Niet starten .. storing P0109 opgelost

Gestart door V702.5T, 02-06-2021 19:57:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V702.5T

De 855 T-5 van mijn dochter laat ons even in de steek... na gestrand te zijn met een gescheurde KW slang bij de turbo, geen stijgende meter, scheuren en gelijk uitzetten. Auto liep erg netjes op zoek naar het 'waar' perfect. Auto was ook prima rijdbaar van Scheveningen naar Zwijndrecht en de dagen er na. Wel vloeistof verlies maar niet schokkend (we hadden de plek nog niet gevonden, leek alleen op te treden bij goed warme motor) Dag later niet meer starten en accu leeg.
ANWB er bij, op het gemak en met veel koffie van alles doorgemeten. diagnose ODP / toerentalsensor overleden. Nieuwe geplaatst, slangen gefixt en meer slangen vervangen. Gelijk ook de radiateur vervangen, want die drensde ook al wat.
Inmiddels alles gemonteerd, maar starten? ho maar...
Komende dagen nog even aan de slag met wisselbobine, uiteraard accu laden, dat soort werk.
Er brandde geen lampje, brandstofpomp hoor je lopen, geeft ook druk.
Iemand nog suggesties waar te zoeken?

Ontsteking (bougies, verdeelkap, kabels) zijn 2000 km vervangen.

volvobug

#1
Wat is niet starten? Gaat de startmotor niet rond of gaat de startmotor wel rond maar slaat de motor niet aan?

En begrijp ik nu dat je na de gescheurde KW slang nog van Scheveningen naar Zwijndrecht bent gereden en de dagen er na? En pas de slangen vervangen hebt toen de ANWB is geweest?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V702.5T

#2
Citaat van: volvobug op 02-06-2021 20:42:02
Wat is niet starten? Gaat de startmotor niet rond of gaat de startmotor wel rond maar slaat de motor niet aan?

Startmotor gaat rond, maar slaat idd niet aan.

En begrijp ik nu dat je na de gescheurde KW slang nog van Scheveningen naar Zwijndrecht bent gereden en de dagen er na? En pas de slangen vervangen hebt toen de ANWB is geweest?
Euh, niet ik maar mijn dochter. ANWB was er bij, heeft meermaals gecheckt, bijgevuld en ze zijn zonder problemen naar Zwijndrecht gereden. Bij parkeren in Scheveningen kwam er na een paar minuten nog met draaiende motor staan ineens stoom, is toen direct uitgezet.

Nog even vergeten ;-) Maroucha is 's morgens gelijk naar VOMD gereden, maar die konden niets vinden behalve 'ergens een lek'.

De dag erna heb ik gechecked, nog niets kunnen vinden want slangetje zit errug ver weg en was een scheurtje naast de klem. Heb alle controles die ik kon doen mbt koppakking gedaan, maar auto was niet warm geworden. Geen sludge, geen verkleurde kvs, geen witte rook. Zelfs geen kvs lekkage bij stationair. Auto liep erg netjes. Dag later startte auto niet meer, nog steeds geen sludge enz. Daarna is vastgesteld dat sensor zou zijn overleden door ANWB aan huis. (gasten hadden het rustig, met 2 auto's 2,5 uur bezig geweest)
Auto naar sleutelplek getransporteerd en daar lekke slang vastgesteld, er moest iets zijn tenslotte. Sensor vervangen maar niet starten.

V702.5T

Uitlezen geeft code P 0109, dat duidt op een BDP sensor, maar kan ook de krukassensor zijn?  de BDP sensor is vervangen (Estate Services huismerk) maar starten ho maar. Bobine even gewisseld, geen resultaat.
Naast wat kan het nog zijn, waar zit die krukassensor eigenlijk ergens? iemand?

arjen850

#4
Citaat van: V702.5T op 05-06-2021 18:00:20
Uitlezen geeft code P 0109, dat duidt op een BDP sensor, maar kan ook de krukassensor zijn?  de BDP sensor is vervangen (Estate Services huismerk) maar starten ho maar. Bobine even gewisseld, geen resultaat.
Naast wat kan het nog zijn, waar zit die krukassensor eigenlijk ergens? iemand?

Recht boven de bak, tegen het blok. Naast de koelwaterslang die het blok in gaat.



Zwarte kabeltje met witte stekker.

