Hey Dave & andere liefhebbers hier!
Lang offline geweest, veel gebeurd maar nog steeds rijdend!
Sinds een maand of 2 is de 850 niet meer mijn dagelijkse auto. Ik rij een auto van de zaak en kan hierdoor de 850 inzetten als plezier/zondag/hobby/vakantie auto. Deze transitie leidde er ook toe dat hij heel even op een laag pitje heeft gestaan. In de tussentijd heeft de 850 wel een welverdiende beurt gehad, zijn er wat algemene zaken nagekeken & mag die binnenkort weer voor de APK bedenk ik mezelf net nu ik dit typ. De dingen die nog niet opgelost zijn en hopelijk in juni worden verholpen bij Bluekens:
- Berg vacuumlekken in het motorruim. Rookmachine erop gezet en waar ik ook keek kwam rook vandaan. Oftewel even wat dichtmaak werk.
- Auto ruikt naar koelvloeistof als je uitstapt, samen met een flink hoog peil in het koelvloeistof reservoir. Blijft een beetje struggelen maar zie nergens sporen van verlies.
- Het verbruik en trekkracht zijn verre van over naar huis te schrijven (10+ seconden 0 naar 100, hoog verbruik van rond de 1 op 7 maximaal. Ik denk dat het te maken heeft met alle vacuumlekken)
- De airco heeft het afgelopen zondag opnieuw begeven, ik zag ook een airco oliespoor rechtsvoor in het motorruim vanaf de bestuurder gezien. Ik schat een van de leidingen of de verdamper)
Verder is het nog steeds enorm leuk om ermee op pad te zijn. De schokdempers & veren beginnen een beetje in te dalen na een paar maanden en hij staat ondertussen enorm mooi ingeveerd op z'n wielen. Ik heb hem vorige maand laten polijsten voor ik schat zomaar de eerste keer in zijn leven en probeer er ondanks het weinig mee rijden wel schoon te houden en de accu geladen. We willen er deze zomer mee met een roadtrip (The Scotland Rally) naar Schotland in combinatie met een daktent, dus we hebben nog wel wat werk voor de boeg voor we ermee weg kunnen en niet failliet gaan aan brandstof en stikken van de hitte.
Ook heb ik een aantal weken terug nieuwe koplampglazen gekregen NOS nog in de doos. Niet zomaar koplampglazen, maar Amerikaanse varianten die dus anders zijn dan de Europese. Zijn doorzichtiger en hebben een ander glaspatroon wat ook meer matched met de Amerikaanse sidemarkers.
Een aantal weken geleden ben ik met een vriend met zijn Volvo (c30 2.4 zie bijlage) op een roadtrip geweest naar Zweden met als eindbestemming Gothenburg. Uiteraard daar het Volvo museum bezocht en tot mijn grote blijdschap was er een exhibitie over de Volvo 850. Super gaaf met onder andere een cabrio, coupe, 2 BTCC's en nog meer toffe unieke exemplaren. (Mocht je mij nog niet kennen, die rare vent in die Volvo 850 kofferbakbank ben ik

)
Tot slot heb ik hem vorige week omgebouwd naar zomer spec; trekhaak eraf, rubber matten eruit & velours matten erin + de originele Volvo zonneschermen vanaf de B stijl. oogt toch altijd wat fraaier.
Momenteel ben ik een artikel aan het schrijven voor het VolvoDrive magazine. Ik had Paul van Vugt na het vertellen over de auto beloofd een artikel te schrijven over deze auto. Dat was tijdens de introductie van de C40.. Beetje lang mee gewacht Friso... Klopt, dus verwacht binnenkort een tof artikel over deze sinaasappel!
Tot de volgende update na 21 juni, wanneer de 850 hopelijk is gefixed!