Ombouw naar MT

Gestart door The_former_saint, 08-08-2020 13:31:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The_former_saint

Ik ben aan het overwegen om mijn T-5R om te bouwen naar een manuele transmissie, maar nu ben ik aan het uitzoeken welke onderdelen ik nodig heb.
Nu is mijn vraag welke versnellingsbak ik juist nodig heb. Op het forum staat een compabiliteitslijst en daarin staat dat een bak van een 2.0 wel past, maar dat het niet aan te raden is en dat je andere assen nodig hebt.
Weet er iemand waarom het niet aan te raden is? Ik neem aan dat de verhoudingen anders zijn, maar verder...? En welke assen moet je dan gebruiken? Die van de 2.0?

Ik heb nog een handgeschakelde 2.0 staan met een lage kmstand, dus ik ben me aan het afvragen of ik deze onderdelen kan gebruiken of dat ik best een bak zoek van een T5...

Vulk

Ik geloof dat die niet turbo-bakken niet sterk genoeg zijn om achter een turbo te hangen.

The Volvoboy had daar slechte ervaringen mee geloof ik.

arjenT5R

Je kan in principe alles van 2 liter gebruiken.
Maar de bak heeft een andere verhouding en is idd minder qua materiaal.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

The_former_saint

Hoe kan ik een bak van een turbo herkennen? Het type is toch allemaal M56L of H afhankelijk van het bouwjaar?

Ik heb ooit gereden met een handgeschakelde T-5r en het schakelpatroon was veel strakker/stugger/sportiever dan op de 2liter die ik heb staan, daar is het schakelen veel zachter/comfortabeler. Ligt dat aan de bak of aan het schakelmechanisme dat onder de versnellingspook zit?

de Boeing

Grote kans dat daar destijds een aftermarket short-shifter op zat. Bij mijn weten is er nooit door volvo een verschil gemaakt in het schakelmechanisme tss de verschillende modellen.

Bij een automaat bak (die ik beter ken) staat er ook nog een uitgebreider nummer op, daar kan je aan afleiden welk jaar/internals er zijn gebruikt

The_former_saint

Ik betwijfel dat er een short shifter op zat, want ik vond dat de versnellingen nogal ver uit elkaar lagen...
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog maar met 1 MT gereden heb...

Zoepertje

Waar zit het interne verschil in dan in, tussen de bakken van turbos en niet turbos.
Ik lees alleen dat de eerste twee versnellingen langer zijn van de turbobakken vergeleken met normale volvos's
Ik ga binnnenkort een bak van een v70 10v in mijn C70 t5 hangen en het zou mooi zijn als ik die niet binnen een paar maand aan gort rijd.  :)

arjenT5R

Schakel vorken zijn van messing bij een T5 bak en bij een 10V bak etc zijn de vorken van gietijzer...
Er zullen vast nog andere verschillen zijn ;-)

En bak gemaakt voor 140 pk of 240 pk zit heus verschil in...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70R^2

Materiaal ook, goedkoop gietijzer e.d. daar waarbij turbo bakken messing schakelvorken en betere synchomesh zit.


Edit, is die piraat weer sneller hoor ;D

The_former_saint

Ok, maar hoe kan je aan de buitenkant zien met welke bak je te maken hebt?  ???

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Zoepertje

Citaat van: arjenT5R op 10-08-2020 11:03:21
Schakel vorken zijn van messing bij een T5 bak en bij een 10V bak etc zijn de vorken van gietijzer...
Er zullen vast nog andere verschillen zijn ;-)

En bak gemaakt voor 140 pk of 240 pk zit heus verschil in...

Ik had gehoopt dat door massaproductie en standaardisatie alle meuk hetzelfde was....

Op mijn versnellingsbak uit de 10 klapper staat het nummer: 1023705

En als ik google/volvo webparts mag geloven heeft een turbobak M56H het volgende nummer: 36050431
Dit is voor een X70, de nummers voor een 850 weet ik helaas niet.

We gaan zien hoelang de bak van de 10 klepper het gaat overleven, met een beetje geluk heb ik mijn eigen bak dan weer heel  8)

The_former_saint

Of is elke m56l voor een non-turbo en een m56h voor een turbo?
De laaste zou wel de sterkste zijn, heb ik gelezen...

The_former_saint

Citaat van: arjenT5R op 10-08-2020 12:21:10
Nr's my friend ;D
Weet er iemand welke nr's er dan juist moeten opstaan?

V70R^2

Ik weet anders nog wel een complete ombouwset te vinden voor je, bak, assen, kabels en alle benodigde leidingen etc.

Doe maar en pb'tje als je interesse hebt.