Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.

Gestart door emiljan, 02-11-2018 19:03:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emiljan

Nadat onze vorige C70 2.5t uit 1998 gescheurde cilinderbussen had, maar besloten om deze weg te doen. Nu hebben we een C70 2.3 t5 uit 1999 gekocht, dus al met elektronische gasklep en 5 traps automaat die volgens mij wat gevoeliger is. Auto heeft nu 358.000 op de teller. Nu wilde ik graag nieuwe olie op de bak doen, gaat dit net zo makkelijk als bij de oude 4 traps, of moet ik de C70 hiervoor aan de laptop? Zijn er verder nog dingen waar op ik moet letten wat betreft deze bak? Kan er niet zo veel informatie over vinden als over de AW50 of de AW55.
Volvo C70 2.3 T5 1999 Coral red 400.000 km LPG

KIM

Ik heb dan nog de 4 traps automaat maar deze is wel zelflerend.
Na verversing van de olie moet je eigenlijk twee zaken resetten in Vida:
- Oliekwaliteit
- Adaptiewaarden

Dat zal ook voor de 5 traps gelden.

emiljan

Net even wat onderzoek gedaan en het blijkt dat ik helemaal geen 5 traps heb, maar een "adaptieve 4 traps". Ik heb wel de W knop onder de selectiehendel, maar ik heb slechts PRND3L naast de hendel staan.
Volvo C70 2.3 T5 1999 Coral red 400.000 km LPG

arjenT5R

Turbo versies van 99 hebben allemaal 4 traps at's alleen de ongeblazen motoren kregen de 5 traps.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Citaat van: emiljan op 03-11-2018 11:18:53
Net even wat onderzoek gedaan en het blijkt dat ik helemaal geen 5 traps heb, maar een "adaptieve 4 traps". Ik heb wel de W knop onder de selectiehendel, maar ik heb slechts PRND3L naast de hendel staan.

In dat geval gelden de, door mij, beschreven procedures nog steeds.
Het kan geen kwaad om er mee door te rijden maar het toepassen ervan wordt wel geadviseerd.

classicT5

Is resetten alleen met Vida te doen? Of andere software ook mogelijk (bv delphi, vol-fcr oid)?

KIM

Wellicht Delphi maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Waarom zou ik ook als ik Vida kan gebruiken bij de XC?

emiljan

Citaat van: KIM op 03-11-2018 11:54:16
In dat geval gelden de, door mij, beschreven procedures nog steeds.
Het kan geen kwaad om er mee door te rijden maar het toepassen ervan wordt wel geadviseerd.

Oke, bedankt voor je reactie!
Volvo C70 2.3 T5 1999 Coral red 400.000 km LPG

Racingbrick

Citaat van: classicT5 op 03-11-2018 16:39:35
Is resetten alleen met Vida te doen? Of andere software ook mogelijk (bv delphi, vol-fcr oid)?
Een 4 traps heeft geen adaptieve waarden die je kunt resetten.
Delphi en maxidas kunnen dat wel bij een 5 traps per nu 2000, idem met vida uiteraard.

KIM

Lees ik hier nu uit dat je de 4-traps niet kunt resetten met Delphi of zeg je dat een viertraps met adaptie niet bestaat?
De 4-traps in mijn ME7 XC heeft adaptiewaarden die ik met Vida kan resetten. Ook een olie degradatie teller maakt onderdeel uit van deze 4-traps adaptieve bak.

Racingbrick

#10
De adaptie en oliedegratieteller is een typische feature die voorbehouden is aan (canbus) of gedeeltelijk canbus uitvoerde modellen.
Dit is vrij zeldzame feature.
Welke bouwmaand/jaar is die xc? Dat moet wel een hele late zijn want alleen met CANBUS kom je in een dergelijke wagen.
In de classic zit geen display zoals bij zeg maar de N modellen daar toont men een melding " automaat service vereist "
Eerlijk gezegd heb ik die feature nog nooit gezien bij een 4 traps, en ook niet in de CANBUS uitgevoerde s80 2.5d en de v70N 2.5D tm modeljaar 2001, dat is het jaar dat de D5 uit kwam
Ook zit die feature niet in de S80 T6 met de beruchte GM automaat.

Het is echt echter wel zo dat de automaten die middels een TCM worden aangestuurd in principe adaptief zijn.... dus ook in een 92'er.
De contradictie in deze is wel het feit dat je niet kunt zien bij een classic dat er onderhoud nodig zal zijn aan de viertraps.... Er is geen middel om dat te tonen in een display.
Het is echter wel zo dat de mj 2000 modellen wel een 5 traps hebben maar die zijn slechts enkele maanden in het gamma geweest, althans veel korter dan een jaar.
Het kwartje viel een beetje laat, de ME7 is natuurlijk het laatste systeem voor die serie, en het zou zomaar kunnen dat bij die " tussen modellen "die feature is ingebouwd omdat alle latere die functionaliteit wel standaard hadden.
Ze zijn zeldzaam die 4 traps met ME7


KIM

Minder zeldzaam dan de 5-traps in de classic gok ik. In de auto zijn ze (dacht ik) herkenbaar aan de selector handle met alleen een W knop en een shift-lock override knop. Een melding over automaat service vereist is wellicht aan het pijltje gekoppeld want er is geen tekst display aanwezig.

Mijn XC is van '98 -> MY99
ME7 = CAN-bus

De bakken waarover jij spreekt zijn volgens mij ook niet meer de AW42 types