Auteur Topic: 850 T-5r ''surge'' tijdens licht accelereren.  (gelezen 653 keer)

Schaap

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
850 T-5r ''surge'' tijdens licht accelereren.
« Gepost op: 14-08-2020 09:16:14 »
Hallo Forumleden,

Een poos geleden heb ik een t-5r gekocht met heel wat werk. Nu een tijd verder heb ik een vreemd probleem tijdens licht optrekken. Oftewel, normaal rijden.
De auto fluctueert dan in toeren. 2500-2400-2500 om dan naar 2600-2500-2600 te gaan etc etc. Dit tot dat hij ongeveer 3000tpm draait.
Stationair loopt hij prima, onder vollast gaat het ook goed. Alhoewel ik laatst het idee had dat hij niet het volle vermogen had.

Het betreft een automaat waar e.e.a aan ''getuned'' is door de vorige eigenaar. Ik heb zelf het volgende al vervangen:
- Bougies (ongeveer 6 a 7000 km geleden)
- Rotor en rotorkap
- Brandstoffilter
- Olie filter + olie (ook 6 a 7000km geleden) Hij verbruikt wel wat olie, en lekt helaas ook wat. Verbruik is ong. 1 liter elke 1500 km.
- Originele luchtfilterhuis terug geplaatst met nieuw papieren filter.
- Caterventilatie nu 2x vervangen. Is nog steeds niet top.
- TPS vervangen van de gasklep. Deze ook goed schoongemaakt. Ik had gehoopt dat dit het probleem zou verhelpen..
- Automaatbak olie vervangen door middel van de drain and fill manier. Nu 5x gedaan. Van zwart naar een heel stuk beter!

Op subforum, wie ben ik, heb ik al eens aangegeven dat het zomaar zou kunnen zijn dat de ringen niet goed meer zijn. Vast en of versleten. Compressie was destijds laag, gemeten voordat ik met de auto ''echt'' ging rijden. Wil het nogmaals testen maar niet aan toe gekomen.

Zelf zit ik te denken aan een vacuumlek, maar dit vind ik lastig zelf te testen...
MAF sensor zou ook eens vervangen mogen worden, maar is aardig prijzig... Kan dit het ook zijn?

Wie weet heeft een van jullie ervaring met dit probleem en er een oplossing voor!

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • I've got propane running around my brain!
Re: 850 T-5r ''surge'' tijdens licht accelereren.
« Reactie #1 Gepost op: 14-08-2020 10:27:00 »
CBV en/of vacuumlek eerst maar eens controleren ;-)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

aloisdecroon

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14-08-2020 11:09:27 »
- Caterventilatie nu 2x vervangen. Is nog steeds niet top.

Hoe was de opening in het blok zelf, want als dat erg verstopt zit moet je ook de carterpan eraf halen om het kanaal goed schoon te maken.

Een goed werkende 2dehands MAF is normale prijs 25/30 euro

mitsupiet

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • V70R Saffron Pearl LPI
« Reactie #3 Gepost op: 14-08-2020 11:37:20 »
Heb hetzelfde gehad met mijn T-5.
Was de lambdasonde.
We zijn toen gaan rijden met een lambda meter en zagen toen dat hij vaak buiten het gebied zat waar hij moest zijn.
De systemen proberen dit te corrigeren en dat gaf het ''zagende gevoel. Nieuwe lambdasonde erin en het was weg. Ik heb hier toen ook lang naar gezocht.
Succes.
« Laatst bewerkt op: 14-08-2020 12:00:47 door mitsupiet »

Te hard geschrobt.......

Schaap

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14-08-2020 12:14:41 »
Thnx voor de antwoorden gasten!

@Arjen: Is je interne blowoff-/bypass valve op de turbo toch?

@aloisdecroon: Deze twee gaten in het blok heb ik schoongemaakt met een tierib, kwam niet heel veel meuk uit. Carterpan heb ik er niet af gehad.. Dus geen idee of het verder in het kanaal inderdaad dicht zit. Bij welk adres kan ik een goede gebruikte MAF vinden voor dat geld? T5rparts?

@mitsupiet: Dit is helemaal top! Als in dat je precies hetzelfde hebt gehad. Bij de vorige beurt apk een maandje geleden kreeg ik al te horen dat de lambda eventueel aan vervangen toe zou zijn. Ik ga hier dus zeker nog even verder in duiken!

