Auteur Topic: “De Groene Bij” - 855 T-5R AT g3 van Jankooo  (gelezen 3912 keer)

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
Re: “De Groene Bij” - 855 T-5R AT g3 van Jankooo
« Reactie #30 Gepost op: 04-05-2020 23:59:40 »
Gisteren bij Died850 geweest voor een zeer kundige inspectie van mijn vehikel op de weg en op de brug.
Automaat deed weer ernstig zenuwachtig bij vertrek uit Groningen, deze keer inclusief snelheidsmeter die af en toe uitviel. Dit bekrachtigt het vermoeden dat de snelheidssensor op de automaat de boosdoener is. Na 2 minuten gaf de automaat zich gewonnen en heeft zich de hele reis goed gehouden.

Naast de 850 Turbo van Died850.

Qua rijden doet m'n T5-R het gewoon goed voor z'n km-stand. Na later blijkt is er ook al eens een andere automaat in gezet (van 1998).
Tijdens de inspectie zien we de waarschijnlijke oorzaak van de 2-3-2 storing, de betrefende sensor ligt er qua bedrading bedroevend bij.
Het zwarte plastic kabel-frame loopt op de foto nu links langs de sensor (zo hoort het) maar lag los rechts langs / over de sensor en heeft de kabels opengewerkt.

Ook de kabels na de stekker zijn voorzichtig gezegd ontzettend knullig verlengd.

Dit vanmiddag gelijk aangepakt en nu maar afwachten of de storing wegblijft. Eerste 20 km gingen zonder problemen.

Op de brug weinig gekke zaken ontdekt gelukkig! Veel kleine maar belangrijke dingetjes, zoals een vergeten koelslangetje van de turbo. Snel vervangen maar.

Meest vervelende constatering was dat de dorpels veel aandacht behoeven. Hier tussendoor hoor je iets anders te zien... :-(

Deze zomer wil ik de dorpellijsten verwijderen en de dorpels ontroesten. Bij deze alvast hulp gevraagd om de boel weer netjes aan elkaar te lassen!
Wie in de buurt van Groningen kan en wil me hier bij helpen? Of wie weet iemand anders die zou kunnen helpen?

Verder leek het erop dat de carterventilatie al eens aangepakt was. Ook de Robert DYI test wees uit dat ik hier waarschijnlijk geen acute ingreep hoef te doen :-)
(niet heel goed te zien, maar mijn gele handschoen blijft gewoon plat op blok liggen, ook bij gas geven)

Nog wel meer slordige bekabeling gevonden, vanmiddag gelijk paar goede connectors + kabel van de sloop gehaald, morgen de boel verder fatsoeneren.

De waste-gate afstelling hebben we ook nog even gecontroleerd, deze stond eerder op hele maan, te slap dus. Zeer roestig, dus eerst een nachtje in kruipolie laten weken.
Vandaag ging de moer zowaar zonder veel moeite los. Halve maan? Ja, pennetje komt wel tot ongeveer de helft van het gat. Maar de helft van het pennetje zit niet bepaald op de rand van het gat... Gat is gewoon erg ruim geworden door de tijd denk ik. Paar slagen aangedraaid en weer vastgezet (rechts). Nu zet ie 'em nog net niet met een halve dikte pen op voorspanning, dus nog best behoudend afgesteld.

Even proefrijden, voelde niet direct anders aan, maar ik heb ook nog niet veel lopen trappen tot nu toe, dus een beetjes verschil gaat me ook niet direct opvallen.
Maar hoe dan ook, al deze dingetjes zorgen voor steeds meer vertrouwen in de auto! En hij wordt weer steeds beter. Mooie hobby :-)

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 05-05-2020 00:14:14 »
Je hebt weer genoeg uit te zoeken Janko, je kan kijken of de PNP switch de boosdoener is en vervuild is, rag de pook eens een keer of 10 / 15 heen en weer met de motor uit, staat hier op het forum ook wel beschreven. Wat het ABS / Tracks lampje betreft zijn er heel zelden problemen met het type controller in jouw auto. Bij de latere, de kunststof controllers, zijn het altijd breuken in de soldeerverbindingen door een zwakke constructie van de stekker en controller. Dit is bij jouw controller niet van toepassing.
Dank voor het meedenken. Pook heen en weer raggen heb ik gedaan, storing kwam daarna wel weer terug, zoals hierboven beschreven met zeer waarschijnlijk een andere oorzaak. Blijft dat het goed is zo nu en dan de pook eens heen en weer te raggen om de contacten schoon te houden.
ABS / TRACS lampjes zijn nog niet weer aan geweest. Die zouden ook gerelateerd kunnen zijn aan de snelheidssensor op de automaat lijkt me. Dus dat wacht ik eerst rustig even af :-)

