Stuurhuis lek

Gestart door Michaell, 04-12-2022 19:44:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michaell

Hoi Allemaal,

Na een hele poos probleemloos te hebben rondgeroffeld zag ik vandaag bij het vervangen van de veerpootrubbers ivm wat geknak zo nu en dan bij drempels (wat nu weg is. LV was echt gaar) dat het subframe van de motor nat was.
Dat kan natuurlijk niet en na wat onderzoek zag ik dat dit van het stuurhuis kwam. Kak, dat is een leuke klus.  Ook was het nivo van de stuurpomp wat laag wat ik gelijk bijgevuld heb (maakte nog geen rare geluiden) :eusa_sick:

Ik kan er een lek stop invlikkeren, maar ik ben niet zo van dat "pleisters plakken". Er moet gewoon een ander stuurhuis in. Klaar.

Ik heb al aardig wat hierover gevonden op het forum hier maar ik wil toch nog ff wat vragen hierover:
Een TRW stuurhuis kost bij autodoc: €1216,-
https://www.autodoc.nl/trw/2200610

Aftermarket, huismerken en revisie zitten ze tussen de €250,- en €450,-
Best wel een verschil dus!

De originele die er nu onder zit, heeft er waarschijnlijk al ongeveer 800.000Km onder. Erg netjes dus!
De nieuwe hoeft van mij dit niet te halen. Die €1000,- prijsverschil moet toch ergens vandaan komen nietwaar. Maar als de nieuwe de 200.000Km redt, dan ben ik al happy gezien de hoeveelheid werk wat dit is.

Wie heeft er goede ervaringen met een bepaald aftermarket merk? Ik ben geen automonteur en geen van deze merken bij autodoc zeggen mij iets. Geen ervaring helaas dus met de merken.
Ik zag op dit forum wel wat onderwerpen hierover, maar er worden niet echt merken genoemd (van wat ik kan vinden iig).
Als het echt allemaal bagger is (las van iemand dat die aftermarket van hem na 5000Km weer lek was), dan koop ik gewoon die TRW, maar zoals ik al zei hoeft de nieuwe niet nog eens 8ton aan te kunnen, want mogelijk heb ik de auto tegen de 1,6miljoen KM niet meer. en dan ben ikzelf denkik ookal lang met pensioen en heb ik de 850 ingeruild tegen de "Volvo R uberscoot" met superhaasje mode  scootmobiel!  ;D

Wat zijn jullie ervaringen met een bepaald merk?

BBS

#1
een goed adres voor revisie stuurhuizen voor niet te duur.

Zitten in Coesfeld nabij Winterswijk en is (relatief) te rijden.
Zeer goede ervaring mee en de stuurhuizen zien er werkelijk perfect uit en sturen ook perfect.
Als het goed is heeft Arjen850 nog mijn oude AWD stuurhuis liggen die daar ook wegkwam.

Stuurhuis TRW is €250,- en SMI is €262,- exclusief wat statiegeld voor het oude stuurhuis.
Die krijg je snel terug als het oude stuurhuis ontvangen is.
Volvoloos....

soumsoum

Enkele forummers (waaronder ik) hebben een stuurhuis vanuit Duitsland gekocht.
Tot nu toe geen slechte ervaringen gehoord en de mijne doet het ook nog goed (maar nog lang geen 800.000 km mee gereden ;)

https://www.ihrlenkungsspezialist.de/navi.php?qs=volvo+850
Volvo 855R 1996

Michaell

#3
Wow, dat verschilt nogal zeg! Heel erg bedankt voor de tip! Echt top dit!  :eusa_clap:
Als ik het zo lees lijkt me dit  een betrouwbare keuze. Ik ga hem hier bestellen.

Ik heb al ff wezen zoeken op het forum, youtube, VIDA en mijn Heynes boek om alvast ff te peilen wat ik moet doen om het stuurhuis te vervangen + welke dingen ik dan toch los heb om mee te vervangen. Lijkt me een grote klus. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, maar ik word er niet bang van! Ik ga dit gewoon doen en trek er een volledig weekend voor uit. Kan ik het lekker op mijn gemak doen! Begin er nog zin in te krijgen ook haha (Vraag me dit nog maar eens als ik eenmaal bezig ben en er een bout is afgebroken en ik onze lieve heer in den hemelen dan weer aan het "prijzen" ben) :)
Ik mag gelukkig in het weekend gebruik maken van onze garage op het werk van de auto afdeling. Heb ik een brug plus alle auto gerelateerde gereedschappen die ik maar nodig kan hebben voor een automonteur in spe  ;D

Ik wil ook nog wat dingen meevervangen als ik daar toch ben. Stuurhuis uiteraard, motorsteun, rubbers stuurpomplijdingen naar stuurhuis natuurlijk niet vergeten, subframe rubbers, Nieuwe subframebouten (las dat je die niet mag her-gebruiken ivm 105Nm + 120gr), stuurstangen L en R (of zitten die erbij?), stuurkogels L en R, nieuwe ATF vloeistof Dextro III 3L ofzo. En daarna natuurlijk gelijk laten uitlijnen.
Iemand nog tips wat nog meer ook gelijk te doen? Dan bestel ik dat erbij.

