Auteur Topic: 850 t5 awd en versnellingsbak conversie  (gelezen 1292 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwabbert

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 59
850 t5 awd en versnellingsbak conversie
« Gepost op: 29-10-2020 17:17:17 »
ik ben sinds kort een beetje aan het kijken naar awd maar lees gemixte berichten hierover. ik heb zelf een volvo 850 en ben vooral bezig met 0-100 tijden. een manier om heel snel van de lijn te kunnen komen is awd alleen zijn de awds van de eerste volvos niet zo goed(als er geen onderhoud aan gepleegd wordt of de banden teveel verschillen in mm) heb ik gelezen. nou zat ik dus te kijken naar een conversie van fwd naar awd. heeft iemand dat al een keer gedaan? levert het veel op? zou mijn vermogen de awd niet omzeep helpen? aanraden of afraden? zit momenteel op 300+pk.

« Laatst bewerkt op: 05-11-2020 12:25:44 door zwabbert »

Sbv

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 19078
  • Geslacht: Man
  • '99 S70R, '00 V70R
Re: getunede 850 t5 van fwd naar awd
« Reactie #1 Gepost op: 29-10-2020 17:49:19 »
V70 awd kopen of 850 awd en dan blok etc overbouwen is misschien handigste. Letwel het awd systeem is niet meest degelijke wat er is.

Misschien anders een sper diff monteren ?

Stefan

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 418
  • Geslacht: Man
Re: getunede 850 t5 van fwd naar awd
« Reactie #2 Gepost op: 29-10-2020 18:48:32 »
Als je echt aan de gang wilt dan kijk hier maar eens:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLyJkIOhFJ-PB_Hk3hSfRBj_2KjU1c-v6F
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

V70R^2

  • Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2714
  • Geslacht: Man
  • To heaven for the climate, to hell for the company
Re: getunede 850 t5 van fwd naar awd
« Reactie #3 Gepost op: 29-10-2020 21:19:55 »
Als je "maar" 300pk kwijt wilt zou ik een quaife diff in de bak monteren en misschien je drukker maken om je banden keuze?

Die 200kg+of die je toevoegd met een AWD systeem gaat je misschien niet eens sneller maar langzamer maken, 0-100 is ook totaal niet interessant 100-200km/h wel.

zwabbert

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: getunede 850 t5 van fwd naar awd
« Reactie #4 Gepost op: 29-10-2020 23:52:41 »
Als je "maar" 300pk kwijt wilt zou ik een quaife diff in de bak monteren en misschien je drukker maken om je banden keuze?

Die 200kg+of die je toevoegd met een AWD systeem gaat je misschien niet eens sneller maar langzamer maken, 0-100 is ook totaal niet interessant 100-200km/h wel.

Ik was er nadat ik de youtube videos van Stefano had gezien ook steeds meer vanaf gaan zien.
Wat betreft de diff, de bak die ik nu heb klinkt niet al te lekker meer. (Schurend geluid in neutraal wanneer kopeling niet ingedrukt is) dus als ik zoiets zou doen zou ik een m56 bak ergens vandaan halen en die reviseren en de dif in maken. Heb ergens ook wat gelezen over een swap naar m66 is veel werk maar levert zoiets ook nog daadwerkelijk wat op?

NinaPaul

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4540
Re: getunede 850 t5 van fwd naar awd
« Reactie #5 Gepost op: 30-10-2020 09:52:33 »
Als je "maar" 300pk kwijt wilt zou ik een quaife diff in de bak monteren en misschien je drukker maken om je banden keuze?

Die 200kg+of die je toevoegd met een AWD systeem gaat je misschien niet eens sneller maar langzamer maken, 0-100 is ook totaal niet interessant 100-200km/h wel.

Al ben ik het met je eens op tuning en performance vlak, op het vlak van leuk voor de openbare weg is 0-100 toch echt interessanter.
Dat het voor "ons" platform bijna niet haalbaar is weet ik, maar als je bakken met geld erin wil stoppen dan is een ander platform kiezen ook een optie.


