Olieprobleem

Gestart door Kees00nix, 26-06-2021 12:47:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kees00nix

Mijn XC-70 (model 850) staat in de garage. Na twee jaar stilstand moet hij weer de weg op. Echter doet zich het volgende probleem voor:
Bij koude motor geen olielampje aan, maar als hij warm wordt wel. Dus oliedruk gemeten en deze is te laag. De motor is geflushed met een oliereiniger, nieuw filter en vervolgens nieuw olie erop. Probleem niet verholpen.
Nog een keer geflusched met een flinke hoeveelheid ATF, nieuw filter erop en probleem nog niet verholpen.
Carterpan losgehaald maar daar niets aangetroffen.
Oliepomp losgehaald en daar zat wel een kras in, maar lijkt mij te ondiep om het drukverlies te verklaren.
Na nog wat sleutelen een verhard en gebarsten o-ring aangetroffen en vervangen.
Nog steeds drukverlies. Toch de oliepomp?
Al wezen kijken naar een nieuwe, maar is alleen nog te vinden in Amerika  ::) voor €347,00 ex verzendkosten, invoerrechten en BTW. Overweeg een tweedehands.

Graag jullie gedachten en advies.
Ik rol (maar wel in een Volvo)

V70R^2

Het kan haast alleen nog de pomp zijn, de carterpan is los geweest dus ik neem aan nieuwe O-ringen en dan is dat euvel uitgesloten.

Ik heb een heleboel oliepompen liggen, mocht je een goede gebruikte zoeken.

Ries van de Zilverschuit

Zal je vast naar gekeken hebben: de overdrukveer in de pomp en de olieopnemer in het carter. Misschien daar iets mis mee?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 26-06-2021 16:57:06
Zal je vast naar gekeken hebben: de overdrukveer in de pomp en de olieopnemer in het carter. Misschien daar iets mis mee?

mee eens 

Bij mijn laatste riemwissel ook een olie pomp revisie kitje gemonteerd met nieuwe veer.
Lampje gaat net ff eerder uit nu.

Kees00nix

De veer van de overdruk klep is gereinigd, maar geen nieuwe veer. Ik zal dat ook nog even in de week leggen bij de garage. Thx.
Ik rol (maar wel in een Volvo)

Ries van de Zilverschuit

Bij mij was de oude toch zo'n halve centimeter korter dan de nieuwe. Ik had ook het idee dat de oliedruk nadien langer hoog bleef bij een koude start.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

KIM

Ik heb bij mijn XC (MY'98) de hele zoektocht naar oliedrukproblemen doorlopen. Ik heb nog een oliepomp bij Skandix weten te bemachtigen (ook duur maar je moet wat). Nu zijn de problemen verholpen en dat is ook wel wat waard natuurlijk.
Ik denk echter dat het vernieuwen van de veer het probleem ook zou moeten verhelpen: Metingen aan de oude pomp gaven geen overmatige slijtage aan.

626Ronin

Kees00nix, om welk bouwjaar en welk motortype gaat het? waar trof je die éne o-ring aan?
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

Kees00nix

Volvo is van 1999 met een 2,5 benzinemotor
Ik rol (maar wel in een Volvo)

Ries van de Zilverschuit

Is dat niet een oude bekende? Hebben er al meer last van gehad, kan ik me herinneren. Ook bij de N'en.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 29-06-2021 20:46:46
Is dat niet een oude bekende? Hebben er al meer last van gehad, kan ik me herinneren. Ook bij de N'en.

Ja, deze 99er zal al het nieuwe blok hebben wat ook in de N versie ligt.idd bekende ringetje voor wegvallende oliedruk.

626Ronin

#11
ziet er bekend uit, mijn classic van 2000 had dit ook en die heeft een B5244s2 motor (N-motor) dat héét een 2,4 en die had wel méér ringetjes rot. ik zou ook goed naar de pickup kijken.
maar een N heeft geen 2,5
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

de Boeing

Verdorie, had ik dat van dat veertje maar een paar jaar eerder geweten! (toen ik mijn oliepomp in de hand had, maar wegens nog netjes vanbinnen gewoon terugplaatste met nieuwe pakkingen)... Weliswaar blok van 2005 maar dat begint onderhand ook een oudtje te worden ...

V70geRwin

Citaat van: 626Ronin op 30-06-2021 09:00:28
ziet er bekend uit, mijn classic van 2000 had dit ook en die heeft een B5244s2 motor (N-motor) dat héét een 2,4 en die had wel méér ringetjes rot. ik zou ook goed naar de pickup kijken.
maar een N heeft geen 2,5 10V..

Deze 99er heeft ook geen 2,5 maar een 2,4 hoor.

Kees00nix

Ok, 2435 cc dan.  ;D
Ik rol (maar wel in een Volvo)