Holy smoke! Diagnose? (V70 T5) (update: pomp vervangen)

Gestart door mehrzahl, 01-02-2021 11:20:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter96


volvobug

Citaat van: Wouter96 op 05-02-2021 13:51:19
Had verwacht dat t overduidelijk een grap is ;)

Je weet het nooit hier op het forum, net een afspiegeling van de gewone maatschappij met wappies ...

;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jerra

Citaat van: Wouter96 op 05-02-2021 13:19:03
Ik slijp dat beschermlipje er altijd af

Ik had nog wel in de review "goed verpakt" gezet  ;D
Heel handig zo'n break-away beschermlipje
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Michaell

Citaat van: mehrzahl op 05-02-2021 11:33:54
Vandaag even mijn injectoren vervangen, en tegelijk even naar de bougies gekeken:

https://imgur.com/gallery/Up8npou

De electrode en isolatorneus (heet dat zo?) zien er mooi uit, alleen het vlakje aan het einde van de schroefdraad is helemaal zwart. Dit is na een ritje van 15 minuten. Is het mengsel te rijk?



Lijkt wel een afzetting van vers verbrande motorolie op een nieuwe bougie icm een slechte verbranding. Kan het olieverbruik verklaren. hoe zit de rest eruit en hoe zagen je oude bougies eruit?

Mss ff een compressietest uitvoeren (droog en nat). zuiger-ring, koppakking en/of klepseals mogelijk versleten?
Het lijkt mij erop dat je olie aan het verbranden bent daar. ik lees hier en daar dat bij Turbo motoren de klepseals vaak de boosdoener beginnen te worden rond de 250.000 - 350.000Km (van wat ik hier zo lees hier en daar).

je benzine verbruik lijkt ook een tikje aan de hoge kant. Maar echt hoog kan ik het nou ook niet noemen. Beetje afhankelijk van je rijstijl.
Het olieverbuik is wel hoog te noemen. Mogelijk als je motor geen olie meer aan het verstoken is je brandstof verbruik denkik ook wel weer stabiliseren.
Mijn glazen bol is wat wazig, maar ik denk klepseals.

mehrzahl

Citaat van: Michaell op 06-02-2021 11:17:34
Lijkt wel een afzetting van vers verbrande motorolie op een nieuwe bougie icm een slechte verbranding. Kan het olieverbruik verklaren. hoe zit de rest eruit en hoe zagen je oude bougies eruit?

Mss ff een compressietest uitvoeren (droog en nat). zuiger-ring, koppakking en/of klepseals mogelijk versleten?
Het lijkt mij erop dat je olie aan het verbranden bent daar. ik lees hier en daar dat bij Turbo motoren de klepseals vaak de boosdoener beginnen te worden rond de 250.000 - 350.000Km (van wat ik hier zo lees hier en daar).

je benzine verbruik lijkt ook een tikje aan de hoge kant. Maar echt hoog kan ik het nou ook niet noemen. Beetje afhankelijk van je rijstijl.
Het olieverbuik is wel hoog te noemen. Mogelijk als je motor geen olie meer aan het verstoken is je brandstof verbruik denkik ook wel weer stabiliseren.
Mijn glazen bol is wat wazig, maar ik denk klepseals.

Dank voor je inzicht. Ik ga een compressie- en lektest uitvoeren. Klepseals zou toch ook bij warme motor na een tijdje stationair voor een oliewolk moeten zorgen?
Ik geloof best dat na 22 jaar die seals wel op zijn, alleen ik wil eerst zeker zijn van de juiste diagnose.
De bougies zitten er nu 15 dkm in. De oude zagen er niet slecht uit.

Dus eerst ff testen, binnenkort meer.

V70geRwin

Je kan op 1 cylinder ook nog een klein lekje hebben waardoor er een beetje koelwater in lekt waardoor hij de eerste seconden minder goed loopt.

Heb je koelwater verbruik?
Al kan het ook zo weinig zijn dat je het amper merkt.
Als de compressie nog goed is zou ik de seals doen en de kop er af halen voor inspectie en een nieuwe koppakking.

Het kan ook een scheurtje in je cylinder wand zijn maar dat komt veel meer voor bij de 2,5 blokken dan bij de 2.3 blokken.

mehrzahl

Daar zat ik eerder ook aan te denken. Alleen, allevijf de bougies zien er exact hetzelfde uit. Bij koelwater in de verbrandingsruimte zou je toch een heel schone bougie moeten zien?
Ik verdenk nu het brandstofsysteem, vooral omdat het erop lijkt dat hij te arm loopt. Misschien levert de pomp niet meer genoeg druk en wordt dit door koude (lager voltage uit de accu) verergerd? Te lage druk zorgt voor slechte verneveling, waardoor de motor slecht loopt. Na aanspringen krijgt de pomp weer 14V, dus dan krijgt hij weer genoeg benzine. Anders zou ik nog kunnen kijken naar de brandstofdrukregelaar (waar zit die bij me7 motoren? niet onder de brandstofrail iig), en de lambda sonde.