"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Miyel

  • Club lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1119
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R Black Stone.
Re: getunede 850 t5 van fwd naar awd
« Reactie #6 Gepost op: 30-10-2020 18:27:07 »
M66 heeft kortere schakelwegen dan m56. Ombouw is te doen, maar moet je wel handig voor zijn. Zelf wat kunnen bedenken en lassen zeg maar.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 MY05 (Gezinsbak)

zwabbert

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: getunede 850 t5 van fwd naar awd
« Reactie #7 Gepost op: 31-10-2020 02:22:04 »
Ik ga onderhand redelijk of topic maar dat komt omdat ik het idee van awd al heb laten vallen. Ik ben nu dus aan het kijken naar het reviseren van een m56h blok en daar dn gelijk een quaife sper diff inzetten. Alleen lees ik dat er van de m56h 2 types zijn en het verschil zit hem in de final drive (tabel die ik gevonden heb). De een heeft een hogere ratio dan de andere maar ik kan alleen niet vinden welk type bak dan die hogere gearratio heeft want inprincipe zou de bak met een hogere final drive ook voor meer koppel moeten zorgen en dus sneller van de lijn en naar de 100 (ik weet niet of je de final drive zelf aan kunt passen)
 
« Laatst bewerkt op: 31-10-2020 02:52:19 door zwabbert »

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10241
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: getunede 850 t5 van fwd naar awd
« Reactie #8 Gepost op: 31-10-2020 02:51:26 »
Turbo bakken hebben de lange overbrenging en de 10v en 20v bakken hebben de korte.
Er zit echter wel verschil in de internals van de bakken, de turbo bakken zijn gemaakt van beter materiaal en dus "sterker" .
Je zou idd kunnen overwegen een Turbo bak om te bouwen naar een kortere eind overbrenging dan heb je "best of both sides" zeg maar ;D

Dat is te doen, Miyel heeft ergens een how to in z'n weblog staan die gebruikte een diesel eind overbenging in z'n T5, die is nog weer langer dan de die van de T5 bak.
Dus minder rpm's bij cruisen.

Edit; Raf (rappendaf) rijdt dus met een 10V bak met qaiffe er in maar dan heb je dus een extra schakel moment voor de 100km/h wat je dus met een T5 bak niet hebt...
Eigenlijk ben je dus met de T5 bak gewoon het best af als je het mij vraagt, schakelen kost ook weer tijd.
« Laatst bewerkt op: 31-10-2020 02:54:18 door arjenT5R »
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Christiaan850R

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: getunede 850 t5 van fwd naar awd
« Reactie #9 Gepost op: 04-11-2020 22:25:20 »
ik heb een m66(AWD) Diesel bak in mn 850. dan zijn in de basis (afhankelijk van exacte uitvoering) je versnellingen gelijk 1 -5 en je hebt nog een extra 6.

awd ombouw is leuk, maar wel extra gewicht, en gewicht is alles voor de 0-100. dus of dat nou de beste optie is?
ik heb t deze zomer wel gedaan, maar daar zat ook een grote "omdat (ik) het kan" factor bij in.


Miyel

  • Club lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1119
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R Black Stone.
Re: getunede 850 t5 van fwd naar awd
« Reactie #10 Gepost op: 05-11-2020 06:37:37 »
Christiaan, leuk om te horen dat er meer deze bak hebben gekozen. Ik ben met dezelfde bezig. Hoe heb jij de 850 assen pas gemaakt op de diesel diff?
Ander diff?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 MY05 (Gezinsbak)

zwabbert

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: getunede 850 t5 van fwd naar awd
« Reactie #11 Gepost op: 05-11-2020 12:25:02 »
ik heb een m66(AWD) Diesel bak in mn 850. dan zijn in de basis (afhankelijk van exacte uitvoering) je versnellingen gelijk 1 -5 en je hebt nog een extra 6.

awd ombouw is leuk, maar wel extra gewicht, en gewicht is alles voor de 0-100. dus of dat nou de beste optie is?
ik heb t deze zomer wel gedaan, maar daar zat ook een grote "omdat (ik) het kan" factor bij in.

