De Vliegende Sinaasappel🍊

Gestart door Friso, 20-06-2021 23:27:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850 T5 Freak

Hey collega  ;)

Hoe staat het inmiddels met 850?

gr Dave
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Friso

#46
Hey Dave & andere liefhebbers hier!

Lang offline geweest, veel gebeurd maar nog steeds rijdend!

Sinds een maand of 2 is de 850 niet meer mijn dagelijkse auto. Ik rij een auto van de zaak en kan hierdoor de 850 inzetten als plezier/zondag/hobby/vakantie auto. Deze transitie leidde er ook toe dat hij heel even op een laag pitje heeft gestaan. In de tussentijd heeft de 850 wel een welverdiende beurt gehad, zijn er wat algemene zaken nagekeken & mag die binnenkort weer voor de APK bedenk ik mezelf net nu ik dit typ. De dingen die nog niet opgelost zijn en hopelijk in juni worden verholpen bij Bluekens:
- Berg vacuumlekken in het motorruim. Rookmachine erop gezet en waar ik ook keek kwam rook vandaan. Oftewel even wat dichtmaak werk.
- Auto ruikt naar koelvloeistof als je uitstapt, samen met een flink hoog peil in het koelvloeistof reservoir. Blijft een beetje struggelen maar zie nergens sporen van verlies.
- Het verbruik en trekkracht zijn verre van over naar huis te schrijven (10+ seconden 0 naar 100, hoog verbruik van rond de 1 op 7 maximaal. Ik denk dat het te maken heeft met alle vacuumlekken)
- De airco heeft het afgelopen zondag opnieuw begeven, ik zag ook een airco oliespoor rechtsvoor in het motorruim vanaf de bestuurder gezien. Ik schat een van de leidingen of de verdamper)

Verder is het nog steeds enorm leuk om ermee op pad te zijn. De schokdempers & veren beginnen een beetje in te dalen na een paar maanden en hij staat ondertussen enorm mooi ingeveerd op z'n wielen. Ik heb hem vorige maand laten polijsten voor ik schat zomaar de eerste keer in zijn leven en probeer er ondanks het weinig mee rijden wel schoon te houden en de accu geladen. We willen er deze zomer mee met een roadtrip (The Scotland Rally) naar Schotland in combinatie met een daktent, dus we hebben nog wel wat werk voor de boeg voor we ermee weg kunnen en niet failliet gaan aan brandstof en stikken van de hitte.

Ook heb ik een aantal weken terug nieuwe koplampglazen gekregen NOS nog in de doos. Niet zomaar koplampglazen, maar Amerikaanse varianten die dus anders zijn dan de Europese. Zijn doorzichtiger en hebben een ander glaspatroon wat ook meer matched met de Amerikaanse sidemarkers.

Een aantal weken geleden ben ik met een vriend met zijn Volvo (c30 2.4 zie bijlage) op een roadtrip geweest naar Zweden met als eindbestemming Gothenburg. Uiteraard daar het Volvo museum bezocht en tot mijn grote blijdschap was er een exhibitie over de Volvo 850. Super gaaf met onder andere een cabrio, coupe, 2 BTCC's en nog meer toffe unieke exemplaren. (Mocht je mij nog niet kennen, die rare vent in die Volvo 850 kofferbakbank ben ik  ;) )

Tot slot heb ik hem vorige week omgebouwd naar zomer spec; trekhaak eraf, rubber matten eruit & velours matten erin + de originele Volvo zonneschermen vanaf de B stijl. oogt toch altijd wat fraaier.

Momenteel ben ik een artikel aan het schrijven voor het VolvoDrive magazine. Ik had Paul van Vugt na het vertellen over de auto beloofd een artikel te schrijven over deze auto. Dat was tijdens de introductie van de C40.. Beetje lang mee gewacht Friso... Klopt, dus verwacht binnenkort een tof artikel over deze sinaasappel!

