Auteur Topic: Keuzes in het leven  (gelezen 2474 keer)

Michaell

• Bloody Volvo Driver
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • 855 2.5 10V LPG-G3 1996
Re: Keuzes in het leven
« Reactie #45 Gepost op: 10-05-2022 10:03:34 »
Wat gaaf zeg! Heb deze blokjes ff zitten opzoeken en inderdaad! Lijkt mij erg leuk sleutelen en rijden. Heerlijk zo'n gietijzeren blok! :)
Volgens mij zag ik ook inderdaad een compressieverhouding van 1:7.5 (non-turbo) vs de 1:10 voor de non-turbo en 1:8 voor de turbo blokken van de 850.

Het is ook inderdaad logisch dat een vrijloopmotor minder compressie produceert dan een conflictmotor. De zuiger komt natuurlijk hoger (of het "dak" is lager)  wat resulteert in een hogere compressie in een conflictmotor. Dat is natuurlijk efficiënter, je krijgt er meer vermogen voor terug en minder brandstofverbruik. En het zal inderdaad ook beter zijn voor het milieu. Het heeft zeker voordelen natuurlijk.
Ik had daar mij toevallig laatst wat in verdiept, want ik vroeg mij dat af waarom dat zo eigenlijk is.

Helaas krijg ik wel de impressie dat de kwaliteit wel door het toilet gaat de laatste 10 jaar. Logisch natuurlijk, want de best verkochte auto's zijn de betaalbare auto's. Dus dan moet er bezuinigd worden op zowel de productie als onderdelen. Grondstoffen worden alleen maar duurder door inflatie en de speciale Russische militaire missie in Oekraïne momenteel helpt niet. Zoals je al zei zit er verschil tussen origineel Volvo en ATE (wat het OEM merk is) remblokken (natuurlijk maken OEM fabrikanten door Volvo ontworpen onderdelen onder licentie van Volvo. Ze mogen dan dit ontwerp niet verkopen zonder Volvo zegel erop).

Grote 2.5L ongeblazen motoren van toen maken nu plaats voor kleine 1.2L 3-cilinder motoren die niet sterk genoeg zijn om een auto voort te bewegen. Dus zetten ze er een turbo op en zijn het ineens best snelle en zuinige auto's! Maar rond de 200.000Km ofzo is het blok echt op. Maar leasen is tegenwoordig meer de norm. Tegen die tijd heeft men allang weer een andere auto.
Tesla schijnt verreweg meer terugroep acties te hebben dan andere merken ( https://themoney.co/how-many-tesla-recalls-in-2021/ ).

Dus kan ik mij heel goed voorstellen dat een distributieriem van INA een andere interval heeft dan een set van Volvo.  :eusa_think:

Maar ook de technische kennis van de mensen is lager geworden. Ik kreeg vroeger in de ambachtschool (later werd dat de LTS) alle vakken: Automonteur, elektrotechniek, timmeren, metselen, landbouw, wiskunde, Nederlands , sport, enz. Na 2 jaar kon je een vakrichting kiezen die je in wou. Je hebt al aan alles geproefd dus dat maakt de keuze makkelijker en je hebt iig al gesleuteld op school! ookal wil je later de ICT (al bestond dat toen nog niet) of finaciele sector in.

Ook stond er nog in de dikke handleiding hoe en wanneer je de kleppen moet stellen, Olie zelf moet verversen en controlepunten. Nu staat er in dat boekje alleen nog maar dat je niet het accuzuur moet opdrinken en bij problemen altijd direct naar de dealer moet gaan.  ???
Natuurlijk heeft dat ook tegenwoordig met garantie te maken.
Daarom kiezen meer fabrikanten natuurlijk voor de duurdere distributieketting. Die gaat langer mee, maar hebben uiteraard wel onderhoud nodig!. Hoeven klanten daar feitelijk tegenwoordig geen rekening mee te houden zolang de motorolie maar gewoon tijdig ververst word (onderhoud zit natuurlijk in het lease contract).