het idee ombouwen naar awd heb ik al laten vallen. maar ik ben nog niet helemaal uit over wat ik wil doen met de versnellingsbak. of ik reviseer een m56 en plaats een sper diff. of ik ga over op een m66 waarbij ik voor gewoon snelweg rijden lager in de toeren kan gaan zitten wat mij dan ook wel weer aanspreekt aangezien de verhoudingen van de eerste 5 versnellingen inderdaad hetzelfde zijn en de final drive ook hetzelfde is. ik weet dat ombouw naar m66 meer uitdaging is, ik heb om dit te kunnen doen eigenlijk alleen een soort "handleiding" nodig. dat wil zeggen iemand die een blog of video heeft bijgehouden waarbij hij door de stappen heen gaat. dit is het enige wat ik tot nu toe kan vinden voor een m66 swap https://ovlov94blog.wordpress.com/tag/m66-gearbox-swap/
https://ovlov94blog.wordpress.com/tag/volvo-850-m66-conversion/
wat zouden jullie mij aanraden?

het geen wat mij nog wel een raadsel is is de letters na de getallen dus de verschillende varianten van een type bak. kan iemand mij uitleggen hoe ik de letters/typeaanduiding moet lezen of welke waar voorstaan en in welke auto ze zitten?
« Laatst bewerkt op: 05-11-2020 14:18:12 door zwabbert »

V70R^2

  • Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2714
  • Geslacht: Man
  • To heaven for the climate, to hell for the company
Re: 850 t5 awd en versnellingsbak conversie
« Reactie #12 Gepost op: 05-11-2020 14:24:16 »
Zoals je ziet is een normale (turbo/T5) M66 de 6e versnelling gelijk aan de normale 850 turbo M56 5 e versnelling.


Je hebt die van de diesel nodig om minder toeren op de snelweg te draaien, persoonlijk is dat dan juist weer iets wat ik niet zou willen, liever de topsnelheid in de laatste versnellingen en sneller onderin de versnellingen dan een overdrive.


Maar voor comfort is die overdrive dan wel fijner, maar we waren toch op zoek naar snelheid ;D?


P.s. Ik heb nog wel een M66 van een 2006 S60 T5 mocht je die willen.
« Laatst bewerkt op: 05-11-2020 14:26:28 door V70R^2 »

zwabbert

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: 850 t5 awd en versnellingsbak conversie
« Reactie #13 Gepost op: 05-11-2020 14:32:40 »
Zoals je ziet is een normale (turbo/T5) M66 de 6e versnelling gelijk aan de normale 850 turbo M56 5 e versnelling.


Je hebt die van de diesel nodig om minder toeren op de snelweg te draaien, persoonlijk is dat dan juist weer iets wat ik niet zou willen, liever de topsnelheid in de laatste versnellingen en sneller onderin de versnellingen dan een overdrive.


Maar voor comfort is die overdrive dan wel fijner, maar we waren toch op zoek naar snelheid ;D?


P.s. Ik heb nog wel een M66 van een 2006 S60 T5 mocht je die willen.

het uiteindelijke doel is ook inderdaad snelheid, dat neemt niet weg dat ik een lager toerental voor gewoon cruisen niet interessant vind aangezien hij niet heel erg zuinig is bij snelweg rijden. maar ik snap niet goed welke bak waar uit komt en begrijp daardoor ook niet goed welke bak nou wel en welke nou niet dezelfde verhouding heeft als de m56 in de eerste 5 versnellingen. als ik weet welke bak waarbij hoort dan ga ik vanavond even een excel sheet maken met de daarbij te behalen koppel en snelheden. om aan de hand daarvan te kiezen.

edit: is het bij de m66 ook zo dat de turbo bakken steviger gebouwd zijn net als bij de m56?
« Laatst bewerkt op: 06-11-2020 13:27:49 door zwabbert »

zwabbert

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: 850 t5 awd en versnellingsbak conversie
« Reactie #14 Gepost op: 06-11-2020 14:58:28 »
ik heb net een tabel gemaakt voor de snelheden haalbaar in elke versnelling en het maximale koppel wat geleverd kan worden aan de wielen. qua 0-100 win je bijna niks en misschien ben je zelfs wel sneller doordat je naar zijn 3 moet schakelen vlak voordat je de 100 bereikt. ik denk dus niet dat ik een m66 wissel ga doen aangezien het veel tijd kost maar je er bijna niks aan wint. mochten mensen geïnteresseerd zijn kan ik mijn excel tabel wel uploaden.