Tot de volgende update na 21 juni, wanneer de 850 hopelijk is gefixed!


de Boeing

Goed bezig! en die 850-bank  ;D 8)

Lambda sonde en LMM al een keer vervangen? die kunnen, op leeftijd, ook zorgen voor een hoger verbruik...

heb je ook een foto van het verschil in koplampglazen, nu ben ik wel benieuwd.

Zo'n C30 eerste gen vind ik nog altijd een heel gaaf karretje.

Hier ook weinig forum activiteit, toch is mijn R nog steeds daily  ::)

Jerra

Wat een heerlijke update, ondanks minder tijd voor de sinaasappel is er nog genoeg Volvo-enthousiasme te bespeuren!

Alvast heel veel plezier en succes met de rally voorbereidingen.

Wel één vraagje hoor; trekhaak eraf is zomer-spec? Er is toch niets heerlijkers dan juist op de warmere dagen sjouwen met je aanhanger, hier en daar beetje beunen en doen!
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Maestro12

Citaat van: Friso op 21-05-2022 23:50:54

Ook heb ik een aantal weken terug nieuwe koplampglazen gekregen NOS nog in de doos. Niet zomaar koplampglazen, maar Amerikaanse varianten die dus anders zijn dan de Europese. Zijn doorzichtiger en hebben een ander glaspatroon wat ook meer matched met de Amerikaanse sidemarkers.




Dan hoop ik dat je het door APK krijgt.
Amerikaanse koplampen hebben geen E-keur i.v.m. de vlakke lichtbundel en zijn in NL officieel alleen toegestaan bij Amerikaanse import auto's
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Friso

Thanks voor de feedback & tips mannen! Ga ik zeker mee aan de slag. Ik heb meteen even Maestro12 zijn advies opgevolgd en even gewacht met de koplampen installeren. Voor de nieuwsgierigen even het verschil toegevoegd bij de foto's.

Ook even de aangekochte dakdragers gepast op de auto! Alvast voor de daktent aankomende zomer wanneer we ermee naar Schotland gaan. Dit is 'm geworden qua daktent:
https://www.latitudetents.com/store/nightjar

Zo ver ff kort!

Friso

Zo.. als je een grote rode tekst in beeld krijgt dat het forum adviseert een nieuw topic aan te maken weet je dat het lang geleden is dat je iets geplaatst hebt.

Even een korte stand van zaken, omdat ik dit mooie topic niet wil laten sterven door mijn luiheid qua typen:

Momenteel staat de 850 binnen in mijn garage sinds de na-zomer/herfst. hij past er exact in wat mooi is voor geen stallingskosten, maar minder om eraan te kunnen werken. Hij staat daarom dus ook geschorst en uit de verzekering tot het voorjaar.

Hele grote plannen zitten er niet aan te komen, echter heb ik wel een R-bumper gescoord op de sloop voor 15 euro, dus die moet ik gaan opknappen en laten spuiten. Oogt die toch een heel stuk toffer. Daarnaast verdienen de remmen nog steeds aandacht en is het vermogen nog steeds niet echt top.

Verder gaat van het voorjaar waarschijnlijk de katalysator eronderuit en met V-bands zo gemaakt dat die uitwisselbaar is om met de APK wel erdoorheen te komen. Klinkt die toch net wat grover wat ik wel kan waarderen aan de 5 cilinder.

Momenteel schrijf ik een artikel voor het 850 clubblad 'De Roffel' dus mochten er hier clubleden zijn verwacht binnenkort ergens een oranje 850 in dat blad. ;)

Ook moet ik nog steeds het artikel voor VolvoDrive afschrijven(bijna een jaar na dato) maar ook daar beloof ik beterschap in de komende tijd. Het is enkel wat koud typen op een kantoor wat niet in de woonkamer is.


