Auteur Topic: De Vliegende Sinaasappel🍊  (gelezen 3925 keer)

850 T5 Freak

• Wooden Hotrod builder
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Restoring the T-5R....FASTTECH TUNED 320Bhp 485Nm
    • Bluekens
Re: De Vliegende Sinaasappel🍊
« Reactie #45 Gepost op: 23-02-2022 17:34:55 »
Hey collega  ;)

Hoe staat het inmiddels met 850?

gr Dave
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Friso

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • | Volvo 850 T5 | Volvo V50 2.4 GT |
    • Instagram avonturen
« Reactie #46 Gepost op: 21-05-2022 23:50:54 »
Hey Dave & andere liefhebbers hier!

Lang offline geweest, veel gebeurd maar nog steeds rijdend!

Sinds een maand of 2 is de 850 niet meer mijn dagelijkse auto. Ik rij een auto van de zaak en kan hierdoor de 850 inzetten als plezier/zondag/hobby/vakantie auto. Deze transitie leidde er ook toe dat hij heel even op een laag pitje heeft gestaan. In de tussentijd heeft de 850 wel een welverdiende beurt gehad, zijn er wat algemene zaken nagekeken & mag die binnenkort weer voor de APK bedenk ik mezelf net nu ik dit typ. De dingen die nog niet opgelost zijn en hopelijk in juni worden verholpen bij Bluekens:
- Berg vacuumlekken in het motorruim. Rookmachine erop gezet en waar ik ook keek kwam rook vandaan. Oftewel even wat dichtmaak werk.
- Auto ruikt naar koelvloeistof als je uitstapt, samen met een flink hoog peil in het koelvloeistof reservoir. Blijft een beetje struggelen maar zie nergens sporen van verlies.
- Het verbruik en trekkracht zijn verre van over naar huis te schrijven (10+ seconden 0 naar 100, hoog verbruik van rond de 1 op 7 maximaal. Ik denk dat het te maken heeft met alle vacuumlekken)
- De airco heeft het afgelopen zondag opnieuw begeven, ik zag ook een airco oliespoor rechtsvoor in het motorruim vanaf de bestuurder gezien. Ik schat een van de leidingen of de verdamper)

Verder is het nog steeds enorm leuk om ermee op pad te zijn. De schokdempers & veren beginnen een beetje in te dalen na een paar maanden en hij staat ondertussen enorm mooi ingeveerd op z'n wielen. Ik heb hem vorige maand laten polijsten voor ik schat zomaar de eerste keer in zijn leven en probeer er ondanks het weinig mee rijden wel schoon te houden en de accu geladen. We willen er deze zomer mee met een roadtrip (The Scotland Rally) naar Schotland in combinatie met een daktent, dus we hebben nog wel wat werk voor de boeg voor we ermee weg kunnen en niet failliet gaan aan brandstof en stikken van de hitte.

Ook heb ik een aantal weken terug nieuwe koplampglazen gekregen NOS nog in de doos. Niet zomaar koplampglazen, maar Amerikaanse varianten die dus anders zijn dan de Europese. Zijn doorzichtiger en hebben een ander glaspatroon wat ook meer matched met de Amerikaanse sidemarkers.

Een aantal weken geleden ben ik met een vriend met zijn Volvo (c30 2.4 zie bijlage) op een roadtrip geweest naar Zweden met als eindbestemming Gothenburg. Uiteraard daar het Volvo museum bezocht en tot mijn grote blijdschap was er een exhibitie over de Volvo 850. Super gaaf met onder andere een cabrio, coupe, 2 BTCC's en nog meer toffe unieke exemplaren. (Mocht je mij nog niet kennen, die rare vent in die Volvo 850 kofferbakbank ben ik  ;) )

Tot slot heb ik hem vorige week omgebouwd naar zomer spec; trekhaak eraf, rubber matten eruit & velours matten erin + de originele Volvo zonneschermen vanaf de B stijl. oogt toch altijd wat fraaier.

Momenteel ben ik een artikel aan het schrijven voor het VolvoDrive magazine. Ik had Paul van Vugt na het vertellen over de auto beloofd een artikel te schrijven over deze auto. Dat was tijdens de introductie van de C40.. Beetje lang mee gewacht Friso... Klopt, dus verwacht binnenkort een tof artikel over deze sinaasappel!

Tot de volgende update na 21 juni, wanneer de 850 hopelijk is gefixed!

« Laatst bewerkt op: 21-05-2022 23:55:43 door Friso »

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #47 Gepost op: 23-05-2022 10:16:46 »
Goed bezig! en die 850-bank  ;D 8)

Lambda sonde en LMM al een keer vervangen? die kunnen, op leeftijd, ook zorgen voor een hoger verbruik...

heb je ook een foto van het verschil in koplampglazen, nu ben ik wel benieuwd.

Zo'n C30 eerste gen vind ik nog altijd een heel gaaf karretje.

Hier ook weinig forum activiteit, toch is mijn R nog steeds daily  ::)

Jerra

• BeunhaasInWording
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • Leer elke dag bij
« Reactie #48 Gepost op: 24-05-2022 10:10:39 »
Wat een heerlijke update, ondanks minder tijd voor de sinaasappel is er nog genoeg Volvo-enthousiasme te bespeuren!

Alvast heel veel plezier en succes met de rally voorbereidingen.

Wel één vraagje hoor; trekhaak eraf is zomer-spec? Er is toch niets heerlijkers dan juist op de warmere dagen sjouwen met je aanhanger, hier en daar beetje beunen en doen!
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
'75 --- Honda SS50Z
'85 --- Honda XBR500

Maestro12

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70, 2.5 10v 1999, 481481km
« Reactie #49 Gepost op: 24-05-2022 15:44:53 »

Ook heb ik een aantal weken terug nieuwe koplampglazen gekregen NOS nog in de doos. Niet zomaar koplampglazen, maar Amerikaanse varianten die dus anders zijn dan de Europese. Zijn doorzichtiger en hebben een ander glaspatroon wat ook meer matched met de Amerikaanse sidemarkers.

Dan hoop ik dat je het door APK krijgt.
Amerikaanse koplampen hebben geen E-keur i.v.m. de vlakke lichtbundel en zijn in NL officieel alleen toegestaan bij Amerikaanse import auto's
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Friso

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • | Volvo 850 T5 | Volvo V50 2.4 GT |
    • Instagram avonturen
« Reactie #50 Gepost op: 27-05-2022 16:57:47 »
Thanks voor de feedback & tips mannen! Ga ik zeker mee aan de slag. Ik heb meteen even Maestro12 zijn advies opgevolgd en even gewacht met de koplampen installeren. Voor de nieuwsgierigen even het verschil toegevoegd bij de foto's.

Ook even de aangekochte dakdragers gepast op de auto! Alvast voor de daktent aankomende zomer wanneer we ermee naar Schotland gaan. Dit is 'm geworden qua daktent:
https://www.latitudetents.com/store/nightjar

Zo ver ff kort!