De stuurpomp werkt nog prima gelukkig. Maakt geen geluiden. Check het nivo 2x per dag nu, want de auto moet helaas wel rijden nog voor mijn werk. Dus dit is een prio klusje en kan niet wachten tot de zomer (ik heb persoonlijk geen garage en doe dit normaal buiten op de parkeerplaats). Het lek is (nu) nog klein merk ik. Het peil zakt amper en ik heb ATF vloeistof achterin liggen.

Ik ga morgen de wagen ff op de brug zetten op mijn werk om ff te kijken wel stuurhuis ik heb. SMI of TRW? Mijn VIN eindigt op een 0, dus helaas geen 4 of 5 zoals ik in een oudere post las en ik las geen echte bevestiging dat het past op ander draad voor de stuurstangen na (die ik toch ga vervangen met nieuwe). Liever ga ik geen risico lopen. Het is een te grote klus om halvewegen erachter te komen dat het niet past,
Hoe kan ik zien wat het merk is. Staat dit op het stuurhuis ergens geslagen?

BBS

Volgens mij staat het inderdaad op het stuurhuis. Er was ook iets met de stuurkogels, intern of extern maar dat weet ik zo niet meer.
Maar als je die Duutser een mail stuurt kan die je dat ook perfect vertellen zonder dat je je in allerhande bochten moet wringen om het type stuurhuis TRW/SMI te achterhalen.

Je kan daar bij het bestellen ook een retouretiket kopen, ding op de retourdoos plakken en afgeven. Meende dat het statiegeld een 150~175 euro was, maar zoals gezegd als het oude stuurhuis daar ontvangen is heb je de centen binnen 2 dagen op de rekening terug staan.

Bij Arjen hebben wij toen voor het stuurhuis vervangen het blok via de bovenkant vastgezet met een motorbalk. van boven goed vast zetten en dan aan de onderzijde alles verwijderen. dat geeft je meer dan voldoende ruimte om het huis te vervangen. Al met al hadden we alles weer klaar in een uurtje of 6.

Al met al is dat echt een aanrader!!
Volvoloos....

volvobug

#5
Citaat van: Michaell op 05-12-2022 19:27:44
....SMI of TRW? Mijn VIN eindigt op een 0, dus helaas geen 4 of 5 zoals ik in een oudere post las en ik las geen echte bevestiging dat het past op ander draad voor de stuurstangen na (die ik toch ga vervangen met nieuwe). .....

Het gaat niet om het VIN maar om de chassiscode op de productplaat. Als die niet eindigt op 4 of 5 is het meest waarschijnlijk TRW (https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=52801).
Verschil is zit hem vooral in de schroefdraad van de binnenste stuurkogels, dus degene die in het stuurhuis bevestig zitten. TRW is 14mm, SMI is 16mm.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Michaell

#6
Cool! Als het verschil alleen meer in het draad zit van de stuurstangen en dus ook naar de stuurkogels maakt het in mijn geval niet uit dus. Ik wil beiden toch vervangen en hoef ik alleen maar de juiste erbij te kiezen. Als de rest gewoon hetzelfde is, zal het dus gewoon passen. :)

Vandaag wel ff de wagen op de brug gehad. Stond echt niks op verder. Alleen een barcode sticker waar ik niks op kon vinden met google (TDF 12Z197 en P9145421). Ook ff contact gehad met met magazijn van Volvo en ook die konden het mij aan de hand van het VIN nummer niet zeggen. Alleen welke 2 onderdeel nummers het zijn voor de beide merken (die had ikzelf al gevonden in VIDA). Maar niet welke ik nou eronder heb.