jellejas

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 06-05-2020 11:36:31 »
Ik zou geen stekkers van de sloop halen. Vaak moet je die nog op matige manier op je huidige kabels vast maken wat ook niet altijd even netjes gebeurd. Je kan voor de meeste connectoren gewoon nieuwe bestellen. Wat is zie in die foto is het een Bosch stekker maar die wordt ook door anderen gemaakt. Je kan ze hier nog nieuw kopen https://www.rdae.nl/multistekkers/bosch-junior-timer-stekkers/.
BRAAAAAAAP STUTUTU

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 06-05-2020 23:49:48 »
Ik zou geen stekkers van de sloop halen. Vaak moet je die nog op matige manier op je huidige kabels vast maken wat ook niet altijd even netjes gebeurd. Je kan voor de meeste connectoren gewoon nieuwe bestellen. Wat is zie in die foto is het een Bosch stekker maar die wordt ook door anderen gemaakt. Je kan ze hier nog nieuw kopen https://www.rdae.nl/multistekkers/bosch-junior-timer-stekkers/.
Dank voor de tip! Voor nu zet ik toch eerst de stekkers van de sloop er op, de kabels zijn allemaal al eens verlengd, zie foto, als ik ze daar opnieuw verbind, wordt het iig niet erger :-). Maar voor later eens de boel helemaal tiptop in orde maken dan is dit zeker een mooie mogelijkheid die je noemt.

Sowieso een geweldige site, heb er gelijk aantal meters kabelbescherming besteld voor al mijn losliggende kabels onder de motorkap. Ik wil ze niet meer zien!!

Verder betreft automaat storingen en ABS-TRACS lampjes: gaat nu al een 3 dagen zonder problemen. Nog even afkloppen, maar lijkt erop dat het eerst opgelost is door de kabelherstelwerkzaamheden aan de snelheidssensor op de automaat!

Dat ik de wastegate strakker gezet heb ter correctie om zo dicht mogelijk bij origineel te komen: Ik las nadien onderstaande en ga actuator toch maar weer terug zetten, mijn blok is een B2345T5, dus 12,5kPa --> NIET op halve maan afstellen maar slapper! Het gaat mij om het behoud van m'n blok...
Natuurlijk kan gezien de leeftijd van de actuator (turbo lijkt nog de originele, sowieso een 15G) de openingsdruk en gedrag wel anders zijn dan hoe het hoort, maar liever geen risico op bijv kromme drijfstangen nemen....

Hij hoort zo slap...

Oh ja? Ja! 

Oudere T5's, B5234T, T4, T5, T7, hebben 12.5 Kpa voorspanning. Dat is ongeveer zo hup op de pin.
Latere en andere modellen waaronder de B5234T2, T3, T6 en T8  hebben 30 Kpa voorspanning, dat is ongeveer op de helft van 't gaatje.

2.0T en LPT's hebben 12.5, 15 of 18 Kpa.

Die kennen de gegevens van de verschillende turbo's denk ik..   ;D

Verder: Hemelbekleding is nog steeds niet binnen, dus daar kan ik nog niet mee verder.

Wel nieuw dakraamrubber besteld (185euro pffffff) dus daar kan ik wel mee verder. Halve tube kit leeggespoten op m'n reserve dakraampje (die gewoon hele stukken frame mist door roest) zodat die een paar dagen de boel kan dichthouden als ik de huidige eruithaal en repareer.

Verder ga ik alle vloeistoffen en filters bestellen om op korte termijn te vervangen. Wel de meest saaie klus maar goed ook de meest essentiele!

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 26-05-2020 00:00:30 »
Afgelopen 2 weken weer een aantal klusjes afgewerkt.
Eerst de bekabeling van de injectoren deels vervangen en netter opgebonden en geleid. Kabelbescherming eromheen en nog een aantal kabels beter beschermd. Nog wat missende afdekkapjes gemonteerd en het is niet alleen functioneel en stuk beter, ook oogt het een stuk netter.
Voor:

Na:

Hemelbekleding was binnengekomen, dus met hemel, bekleding en loszittende zitting bestuurdersstoel naar Jack toe. De zitting had hij in een paar minuten weer genaaid. Ik kreeg keurig een zak vol krammetjes en een tang mee om de bekleding weer aan de stoel vast te zetten. “Breng maar weer eens terug als je in de buurt bent”. Werkte echt veel handiger en veel sneller dan alles met tyraps te doen!