Helaas is het nu geen klusweer, dus het blijft even bij theorie. Overigens startte hij vanmorgen meteen (na een koude nacht, -8C), geen rook en ook geen onregelmatige loop. 

mehrzahl

Zonet de brandstofdruk gemeten (aan het einde van de Schradervalve). Bij contact aan 0.5 bar, ook al draai ik de sleutel meerdere keren op stand 2 (zonder te starten). Ik hoor dan de pomp ook niet lopen. Bij aanslaan van de motor (dat doet hij meteen) loopt de druk binnen een paar seconden op tot 2.5 bar. In die tijd loopt de motor onregelmatig (logisch omdat de systeemdruk te laag is). Daarna loopt hij weer prima, start ook goed als hij warm is, trekt goed e.d.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb de injectoren vernieuwd (origineel Bosch); brandstofpomprelais is ook nieuw (alleen geen bekend merk). Een drukregelaar heb ik niet gezien onder de rail.   

Ries van de Zilverschuit

Drukregelaar zit op het subframe aan de bijrijderskant. De leidingen van de injectierail volgen, kom je er vanzelf.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

#24
Ai, die halve bar is maf zeg, dat moet direct al 3 zijn en dus die 2,5 is ook niet goed.

Bij de rail bij de injectoren zit een demper, de drukregelaar hangt bijrijder zijde  boven je stuurhuis/aandrijfas, even de 2 leidingen volgen die over je blok lopen aan die kant van de rail naar achter en onder.

Maar ik zou het eerder in de tank zoeken in het slangetje direct boven de pomp naar het deksel toe.
Vermoedelijk is die gaar of een klem niet helemaal meer ok. Let even op dat als je die wil vervangen dat je dan een slang neemt die ook aan de buitenkant tegen benzine moet kunnen omdat deze in de tank zit gemonteerd.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je pomp aan het overlijden is. Als deze nog origineel is dan zou ik hem ook nomineren om preventief te doen, je valt er echt op stil als deze stopt.

Heb je relais 103 al een keer doorgesoldeerd? Als die geen lekker contact meer maakt dan schakelt hij als het ware snel je pomp aan en uit, dat zou ook nog kunnen.

Weer genoeg opties  ;D

Wibren

Citaat van: V70geRwin op 19-02-2021 20:11:10
Ai, die halve bar is maf zeg, dat moet direct al 3 zijn en dus die 2,5 is ook niet goed.

Bij de rail bij de injectoren zit een demper, de drukregelaar hangt bijrijder zijde  boven je stuurhuis/aandrijfas, even de 2 leidingen volgen die over je blok lopen aan die kant van de rail naar achter en onder.

Maar ik zou het eerder in de tank zoeken in het slangetje direct boven de pomp naar het deksel toe.
Vermoedelijk is die gaar of een klem niet helemaal meer ok. Let even op dat als je die wil vervangen dat je dan een slang neemt die ook aan de buitenkant tegen benzine moet kunnen omdat deze in de tank zit gemonteerd.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je pomp aan het overlijden is. Als deze nog origineel is dan zou ik hem ook nomineren om preventief te doen, je valt er echt op stil als deze stopt.

Heb je relais 103 al een keer doorgesoldeerd? Als die geen lekker contact meer maakt dan schakelt hij als het ware snel je pomp aan en uit, dat zou ook nog kunnen.

Weer genoeg opties  ;D
Benzinedruk moet 4 bar zijn (ME7) en rond de 3,5 bar bij het op contact zetten van de pomp. Benzinedruk regelaar kan ook bij de tank zitten (afhankelijk van het bouwjaar) en niet bij het subframe.

Had hetzelfde probleem, slecht lopen bij het starten, bij mij heb ik de injectoren gewisseld en was het over.
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

mehrzahl

Nog wat getest. Met een draadje de terminals van het brandstofpomp relais overbrugd, dan hoor je de pomp continu lopen. De druk die ik dan aflees, was nog lager dan eerder, ongeveer 2,1 bar. Met het relais hoor je de pomp maar 1 sec lopen, en is de druk minder dan 1 bar. Relais is een jaar oud... Maar dus gaar.
Brandstofdruk regelaar heb ik gevonden bij het filter. Die ga ik ook maar meteen vervangen, alleen deze is niet te koop bij estate services, autodoc of r&d. Iemand een suggestie? Onderdeelnummer is 0280160618. Als dat nog niet helpt, ga ik de pomp vervangen. Ik had gelezen dat een AEM pomp een goede optie is. Alleen zijn deze ook niet meer verkrijgbaar bij European tuning. Suggesties?

volvobug

0280160618 is een typische Bosch nummering en als ik daar op zoek met google is er genoeg te krijgen. Alleen is dat een drukregelaar die op de rail gemonteerd zit, dus ik snap even niet wat je hier schrijft:

Citaat van: mehrzahl op 21-02-2021 16:45:18
...Brandstofdruk regelaar heb ik gevonden bij het filter. ....
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin


mehrzahl

Citaat van: volvobug op 21-02-2021 23:48:31
0280160618 is een typische Bosch nummering en als ik daar op zoek met google is er genoeg te krijgen. Alleen is dat een drukregelaar die op de rail gemonteerd zit, dus ik snap even niet wat je hier schrijft:


Bij de me7 motoren (vanaf 1999) zit deze op een andere plek. Ik heb de rail al losgehad, om de injectoren te vervangen. Bij mij zit hij vlakbij het filter, in een soort parallel leiding. Ik heb ook gegoogled alleen zijn ze allemaal uitverkocht...