Auteur Topic: “De Groene Bij” - 855 T-5R AT g3 van Jankooo  (gelezen 4206 keer)

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Online Online
  • Geslacht: Man
“De Groene Bij” - 855 T-5R AT g3 van Jankooo
« Gepost op: 11-04-2020 23:36:36 »
Sinds deze week overgenomen van SnoobyDoo en dus nu helemaal van mij: Volvo 850 T5-R uit 1995, op g3, automaat, DOP.

Waarom "de groene bij"? Nadat ze jaren in mijn V70 TDI's heeft meegereden, zat mijn dochter (9) net een minuut bij me in deze auto: "wat zoemt ie leuk zeg, ik noem 'em de groene bij":-)
Ik heb zelf niks met namen voor auto's maar dit kon ik natuurlijk niet negeren en zo is dit topic ook nog eens gemakkelijk terug te vinden :-)

Eerste punt wat ik wilde aanpakken: dakraam wilde niet fatsoenljik open en dicht. Oorzaak: meerdere breuken in de geledingsmechanisme.

Gisteren begonnen met uitbouwen. Met hulp van Robert prima te doen  ;D

Het gisteren opgehaalde extra dakraam uit een V70

Hemel er netjes uit gekregen, wel hangt de bekleding flink los en moet dus ook wat aan gebeuren.

Maar eerst dakraam. Hemel kan wachten...

Na uitbouwen van de cassette, de rails losgehaald en alle onderdelen eruitgehaald, schoongemaakt (tssss wat een rotzooi zat daarin), geinspecteerd en uiteindelijk van alle beschikbare onderdelen weer 2 rails met intacte onderdelen kunnen samenstellen.

Vies en schoon:

Rails onderdelen beetje invetten en terug in de rails, wat een verschil al, dat loopt weer mooi soepel!
Rails inbouwen in cassette, deze netjes terug monteren in de auto en weer aansluiten, hopend dat alles goed loopt...
En ja hoor, als nieuw! zo soepel, dit is weer genieten! Vele uren werk, maar voldaan gevoel!

Hemel moet er nog weer in, maar die wil ik eerst van nieuwe bekleding gaan voorzien.
Hier eerst een staaltje van besteld, gevonden uit weblog van MennoS.
http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/wand-en-plafondbekleding_114/hemel-bekleding-beige-voor-auto-hemels-140-cm-breed_2465.html?gclid=EAIaIQobChMI5JqboOqo1QIV67DtCh3DBQB8EAQYASABEgJt-PD_BwE

to be continued...
« Laatst bewerkt op: 13-04-2020 22:55:46 door Jankooo »

gero

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • Gero&Lara-Volvo 850-Honda Fire Blade-V70R
Re: De groene bij - T5R AT g3 van Janko
« Reactie #1 Gepost op: 12-04-2020 07:03:26 »
knap werk  :eusa_clap: :eusa_clap:

SnoobyDoo

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12-04-2020 07:12:56 »
Complimenten!
Richie: All right! Take it easy you bitch! I mean, Your Bitchness..I mean Lady Bitch of, oh God Eddie, what do you call them? Eddie: Jugs, what do you call em?

)()()sT

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R | V60D | T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
« Reactie #3 Gepost op: 12-04-2020 08:58:15 »
Past een dakraam van de V70 1 op 1?
De hemel is iets anders, niet? Mooi werk! 8)

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Online Online
« Reactie #4 Gepost op: 12-04-2020 10:10:28 »
knap werk  :eusa_clap: :eusa_clap:
Complimenten!
Past een dakraam van de V70 1 op 1?
De hemel is iets anders, niet? Mooi werk! 8)
Dank!

Dakraam en toebehoren 1 op 1 zelfde, dit is enige onderdeel dat net iets anders is maar wel uitwisselbaar lijkt.

Hemel is wel anders, die van mijn 850 heeft een groter gat rond achteruitkijkspiegel dan die van mijn V70.