Ik had laatst een klant in de werkplaats die aan mij vroeg zijn banden op te pompen. Meneer wist namelijk niet hoe dat moet........  :eusa_wall:
« Laatst bewerkt op: 10-05-2022 10:22:18 door Michaell »

Jerra

• BeunhaasInWording
  • Lid 100+
  • Online Online
  • Leer elke dag bij
« Reactie #46 Gepost op: 10-05-2022 10:31:16 »
Hmm dat zuinige valt ook nog wel mee... splinternieuwe c-max (die ik überhaupt afzichtelijk vind....) verbruikt toch meer dan mijn station...
Een combinatie van een blok wat echt op zijn einde moet draaien om een beetje vooruit te willen met de domste en traagste automaat van de hele wereld!!!

Mn pa voelt zich wel een beetje bekocht, de fiat 500 van ma verbruikt letterlijk de helft op dezelfde soort ritten en rijstijl...

On-topic; Redden! Redden! Redden! Ik blijf het een prachtige 850 vinden.
@Gero is het hoge woord er al uit? Ga je hem redden!?! Is toch prachtig om verder gedurende je pensioen hiermee te leren sleutelen, kun je de R in onderhoud laten blijven.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
'75 --- Honda SS50Z
'85 --- Honda XBR500

gero

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • Gero&Lara-Volvo 850-V70R
« Reactie #47 Gepost op: 10-05-2022 14:47:38 »
Hmm dat zuinige valt ook nog wel mee... splinternieuwe c-max (die ik überhaupt afzichtelijk vind....) verbruikt toch meer dan mijn station...
Een combinatie van een blok wat echt op zijn einde moet draaien om een beetje vooruit te willen met de domste en traagste automaat van de hele wereld!!!

Mn pa voelt zich wel een beetje bekocht, de fiat 500 van ma verbruikt letterlijk de helft op dezelfde soort ritten en rijstijl...

On-topic; Redden! Redden! Redden! Ik blijf het een prachtige 850 vinden.
@Gero is het hoge woord er al uit? Ga je hem redden!?! Is toch prachtig om verder gedurende je pensioen hiermee te leren sleutelen, kun je de R in onderhoud laten blijven.

toen ik die V70 R kochtte in het jaar (11-01-2020) was het de bedoeling om die 10-klepper te verkopen, ach dacht ik ! wat krijg ik er nog voor terug?ondertussen zijn we 3 jaar verder, een R met een handgeschakelde handbak en een 10-klepper met een automaat , om en om reed ik in beide Volvo's , de 10-klepper met zijn 145 pk en de R met het dubbele vermogen, ze reden alle twee lekker, nooit gedacht dat ik op zo'n manier afscheid moet nemen van de 850, maar ja ! het is wat het is.
Ik heb nog contact gehad met Thuur om het te laten repareren, Thuur is bereid om het te doen, maar ja dan moet ik vervoer regelen  richting Maastricht, de kosten om de 850 te maken is 2000,00/ 3000,00  euro.
Heb ik dat voor over? 2 Volvo's voor de deur is niet practisch, en dan heb ik het nog niet over de kosten, ik ga binnenkort met vervroegd pensioen,
mijn officiele pensioen leeftijd is 67 jaar en een paar maanden, ik ga het bedrijf verlaten met 63 jaar en 11 maanden, dan heb ik er bijna 46 jaar opzitten, van af mijn 18e levensjaar( even tussen uit geweest voor Militaire dienst (14 maanden) , ik weet dat ik per maand een x-bedrag moet inleveren, dat kies ik voor, ik denk dat ik verder gaat met de R. :eusa_doh:

Michaell

• Bloody Volvo Driver
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • 855 2.5 10V LPG-G3 1996
« Reactie #48 Gepost op: 10-05-2022 18:38:55 »
Zonde van de 10V, maar wel een begrijpelijke keuze. Je hebt natuurlijk een prachtige R waar je nog lekker in kunt roffelen en het is en blijft een boel geld om deze weer de weg op te krijgen.
Ik zou in jouw schoenen dezelfde zware beslissing hebben genomen. Maar ook met erg veel pijn in mijn hart.

