 19-10-2018 22:06:45
Ventilatoren kennen 2 standen.
Met de huidige temperaturen is het vreemd dat deze zo vaak moeten draaien

Hij gaat (meestal) al aan een halve minuut na het starten van de auto. (Met airco aan)

V70R^2

jepp, die fan springt springt hier dan ook gelijk aan.

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk

Maar is het normaal dat die zo vaak op de hoogste stand staat te draaien?

arjenT5R

Zit 850 gram in bij jou toch? Es wat uit halen kijken of t dan minder is?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

gero

Citaat van: Vulk op 19-10-2018 19:45:57
Collega's 850 rijders,

ik ben pas sinds mei dit jaar eigenaar van een 850 met (langdurig) werkende airco.
De laatste weken, nu het wat kouder wordt 's morgens, valt het me op dat de koelventilator quasi altijd direct aanslaat op de hoogste (=2de?) stand van zodra ik de auto start met airco op. Dus ook pakweg als het 's morgens 10°C is.

Deze avond heb ik een 20km gereden en bij thuiskomst viel het me op dat ook de fan weer hard stond te blazen. Als ik de airco uitzette, ging de fan na enkele seconden uit. Auto komt normaal op temperatuur (volgens de meter), loopt goed, walmt niet, ...

Hebben die ventilatoren twee standen of drie standen? De ventilator draait nu sowieso harder dan de zachtste stand, maar ik weet niet of dat de maximale stand is.
Is dat normaal koelventilatorgedrag met de airco aan bij een 850 bij deze temperaturen?(met motronic 4.4)

Dus als ik het goed begrijpt rij je altijd met de airco aan, heb zelf ook een climate controle, deze staat altijd op AUTO, maar de airco zet ik pas aan als ik het nodig heb en daarna zet ik het ook gewoon uit.

Vulk

Citaat van: arjenT5R op 20-10-2018 10:03:45
Zit 850 gram in bij jou toch? Es wat uit halen kijken of t dan minder is?

Jap klopt 850 gram. Uithalen hoeft niet hoor, als ik weet dat het normaal is lig ik er niet wakker van.

Citaat van: gero op 20-10-2018 12:22:39
Dus als ik het goed begrijpt rij je altijd met de airco aan, heb zelf ook een climate controle, deze staat altijd op AUTO, maar de airco zet ik pas aan als ik het nodig heb en daarna zet ik het ook gewoon uit.

Klopt.

Piet

ik heb de climat control eigenlijk altijd aanstaan.
Het is me nooit opgevallen dan fan direct na starten gaat loeien.
Ik zal er eens op letten  ;)