Miyel

• Club lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #5 Gepost op: 12-04-2020 11:06:32 »
Goed bezig! Staaltjes van diverse hemel bekledingen heb ik ook thuis liggen. Ik vind het mooi spul met dat schuimlaagje er achter. Benieuwd hoe het jou vergaat, ik moet hetzelfde nog gaan doen.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 MY05 (Gezinsbak)

TBoss3

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • '94 855 2.5 20V
« Reactie #6 Gepost op: 12-04-2020 11:40:54 »

Hemel moet er nog weer in, maar die wil ik eerst van nieuwe bekleding gaan voorzien.
Hier eerst een staaltje van besteld, gevonden uit weblog van MennoS.
http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/wand-en-plafondbekleding_114/hemel-bekleding-beige-voor-auto-hemels-140-cm-breed_2465.html?gclid=EAIaIQobChMI5JqboOqo1QIV67DtCh3DBQB8EAQYASABEgJt-PD_BwE

to be continued...

Dit blijf ik volgen, mijn hemel hangt namelijk ook. Was het goed te doen om de hemel er via de achterklep uit te krijgen?
Ik ben benieuwd of dit de juiste kleur is, en of het zelf een beetje te doen is om het erop te plakken.
'94 - Volvo 850 2.5 20V - Black Stone - 490.000 km

Died850

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 Turbo AT 1994 (411)
« Reactie #7 Gepost op: 12-04-2020 11:51:18 »
Ah het is al gelukt zo te zien ;D. Best goed te doen denk ik? Ziet er goed uit in iedergeval. Even doorwerken maar een werkend schuifdak is toch wel heel fijn.

marc-850

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 T-5R / Nissan Micra / DAF XF106
« Reactie #8 Gepost op: 12-04-2020 12:46:54 »
Dit blijf ik volgen, mijn hemel hangt namelijk ook. Was het goed te doen om de hemel er via de achterklep uit te krijgen?
Ik ben benieuwd of dit de juiste kleur is, en of het zelf een beetje te doen is om het erop te plakken.

De hemel past gewoon door de achterklep. Je hebt meer een uitdaging bij het verwijderen van de afwerkstrip rond je dakraam (mits je die uiteraard hebt). Grote kans dat deze breekt (eigen ervaring...  :evil: ).

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Online Online
« Reactie #9 Gepost op: 12-04-2020 16:36:14 »
Ah het is al gelukt zo te zien ;D. Best goed te doen denk ik? Ziet er goed uit in iedergeval. Even doorwerken maar een werkend schuifdak is toch wel heel fijn.
Inderdaad best goed te doen, je moet gewoon geen haast hebben met dit soort klussen :-)

De hemel past gewoon door de achterklep. Je hebt meer een uitdaging bij het verwijderen van de afwerkstrip rond je dakraam (mits je die uiteraard hebt). Grote kans dat deze breekt (eigen ervaring...  :evil: ).
Klopt, gaat heel gemakkelijk door de achterklep. En de afwerkstrip was een uitdaging, maar uiteindelijk heel eruit gekregen.

Hemel opnieuw bekleden is niet iets waar ik graag mijn tijd en geld in steek, liever in onderhoud waar de auto technisch beter van wordt, maar goed, hij ligt er nu toch uit.
Er is vast voor een paar tientjes een goede gebruikte te vinden, maar kans groot dat daar de bekleding binnen afzienbare tijd ook gaat hangen.
Een goede low-budget oplossing is hier niet echt voor te vinden ben ik bang.

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Online Online
Re: “De Groene Bij” - 855 T-5R AT g3 van Jankooo
« Reactie #10 Gepost op: 15-04-2020 22:00:36 »
Afgelopen dagen wat kleine klusjes tussendoor gedaan. Zoals achterklep ruitenwisser + motor vervangen, werkte niet goed meer. Achterklepbekleding met hier en daar wat nieuwe clipjes en linnen tape voorzien tegen rammeltjes. Hopen dat het afdoende is...
Verder in afwachting van nieuwe hemelbekleding de rand rond dakraam schoongemaakt, hier zaten dikke vetvlekken op. Ik dacht laat ik eens een keer braaf proberen wat er op een of andere oma weet raad site staat: insmeren met papje van baking soda en azijn, op laten drogen, daarna verwijderen en afspoelen / afnemen met lauw water. Moet zeggen dat het al een wereld van verschil is. Ik ben dik tevreden. Nieuw wordt het niet en moet ook niet :-)

En voordat de hemel er weer ingaat, nog een vraag over de matten die tegen het dak zijn geplakt. Hoe krijg ik die het beste weer vast? Gewoon met Polymax? Of kan ik ze net zo goed eraf halen? (Dienen ze om geluid / trillingen te dempen?)

elmarconi

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '99 V70 10V 440 en '06 XC70N 2.5T LPG 426
« Reactie #11 Gepost op: 15-04-2020 23:47:33 »
--knip--
En voordat de hemel er weer ingaat, nog een vraag over de matten die tegen het dak zijn geplakt. Hoe krijg ik die het beste weer vast? Gewoon met Polymax? Of kan ik ze net zo goed eraf halen? (Dienen ze om geluid / trillingen te dempen?)