Ikzelf kan er tot mijn grote spijt niks mee. Aan de ene kant wil ik hem wel van je overnemen, maar dat moet ik gewoon niet doen.
Ik heb er helaas de ruimte niet voor, woon alleen, dus ik kan niks met een 2e auto (Ik wil mijn huidige 855 niet wegdoen) en ik heb geen idee hoe de kop te reviseren. Ik zou dat best willen aanpakken, met wat tijd en hulp van dit forum zie ik dat wel goed komen, maar ik heb daar echt een garage met werkplaats voor nodig waar de auto een poos kan staan en natuurlijk een buget om onderdelen en gereedschap te kopen. Als ik dat had, zou ik hem wel over willen nemen, maar ik kan er helaas niks mee.  :'(

Ik hoop dat iemand van het forum deze van je zou willen overnemen en de motor herstellen. Wie dat lukt krijgt daar een echte prachtauto in z.g.a. nieuwstaat voor terug! En zo blijft hij ook bij een liefhebber die er goed voor zal zorgen

gero

• Lid 500+
  • Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 11-05-2022 13:43:45 »
Zonde van de 10V, maar wel een begrijpelijke keuze. Je hebt natuurlijk een prachtige R waar je nog lekker in kunt roffelen en het is en blijft een boel geld om deze weer de weg op te krijgen.
Ik zou in jouw schoenen dezelfde zware beslissing hebben genomen. Maar ook met erg veel pijn in mijn hart.

Ikzelf kan er tot mijn grote spijt niks mee. Aan de ene kant wil ik hem wel van je overnemen, maar dat moet ik gewoon niet doen.
Ik heb er helaas de ruimte niet voor, woon alleen, dus ik kan niks met een 2e auto (Ik wil mijn huidige 855 niet wegdoen) en ik heb geen idee hoe de kop te reviseren. Ik zou dat best willen aanpakken, met wat tijd en hulp van dit forum zie ik dat wel goed komen, maar ik heb daar echt een garage met werkplaats voor nodig waar de auto een poos kan staan en natuurlijk een buget om onderdelen en gereedschap te kopen. Als ik dat had, zou ik hem wel over willen nemen, maar ik kan er helaas niks mee.  :'(

Ik hoop dat iemand van het forum deze van je zou willen overnemen en de motor herstellen. Wie dat lukt krijgt daar een echte prachtauto in z.g.a. nieuwstaat voor terug! En zo blijft hij ook bij een liefhebber die er goed voor zal zorgen

je heb die 850 zelf mogen zien toen ik bij jou was, er zitten veel nieuwe bruikbare onderdelen maar het is net zoals je zegt , je moet de ruimte hebben en de tijd en het belangrijkste   "veel zin" , ik heb ondertussen al veel aanmeldingen van forummers die interesse hebben, maar helaas , volgende week komt er iemand  (van het forum) om de auto op te halen.
1 ding is zeker , mocht er geen animo zijn , dan ging de auto zeker niet naar de sloop of zo , dan liet ik het wel in orde maken.

We gaan verder met de R

gero

• Lid 500+
  • Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 16-05-2022 13:03:43 »
Vandaag werd de 850  opgehaald door een forum genoot, na 12 jaar en bijna 200.000 km is het hoofdstuk 850  afgesloten :'( :laugh:

V70R^2

• Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • To heaven for the climate, to hell for the company
« Reactie #51 Gepost op: 16-05-2022 23:00:49 »
Mocht de nieuwe eigenaar interesse hebben, ik heb een z.g.a.n. 10V motor staan. Open gehaald, klepseals keerringen alles is nieuw, is voor mij overbodig en mag onder kostprijs weg.

Jerra

• BeunhaasInWording
  • Lid 100+
  • Online Online
  • Leer elke dag bij
« Reactie #52 Gepost op: 17-05-2022 08:50:05 »
Bedankt voor de kans om deze 850 te redden, ik zal proberen er serieus werk van te maken!

Ik plaats de updates in mijn blog, misschien trekt het wat lezers :P
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
'75 --- Honda SS50Z
'85 --- Honda XBR500