Achteras vervangen, 389717kmNa een tijdje al het idee gehad te hebben om de achteras te vervangen (niet omdat ik dacht dat het versleten was, was het trouwens wel), vondt ik via Marktplaats een achteras. Deze gelijk opgehaald.

Als eerste begonnen de wielnaven er af te halen, deze zaten flink geroest dus ik heb deze zo goed mogelijk schoon gemaakt en daarna verschrikkelijk warm gestookt, op deze manier kwamen ze goed los.

De eerste wielnaaf die ik er afhaalde zag er niet heel fraai uit, ik drukte vrij eenvoudig door het staal heen. Ik had wel een hoekje er af geslepen zoals te zien is op de foto. Dus gelijk op zoek gegaan naar een wielnaaf, redelijk snel eentje gevonden en deze netjes gemaakt. Ik zal nu alvast verklappen dat ik die niet gebruikt heb, tijdens het demonteren van de achteras die onder de auto zat kwam ik er achter dat die wielnaven er nog beter uit zagen.
Bij het vergelijken van de twee wielnaven kwam ik er ook achter dat er twee soorten wielnaven zijn met beide een andere maat voor de grote moer.

Daarna de achterassen, wielnaven en keivangers helemaal kaal gemaakt zodat ze gespoten kunnen worden in een roestwerende primer.

Na twee lagen roestwerende primer, nog twee lagen zwarte verf er op gespoten.

Jammer genoeg was het voor de laatste laag zwarte verf net iets te koud buiten, daardoor is de verf een beetje mat grijs uitgeslagen. Erg jammer. Maar wachten op warmer weer zat er niet echt in, dat zou zeker een paar maanden duren. Ik spuit het nog wel een keer voorzichtig als het onder de auto zit.

Daarna kwam ik er achter dat de stabilisatorstang op de achteras (die nog op de auto zat) gebroken was. Dus hiervoor gelijk maar een IPD swaybar setje gekocht samen met RVS remslangen en nog wat ander spulletjes zoals deltalink rubbers, nieuwe clipjes voor de remleidingen en een hoop bouten.

Volgende stap was het in elkaar zetten van alle delen, als eerste de deltalink rubbers er in geperst met de Volvo tool. De oude deltalink rubbers er uit halen met de tool gaat heeeel makkelijk maar het er in persen van nieuwe deltalink rubbers gaat toch echt een stuk lastiger en vereist wat vet en een paar gerichte tikken met de hamer. (Tip: voorzie het stalen gedeelte van de deltalink rubbers van een likje verf, uit ervaring weet ik nu dat ze erg snel roestkleurig uitslaan)

Daarna de draagarmrubbers van Meyle op de achteras gezet. Meyle levert hier hardware bij, dit was voor mij een grote reden waarom ik Meyle kocht. Echter bij het in elkaar zetten viel mij het volgende op:

Rechts de hardware van Meyle, links van Volvo. Zoals je kan zien is de hardware die Meyle meelevert net iets te klein. Met de hardware die Volvo levert lijkt het dat de uitlijn mogelijkheden iets beter zijn en het ziet er een stuk robuuster uit.
Uiteindelijk zag het er zo uit:

Daarna was het tijd om de oude achteras onder de auto vandaan te toveren.

Na wat gestoei met remleidingen en ABS sensoren was de achteras er eindelijk onderuit, op dit moment viel het mij ook op dat deze wielnaven in veel betere staat waren.
Dus deze maar van de oude achteras gehaald met behulp van de gasbrander. Alleen de allerlaatste bout had geen zin om mee te werken en was compleet dol gedraaid. Dus maar dit stuk van de achteras afgeslepen en de bout 'professioneel' bijgeslepen met de slijptol zodat hier precies een sleutel 14 op past. Er was uiteindelijk een flinke hefboom voor nodig maar hij kwam wel los

Tijdens het onderuit halen van de achteras viel mij het volgende op:

Ziet er niet erg fris uit, gelukkig was het uiteindelijk 90% zand. Toch maar even goed schoongemaakt en behandeld met een dikke laag roestprimer en zwarte verf.
Het viel mij hier ook op dat de schotels van de achterveren ook wel de beste tijd gehad hadden. Hier dus ook maar nieuwe voor gekocht en gelijk goed behandeld, roestprimer en zwarte verf.

Hierbij ook gelijk deze plekken meegenomen, hier zitten de brackets van de achteras die bevestigen aan het chassis, zoals je kan zien was de roest hier ook al even bezig geweest. Wel raar dat dit alleen maar aan de rechterkant van de auto zo was, linkerkant heeft dezelfde soort bracket, maar de roest was daar een heel stuk minder.

Hierna nog geprobeerd de remslangen uit de bracket te krijgen, dit was gelukkig wel gelukt door het goed heet te stoken. Maar niet voordat de remslang bij de koppeling heel hard uit elkaar schoot

Denk toch dat ik hem iets te warm gestookt had...

Nu de clipjes en brackets voor de remleidingen gemonteerd en natuurlijk de RVS remslangen.

Zo begint het er wel een beetje op te lijken

Het was nu dus tijd om de achteras er onder te gaan plaatsen, dit rustig gedaan met een krik en potkrikjes.

Zodra die een beetje goed gepositioneerd was onder de auto de brackets vast gemaakt:

Enige waar ik van baal naast de zwarte verf die mat grijs is geworden zijn de drie bouten die ik hier niet vervangen heb

Het lekkere roest kleurtje van de bouten steekt toch erg af tegen z'n mooie nieuwe zwarte bracket.
De bracket voor de uitlaat hanger heb ik inmiddels in de laatste werkzaamheden ook mooi behandeld tegen roest, dus deze is weer mooi zwart met een niet roest kleurig boutje

Nu ik toch heel het remsysteem moet ontluchten gelijk maar geupgrade naar 302 remmerij met natuurlijk RVS remslangen en alle remklauwen even netjes zilver geverfd.
Dit zijn de ATE Powerdiscs met ATE remblokken, bij mij piepen ze best wel wat op lage snelheden. Het zou er ook aan kunnen liggen dat de remblokken niet afgevlakt zijn, maar ik vermoed eigenlijk de remschijven. Moet zeggen dat het remgevoel wel een flinke upgrade heeft gehad met de RVS remslangen.

En zo ziet het er uiteindelijk uit onder de auto, de plekjes waar je de rode primer ziet heb ik inimddels al bijgewerkt

Uiteraard daarna een proefritje gemaakt, verliep vlekkenloos. Snel nog even een fototje onderweg gemaakt.

Tijdens het proefritje kwam ik er al snel achter dat de stabilisatorstang van IPD een flink verschil maakt. Vooral als je het vergelijkt met mijn gebroken stabilisatorstang

En als laatste de auto laten uitlijnen. Ze hadden mij van te voren al gewaarschuwd dat ze de achterkant waarschijnlijk niet konden uitlijnen omdat de bouten van de draagarm rubbers vaak afbreken, gelukkig was dit bij mij geen probleem met al het nieuwe spul