Yup: https://www.autoschadeshop.nl/index.php/anti-dreunplaten
Weet niet of ze origineel ook in horen te hangen. Baat 't niet, dan schaad 't niet. Polymax wonderspul.
--
Autogas Inside . . .

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Online Online
« Reactie #12 Gepost op: 16-04-2020 21:16:59 »
Yup: https://www.autoschadeshop.nl/index.php/anti-dreunplaten
Weet niet of ze origineel ook in horen te hangen. Baat 't niet, dan schaad 't niet. Polymax wonderspul.
Dank je, idd als 't maar weer vast zit, geen last van. Die bij schuifdak al weggehaald, die is wel vervelend als ie weer los komt.
Ga ik de andere matjes polymaxen.

Miyel

• Club lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #13 Gepost op: 19-04-2020 15:27:08 »
Ze zijn zeker origineel en ook nodig. Zijn inderdaad anti-dreun platen, die voorkomen dat je dakplaat in een resonerend trommelvel veranderd door de rijwind.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 MY05 (Gezinsbak)

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Online Online
« Reactie #14 Gepost op: 22-04-2020 23:25:21 »
Van beide voorstoelen functioneerde de electrische rugverstelling en verwarming niet meer. Inmiddels bijrijdersstoel gerepareerd met de tips hier. Buitenkabel ingekort en thermostaat draadjes weer vastgezet. Stoel gelijk goed schoongemaakt en leer ingevet.
Vieze originele T-5R matjes schoongemaakt, hangen aan de lijn.
Alcantara beetje opgeruwd met nagelborsteltje.

Later deze week bestuurdersstoel aan de beurt. Fingers crossed dat het daar ook slechts loszittende thermostaat draadjes zijn.

Binnenin de vloer gelijk maar even goed stofzuigen en koekeloeren achter bekleding.
Goed nieuws, deze lijkt al eens vervangen gezien de datum. Al is dat ook al weer even geleden....

Over de hemelbekleding, leuke staaltjes binnengekregen, maar juiste kleur duurt nog weken voordat ie weer leverbaar is.
Dan maar even met een stukje bekleding naar een bekleder in de buurt, Jack Kuipers hier in Groningen. Hij had prima staaltjes en kon snel bestellen.
Aardige man en na tijdje bijpraten over Volvo's (had zelf een R gehad (V70N)) bood hij me aan te helpen de bekleding aan te brengen. Uiteraard wel tegen vergoeding maar mooi aanbod gezien hij ook betere lijm heeft dan dat uit de spuitbusjes en uiteraard veel ervaring heeft. Wordt waarschijnlijk volgende week.
Verder had hij er ook net 2 T-5R voorstoelen staan ter reparatie. Waarvan hij de eigenaar moest teleurstellen betreft het alcantara, kon hij niet meer aan komen in de juiste kleur en werden dus helemaal met leer bekleed. Iemand van hier toevallig?

Maar leuk allemaal, veel belangrijker hoe ziet het er onder de motorkap uit en moet daar snel ingegrepen worden?
Hier nog niet heel goed te zien, maar niet heel netjes allemaal.
Show boeit me niet, maar weet wel graag of er gebreken zijn of aan zitten te komen.

Deze leiding is afgedopt en hoort zo het lijkt aan het piefje te zitten, zie rode lijn. Iemand een idee waarom dit is gedaan?

Verder zuigt ie gewoon warme lucht aan vanuit motorruimte. Had ergens al gelezen hier dat dit ermee te maken kan hebben dat ie op g3 loopt?

Dit ziet er best oud uit, snel maar vervangen.

Van onderen veel olie.

Deze eerst maar eens gebruiken dit weekend en dan volgend weekend bij Died850 op de brug voor grondige inspectie! Benieuwd wat we allemaal tegen gaan komen...

« Laatst bewerkt op: 22-04-2020 23:28:59 door Jankooo »