Friso

Kleine tussenpost:

Ik ben compleet vergeten het verhaal te schrijven over hoe de zomervakantie door Groot-Brittanie is verlopen, dus zo ver ik het nog kan herinneren na een half jaar:

Auto heeft zich echt enorm goed gehouden in 5000km met een gemiddeld verbruik van 1 op 9. maar wat wil je met een daktent erop?
Toegegeven hebben de volgende zaken het begeven:
- Remzadels als zijn in zijnde de klemmen die de remblokken op hun plek houden, lekker rammelen dus met de ramen open..
- Kabel van de 2de lambdasonde schoot los (hij heeft 2 sondes vanwege amerikaanse donor, geen idee waarom) maar heeft verder geen storing in het systeem op laten dagen. Zit momenteel met wat tie-wraps vast aan het chassis maar is dus wel kapot geschuurd.

Dat valt reuze mee toch? :angel:

Van de Hardknott-pass tot en met de rand van de noordzee en een stuk NC-500, hij heeft het allemaal gedaan!

Echter zal dit de komende jaren de laatste grote trip zijn geweest voor deze auto. Omdat we een regeling hebben betreft tol/benzine kosten terug krijgen als ik een auto van de zaak meeneem als gene zijnde die bijtelling betaald is dat een heel stuk voordeliger dan de 850. Dus dan steek ik het geld liever in toffe upgrades dan daarin. het mist wat charme, maar een nieuwe V60 is ook geen straf ::). 850 zal dus voornamelijk nog weekend tripjes doen en plezierriten. Al vind ik het dus wel steeds lastiger om hem aan te houden voor de zo weinige aandacht die die krijgt.

Echter is uit de klassieke Volvo community gaan ook niet echt een optie omdat ik dan mijn eigen hobby verlies. Dus vooralsnog zal ik hem niet kunnen wegdoen. :eusa_shifty:

Friso


Friso


Friso

Tot slot:

Als laatste actie van 2022 is de 850 op Volvodrive Treffen geweest in de 'ere ring', al viel mijn de sinaasappel een beetje in het water door de CampR(voor de kenners hier) en alle echte 850R'en mèt turbolippen.. Maar desalniettemin alsnog bedankt voor alle geïnteresseerden deze betreffende dag! ;D

Tot de lente allen! Wanneer deze baksteen weer uit de garage rolt en hopelijk dit jaar wat meer vermogen terug krijgt!

Stefan

Je hebt echt een schitterend mooie 850 zo. Die kleur, met die velgen  :eusa_clap:
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

brinkie

Citaat van: Friso op 05-02-2023 18:02:48
Zo.. als je een grote rode tekst in beeld krijgt dat het forum adviseert een nieuw topic aan te maken weet je dat het lang geleden is dat je iets geplaatst hebt..
Ha Friso, ook hier :) Die melding kreeg ik laatst op het 480 forum, maar die heeft alleen maar met de APK updates nodig, alsof de auto weet dat er dan wat stuk moet gaan (dit keer een motorsteun)
Luxeprobleem heb je wel met zo'n V60 van de zaak... Ik moet me nog steeds "behelpen" met een V70, S70 en de 480 natuurlijk maar als rechtgeaarde vijftiger zijnde ga ik met een camper op vakantie. Al is er ook iemand met rijbewijs intussen 18 en die wil met de S70 op reis...
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)

de Boeing

Wat een gaaf apparaat is het toch! en een stuk unieker dan een zwarte, gele of groene  ;D echt zo een mooie kleur!

Nu krijg ik ook weer zin in UK vakantie (wat tegenwoordig een stuk lastiger is geworden, met hun achterlijke brexit...)

en fijn dat ie in de garage past, net  8)

tom480

Het is en blijft een gave kleur!
Vroegah, toen ik m'n nog 850 had, had ik dezelfde combi!
Brick Orange icm Propus, alleen ik had een sedan.
Zuinig op zijn, maar dat zit volgens mij wel goed  :D.
- R1200GS -