Jack is ongeveer twee uurtjes bezig geweest de hemel en dakraamklep netjes te bekleden en nog een half uur alles netjes af te snijden. Toen samen de hemel erin hangen en thuis afmonteren. Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Nu afblijven met vieze vingers!

Niet al te moeilijke maar wel tijdrovende klus: Lekkend dakraam reviseren. Eerst halve tube kit gesmeerd op het reserve dakraam, deze was namelijk minstens zo lek. Die er tijdelijk ingehangen en beginnen maar. Het staat op dit forum al een aantal keren beschreven hoe dit werkt, dus ik beperk met tot wat plaatjes. Frame losgehaald, dat wil zeggen na het verwijderen van het rubber lag ie gewoon los op de glasplaat.

Slechtste plek na ontroesten, valt nog mee.

Kneedbaar metaal erop friemelen, laten drogen en afschuren.

2x in de Hammerite; ruitenkit ertussen en klemmen maar.

Rubber erom, randje alleen aan voorzijde late zitten en windvangerneerduwgevalletjes niet vergeten terug te monteren.

Na het geheel gemonteerd te hebben in de auto, vind ik het een beetje veel klemmen (rubber voor en achter). Na meerdere afstelsessies en wat afwasmiddel rondom het rubber te hebben gesmeerd, is het resultaat iets beter maar nog niet zoals het hoort. Besloten eerst maar eens een weekje te laten zitten. Nu een week verder, loopt het wel soepel, het rubber moest schijnbaar nog even wennen .
Batterijtjes van de grijze 1-knops Guard-1 AB waren al een paar weken leeg, daarvoor deed ie het prima. Nieuwe (juiste type) batterijtjes besteld en correct gemonteerd. Rode LEDje op de AB gaat wel branden als je knopje induwt, echter auto reageert geheel niet. De driehoek op de A-stijl negeert de AB volledig. Wat rondgeloerd hier op het forum en uitgezocht hoe de AB opnieuw in te leren (dat zal dan wel moeten toch) maar werkt ook niet. Netjes volgens procedure uit “Volvoguard-instruction-owners-manual-NL-Dutch” gevolgde echter de LEDjes in de driehoek reageren helemaal nergens op. De knippercode van de driehoek gecheckt: deuren op slot of niet, maakt helemaal niks uit, de knippercode blijft gelijk. Zal dus wel meer aan de hand zijn? Of moet ik gewoon de accuklem eens loshalen en dan opnieuw proberen?
Dit is trouwens de knippercode voor wie het wat zegt. Advies welkom!

Verder nog gedaan: filters vervangen, ook was geen overbodige luxe. Luchtfilter:

Interieurfilter:

Verder ligt klaar voor later deze week: motorolie, oliefilter, KVS, temperatuurzender en onderste turboslang.
Dan nog: Ik vond dat ie de laatste dagen een klein beetje rauwer loopt, niet echt onregelmatig, moeilijk uit te leggen, maar loopt gewoon net iets minder soepel. Het verandert ook niet per keer of warm of koud of op gas of benzine, blijft hetzelfde. Het is vooral in lagere toerengebied. Eerst de bougies maar eens losgedraaid. Tja, hoe zien die dingen er ook al weer uit na 13 jaar diesel te hebben gereden 

Naar mijn idee is hier weinig aan op te merken (los van dat het geen originele Volvo zijn), ik hoor het graag als iemand vind dat de kleur / staat niet goed is. Beter op korte termijn vervangen voor Volvo bougies, maar lijkt me sterk dat dit de oorzaak is.
Dan de rotor en verdelerkap: zouden vorig jaar nog vervangen moeten zijn, volgens de bij de auto geleverde facturen. Tijdens de algehele inspectie bij Diederik, vonden we dit aan de buitenzijde van verdelerkap gezien al een sterk verhaal. Maar eens opengehaald en tja, dit is niet bepaald nieuw lijkt eigenlijk nog best nieuw bij nader inzien

Dramatisch is de staat niet lijkt me maar wat weet ik ervan met mijn dieselhoofd . Op termijn ook maar eens vervangenLaat ik dus eerst mooi zitten Iemand nog een idee wat anders de oorzaak kan zijn?
« Laatst bewerkt op: 05-06-2020 22:07:32 door Jankooo »