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #5 Gepost op: 14-08-2020 12:14:52 »
Heb hetzelfde gehad met mijn T-5.
Was de lambdasonde.
We zijn toen gaan rijden met een lambda meter en zagen toen dat hij vaak buiten het gebied zat waar hij moest zijn.
De systemen proberen dit te corrigeren en dat gaf het ''zagende gevoel. Nieuwe lambdasonde erin en het was weg. Ik heb hier toen ook lang naar gezocht.
Succes.

Had mijn ex T-5R ook, was uiteindelijk ook de Lambda.
In DLD ff online zoeken voor tientje of 6, Arjen weet de link wel uit zijn hoofd denk ik  ;D

Overigens welkom hier, heb je je al voorgesteld (met plaatjes natuurlijk?!) ?
« Laatst bewerkt op: 14-08-2020 12:16:39 door V70geRwin »
Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.

Schaap

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14-08-2020 12:45:44 »
Had mijn ex T-5R ook, was uiteindelijk ook de Lambda.
In DLD ff online zoeken voor tientje of 6, Arjen weet de link wel uit zijn hoofd denk ik  ;D

Overigens welkom hier, heb je je al voorgesteld (met plaatjes natuurlijk?!) ?

Ja ik heb een stukje op even voorstellen! Alleen zijn de plaatjes alweer verdwenen volgens mij. T-5r van Boris.
Het is niet de mooiste en zeker niet de beste T-5r maar daar wordt dan ook hard aan gewerkt (:

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • I've got propane running around my brain!
« Reactie #7 Gepost op: 14-08-2020 13:14:54 »
ja beste is eigenlijk loggen voor dit soort dingen dan heb je het zo gevonden.
maar als je al aangeeeft dat het ouwe sannie is beter eerst zorgen dat de std dingen in orde zijn... zoals vacuum lekkages en uitlaat lekkages voor de sonde etc..

Een lmm doet het meestal gewoon en als ie niet meer wil dan doet is ook gewoon niets meer zeg maar.. tenminste dat is vaak zo...

Lambda sonde kan idd traag geworden zijn maar zo kunnen er nog wel een aantal dingen aan de hand zijn zoals een slechte temperatuur sensor... maar begin eerst maar eens bij de simpele dingen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Schaap

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17-08-2020 07:55:09 »
ja beste is eigenlijk loggen voor dit soort dingen dan heb je het zo gevonden.
maar als je al aangeeeft dat het ouwe sannie is beter eerst zorgen dat de std dingen in orde zijn... zoals vacuum lekkages en uitlaat lekkages voor de sonde etc..

Een lmm doet het meestal gewoon en als ie niet meer wil dan doet is ook gewoon niets meer zeg maar.. tenminste dat is vaak zo...

Lambda sonde kan idd traag geworden zijn maar zo kunnen er nog wel een aantal dingen aan de hand zijn zoals een slechte temperatuur sensor... maar begin eerst maar eens bij de simpele dingen.

Ik heb van het weekend een beetje rond gespoten met remreiniger terwijl de motor liep (koude motor). Maar geen veranderend toerentallen. Hopelijk kan ik hiermee vacuümlekkages redelijk uitsluiten.
Ik heb daarom ook gewoon maar die lambda sensor besteld.. Van de week hoop ik die te monteren en dan even kijken wat die doet.

Arjen jij hebt het over een temperatuursensor? Welke bedoel je hier precies mee? Edit: Ik neem aan de sensor van de koelvloeistof..
« Laatst bewerkt op: 17-08-2020 08:48:36 door Schaap »

Schaap

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28-08-2020 11:22:51 »
Kleine update:

Lambda sensor vervangen en alles gereset. Daarnaast ook thermostaat en temp sensor vervangen. Was allemaal simpel zat.
Daarna klein stukje wezen rijden en het ''zagen'' was verdwenen!

Top jongens voor de hulp! Thnx

mitsupiet

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • V70R Saffron Pearl LPI
« Reactie #10 Gepost op: 28-08-2020 18:32:56 »
Kleine update:

Lambda sensor vervangen en alles gereset. Daarnaast ook thermostaat en temp sensor vervangen. Was allemaal simpel zat.
Daarna klein stukje wezen rijden en het ''zagen'' was verdwenen!

Top jongens voor de hulp! Thnx

Fijn dat het opgelost.is. Veel rijplezier weer.

Te hard geschrobt.......