De 850 is in november 2019 verkocht. Door met een S70, wel een merkbaar verschil van een 2.0 10V naar 2.3 T5
(vanaf pagina 5). Nog wel een laatste (mooie) foto:

Ik ben Menno (23 jaar) uit Heinenoord, studeer op dit moment nog BIM op de Hogeschool Rotterdam (4de jaar).
Ik heb sinds februari 2018, mijn eerste auto, een rode Volvo 850 sedan 2.0 10v uit 1995.
Deze heb ik van mijn oom overgenomen, die heeft er iets meer dan 1 jaar mee gereden. Daarvoor stond hij 10 jaar stil.
In de tussentijd heb ik wel wat dingen veranderd. Ik zal een kleine samenvatting geven:
In het begin eerst een Sony radio ingebouwd, mijn oom haalde zijn radio eruit. Daarna cruise control en centrale vergrendeling (afstandsbediening + kastje) ingebouwd.
Hier wat foto's met het bovenstaande al ingebouwd (niet gewassen):
- foto's zijn weg -
Daarna de ontsteking vervangen (bougies, kabels, rotor en verdelerkap).
Ook het grote deel van de vacuümslangen vernieuwd en gasklep gereinigd.
De gastank en dergelijke heeft mijn oom er uit laten halen.
Er zat nog bekabeling en een computer in de auto, deze heb ik op het gemakje volledig verwijderd.
Was even spannend maar de auto startte na alles aangesloten te hebben.
De bijbehorende trekhaak kogel gevonden (blijkt achteraf van een station, uitkijken met parkeren dus) met 13-polige kabelset.
Een boordcomputer set op de kop getikt en uiteraard vrij snel ingebouwd.
Elektrische antenne gekocht, schoof helaas niet meer helemaal uit. Nieuwe antenne gekocht (erin gezet) en deze werkt weer.
Ook originele speakers in de achterdeuren gemonteerd, dus overal de speakers waar ze horen.
Daarna ineens een geklapper achterin tijdens het rijden over klinkers etc.
Gebroken schokdemper plaat, beide kanten gelijk vervangen.
Toen kwam de zomervakantie eraan, ik zou met mijn vaders auto gaan maar die was een paar weken voor ik naar Kroatiƫ zou gaan verkocht.
Dat werd dus even spannend met de 850 zonder werkende airco en voor het eerst alleen (met vriendin) op vakantie.
Heenreis verliep prima (verbruik rond de 1 op 12,5). Het was nog redelijk leeg op de camping in het begin.
De terugreis verliep helaas wat minder. Kapotte koppelingscilinder..
Stil komen te staan midden in de tunnel in Oostenrijk, dat was flink spannend met het drukke verkeer.
Ging gelukkig allemaal net goed.

Dag erna laten maken in Oostenrijk, fijn zo'n ANWB, daarna ging schakelen in zijn 3 niet fijn meer (kraakte bij inschakelen).
Na een paar weken thuis eens een spulletje (Nanolex Trim Rejuvenator) geprobeerd op de bumpers, best goed gelukt:
Ook de achterklep een beetje geprobeerd te poetsen, niet helemaal de juiste middelen beschikbaar op dat moment:
Ik had een originele versterker gevonden, Helaas is het nog niet gelukt om hem goed werkend te krijgen.
Mijn vader had de kabel in elkaar geknutseld en het werkt wel, alleen krijg ik ploppen door de speakers in combinatie met de Sony radio. Bij in- en uitschakelen van de radio en switchen naar usb, radio, cd, etc. Dus de versterker is nu niet aangesloten.
Andere versnellingsbak (M56H 4.45) eronder laten hangen met een nieuwe koppelingsset (LUK). De eerste paar kilometer zat het aangrijpingspunt heel erg laag, daarna verplaatste het weer naar zijn oude plek bovenin. Ik merk nu alleen dat als ik wat langer rij, de 1 lastiger gaat en ik een kraak hoor/voel in het pedaal. Druklager wellicht droog en/of opnieuw laten ontluchten?
Snelheid weer terug gekregen door het forum.

Het laatste op het moment is een leder armsteuntje met bekerhouder geplaatst (via forum bemachtigd).
Op dit moment nog op de to-do lijst:
-
Poetsen van de auto-
Net lederen stuur monteren-
Koni schokdempers met voor (originele) sport veren en achter station veren monteren (via forum bemachtigd) + veerpootbrug en daarna uitlijnen-
Mistlamp gaten maken en lampen ophangen-
Winterbanden monteren (na puntje 3)- Eventueel nog een Ferrita einddemper eronder, mocht dit niet te luid zijn en iemand ervan af wilt
- Stoelen (niet doorgezakt) met stoelverwarming vinden (knopjes zitten er al een tijdje in)
-
Koelvloeistof temperatuursensor en thermostaat vervangen (komt niet goed op temperatuur en hoog verbruik)-
Columba velgen -
Comets met goede zomerbanden eromheen-
Motorolie en filter vervangen-
Nokkenaskeerring bakzijde vervangen (achter rotor)-
Tankslangetje(s) vervangen, want deze zijn lek. Bij een volle tank -> plas onder de auto en hij stinkt in en om de auto naar benzine, na het tanken- Airco lek gevonden
Ik ben geen schrijver, maar het lijkt me leuk om toch een (klein) blogje bij te houden, wanneer er iets gedaan is.