BBS

• "Bert - Jan," Clublid: 85011464
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 2.3RN T5
    • BBS Blog: v70 2.5T AWD Whapp, 0681927007
« Reactie #35 Gepost op: 26-05-2020 09:00:13 »
KVS sensor moet je nemen van Bosch, en geen Facet rommel of iets dergelijks. De Volvo's lopen niet heel goed op immiatiesensoren.
Kijk eens op je bougiekabels en bobine kabel als je toch de ontsteking gaat doen. Welke datum (maand/jaar bijv 0699) staat erop?
Als die al bijna 20 jaar oud zijn kun je die beter ook maar vervangen voor een vers setje. En de bobine zelf, slaat die al iets wittig uit op de spoel?
Volvo V70 2.3t-T5 AWD 1997 op LPi.
Van handhark naar automaat én het fijne van een 2,5T gecombineerd met het lekkere van een T5 is een 2,3t-T5.

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 26-05-2020 09:29:12 »
KVS sensor moet je nemen van Bosch, en geen Facet rommel of iets dergelijks. De Volvo's lopen niet heel goed op immiatiesensoren.
Kijk eens op je bougiekabels en bobine kabel als je toch de ontsteking gaat doen. Welke datum (maand/jaar bijv 0699) staat erop?
Als die al bijna 20 jaar oud zijn kun je die beter ook maar vervangen voor een vers setje. En de bobine zelf, slaat die al iets wittig uit op de spoel?
Dank voor het meedenken. KVS sensor heb ik origineel Volvo besteld.
Bougiekabelset staat geen datum op maar is volgens factuur een jaar geleden vervangen en dit lijkt duidelijk wel te kloppen, zien er nog als nieuw uit.
Bobine ben ik me niet van bewust dat je die zo open kan maken, geen idee of die wit uitslaat. 

T5-4life

• Hugo
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 26-05-2020 14:12:41 »
De witte aanslag zit aan de buitenkant
C70 T5 coupé LPI 1998 288.000 km
C70 T5 cabrio 2000 232.000 km
S80 D5 2005 248.000 km

arjen850

• Forumsponsor
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • volvo bloed blijft stromen
« Reactie #38 Gepost op: 26-05-2020 14:36:47 »
op de foto van de beide luchtfilters is de bobine zichtbaar. Ook zie je al aardige witte aanslag, dus die zou ik vervangen.

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #39 Gepost op: 26-05-2020 16:16:33 »
Dat oude luchtfilter is wel flink gekrompen zeg....  :eusa_think:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 26-05-2020 19:41:38 »
Dat oude luchtfilter is wel flink gekrompen zeg....  :eusa_think:
Nee de nieuwe is extra groot, heb de XXL versie besteld, gaat ie nog harder van ;-)

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #41 Gepost op: 26-05-2020 22:03:44 »
Nee de nieuwe is extra groot, heb de XXL versie besteld, gaat ie nog harder van ;-)

;D Toe maar, de sportsversie, het mag wat kosten  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Het blijft een familiewagen!
« Reactie #42 Gepost op: 29-05-2020 17:45:29 »
Knap hoe die kabelbende van de gasinstallatie weggewerkt is!

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 05-06-2020 22:10:59 »
Batterijtjes van de grijze 1-knops Guard-1 AB waren al een paar weken leeg, daarvoor deed ie het prima. Nieuwe (juiste type) batterijtjes besteld en correct gemonteerd. Rode LEDje op de AB gaat wel branden als je knopje induwt, echter auto reageert geheel niet. De driehoek op de A-stijl negeert de AB volledig. Wat rondgeloerd hier op het forum en uitgezocht hoe de AB opnieuw in te leren (dat zal dan wel moeten toch) maar werkt ook niet. Netjes volgens procedure uit “Volvoguard-instruction-owners-manual-NL-Dutch” gevolgde echter de LEDjes in de driehoek reageren helemaal nergens op. De knippercode van de driehoek gecheckt: deuren op slot of niet, maakt helemaal niks uit, de knippercode blijft gelijk. Zal dus wel meer aan de hand zijn? Of moet ik gewoon de accuklem eens loshalen en dan opnieuw proberen?

Opgelost na accuklem los en weer vast doen, hoe makkelijk kan het soms zijn :-)

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 05-06-2020 22:13:15 »
Knap hoe die kabelbende van de gasinstallatie weggewerkt is!
Dank je wel. Hele verbetering idd. Wilde het nog mooier doen maar de kabels van de gasinjectoren waren al zo hard geworden dat het niet slim leek daar nog verder aan te gaan lopen trekken en buigen. Voor nu eerst prima!