V702.5T

Dank je! Wordt even werkruimte vrijmaken ;-)

volvobug

Citaat van: V702.5T op 05-06-2021 18:00:20
Uitlezen geeft code P 0109, dat duidt op een BDP sensor, maar kan ook de krukassensor zijn?  de BDP sensor is vervangen (Estate Services huismerk) maar starten ho maar. Bobine even gewisseld, geen resultaat.

BDP sensor = krukassensor.

Welke slang is er gescheurd en waar is de koelvloeistof allemaal terecht gekomen?

De verdeelkap is vervangen schreef je. Door Bosch? Rotor mee vervangen? Kap  even loshalen om binnenzijde te inspecteren en of de rotor nog vast zit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

De rotor wel op de goede manier er weer op gezet, er zit een malletje zodat het eigenlijk maar op 1 manier kan maar als je een doorzetter bent kan hij ook net verkeerd om er op zitten en krijg je geen vonk natuurlijk.

(werkte tegen de klok in een DHZ garage en dus iets te snel  :eusa_whistle: )

NinaPaul

Citaat van: V70geRwin op 06-06-2021 11:37:43
De rotor wel op de goede manier er weer op gezet, er zit een malletje zodat het eigenlijk maar op 1 manier kan maar als je een doorzetter bent kan hij ook net verkeerd om er op zitten en krijg je geen vonk natuurlijk.

(werkte tegen de klok in een DHZ garage en dus iets te snel  :eusa_whistle: )

Dan krijg je een prima vonk, maar op de verkeerde cilinder of anders gezegd de vonk is te laat/vroeg, want is bestemd voor een andere cilinder.

En ja, dat is relevant, wanneer je dus gaat controleren of er "vonk" is.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V702.5T

Citaat van: volvobug op 06-06-2021 11:12:01
BDP sensor = krukassensor.

Welke slang is er gescheurd en waar is de koelvloeistof allemaal terecht gekomen?

De gescheurde slang is een koelslang van ongeveer 20 cm bjjj de turbo. Heb zelf de nattigheid niet echt gezien, maar die kant is behoorlijk besproeid verwacht ik

De verdeelkap is vervangen schreef je. Door Bosch? Rotor mee vervangen? Kap  even loshalen om binnenzijde te inspecteren en of de rotor nog vast zit.

Verdeelkap is 3 mnd geleden vervangen door idd een Bosch. Is niet losgeweest toen storing optrad, wel om werkruimte te maken afgelopen week en miz weer netjes gemonteerd. Maar controle kan nooit kwaad, thnx voor t meedenken!!

V702.5T

Citaat van: V70geRwin op 06-06-2021 11:37:43
De rotor wel op de goede manier er weer op gezet, er zit een malletje zodat het eigenlijk maar op 1 manier kan maar als je een doorzetter bent kan hij ook net verkeerd om er op zitten en krijg je geen vonk natuurlijk.

(werkte tegen de klok in een DHZ garage en dus iets te snel  :eusa_whistle: )

Voor de zekerheid ga ik t controleren, maar storing trad op voordat deze openging afgelopen week. Thnx!

V702.5T

Storing is opgelost, sensor gewisseld en in 1 x starten. tevoren voor de zekerheid nog even de verdeelkap gecontroleerd, maar daar zat alles goed. Alleen jammer dat mijn schoonzoon nog even wat oud plastic afbrak.. Dus nog even iets fixen rond vacuumslangetjes en tuitjes en door. Mannen dank voor 't meedenken!

volvobug

Citaat van: V702.5T op 10-06-2021 12:17:21
Storing is opgelost, sensor gewisseld en in 1 x starten. ....

Mooi dat het opgelost is. Was het nu de BDP sensor of een andere?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V702.5T

Citaat van: volvobug op 10-06-2021 17:10:05
Mooi dat het opgelost is. Was het nu de BDP sensor of een andere?
De bdp sensor maakte dat de auto gelijk startte ;-) dus de krukassensor die in eerste instantie was aangewezen is ververst maaar werkte nog wel

volvobug

Citaat van: V702.5T op 12-06-2021 16:34:05
De bdp sensor maakte dat de auto gelijk startte ;-) dus de krukassensor die in eerste instantie was aangewezen is ververst maaar werkte nog wel

Mij ben je kwijt. BDP sensor = krukassensor dus wat is er dan eerder vervangen (wat wel nog werkte)? De nokkenassensor?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.