Ik spreek helaas geen Duits. Het is voor mij dus wat lastig contact te leggen. Anders had ik ze vandaag gewoon ff gebeld. Google translate helpt voor de mail, maar bij technische dingen vaalt dat gewoon is mijn ervaring, omdat de vertaling te letterlijk is en het dan nergens op slaat.
Maar misschien spreken ze ook Engels of zelfs Nederlands. Maar als ik het zo lees is het niet eens nodig. Zoals ik al zei: Stuurstangen en kogels ga ik toch vernieuwen. Bestel ik gewoon de juiste voor het merk stuurhuis wat ik ga kopen. Estateservices heeft ze beiden heb ik al gezien.
Ik weet niet of de stuurstangen erbij zitten, maar dan wacht ik gewoon ff met bestellen tot ik het stuurhuis binnen heb. Wat ik bij estate bestel heb ik immers de volgende dag gewoon binnen.

Zo ziet het er nu uit!  :-X


Edit: ff op het productplaatje gekeken. Ik weet niet exact welke code ik moet hebben, maar ik heb niks wat eindigd op een 4 of een 5. Dus waarschijnlijk een TRW.
De link werkt helaas niet meer. Typo in de URL? Ben wel benieuwd.

volvobug

Citaat van: Michaell op 06-12-2022 19:04:56
....Op het productplaatje gekeken. Ik weet niet exact welke code ik moet hebben, maar ik heb niks wat eindigd op een 4 of een 5. Dus waarschijnlijk een TRW.
De link werkt helaas niet meer. Typo in de URL? Ben wel benieuwd.

Link hersteld, was inderdaad typo.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Michaell

Thx! Interessante link! Als ik het zo lees en zie wat er op mijn typeplaat staat verwacht ik een TRW stuurhuis. Nog niet op de stofhoes gekeken, maar ik geloof het wel nu.

Ik heb zojuist de TRW stuurhuis besteld. Ben benieuwd!
Zodra ik die binnen heb ga ik bij Esate de rest bestellen en kan de klus beginnen!  :eusa_dance:

soumsoum

Veel succes met de klus!

Het is goed te doen. Inderdaad motor ophangen aan zo'n motorbalk en dan kan je rustig het subframe laten zakken, volgens mij de voorste bouten alleen lossen en de achterste verwijderen; dan hangt ie schuin naar beneden met voldoende werkruimte om het stuurhuis te wisselen
Ik kan me herinneren dat het veel moeite kosten om de (zelfborgende) bouten van het stuurhuis over te zetten op het nieuwe stuurhuis. Uiteindelijk met een pers en bankschroef gelukt om uit het oude stuurhuis te krijgen maar kostte veel tijd. De bouten in 't nieuwe stuurhuis door een klein stukje recht erin te slaan en dan met de moer er verder in te draaien. Je zou je misschien deze moeite kunnen besparen door deze bouten los te kopen en alvast in het nieuwe stuurhuis te zetten.
Ook de spie in de kruiskoppeling krijgen en borgen met het boutje kostte me een paar pogingen en gaat waarschijnlijk makkelijker met een maatje erbij
Volvo 855R 1996

Michaell

Bedankt soumsoum, en ook voor de tips!

Ik zal die bouten er bij bestellen. Als ik het zo lees scheelt die paar euro een boel werk. Ik zet ze op mijn lijstje! Ik zoek ze ff op in VIDA voor de bestelnummers.
Die spie zit inderdaad op een lastig plekje. Ik denk inderdaad dat dit aardig friemelen gaat worden. Hopelijk heb ik mazzel (vast niet).
Van wat ik heb gelezen en gezien moet ik inderdaad zoals je beschrijft het subframe laten zakken en de motor "ophangen" aan de motorsteun. Al en al denkik wel dat het een flinke klus gaat worden, maar het lijkt goed te doen.

Ik heb vandaag een bevestiging mail gekregen van ihrlenkungsspezialist die (volgens google translate :) ) bevestigd dat mijn betaling in goede orde is ontvangen en ze mij het stuurhuis gaan opsturen. Ik hoop deze ergens begin volgende week binnen te hebben (5 tot 8 werkdagen). Ik ben heel benieuwd! Ook heb ik heel netjes een 2e mail ontvangen met een print-out voor de retourzending van de oude.
Zodra die binnen is ga ik bij estate services de rest bestellen en kan ik aan de slag!

Ik zal het ff laten weten als ik het stuurhuis heb ontvangen en na afloop van de klus zal ik weer een klein verslagje ervan doen met foto's. :)

BBS

Het is inderdaad het gemakkelijkste om het subframe te laten zakken. Wij hebben toentertijd het subframe van de AWD helemaal er onderweg gehaald. Werkt een stuk fijner, je zit dan ook niet meer te flooien met de ruimte. Je pakt hem er dan zo onderuit.

Volvoloos....

Michaell

#12
Goede tip! Ik zal als ik ermee bezig ben gewoon ff bekijken wat handig is. Ik weet niet of er veel verschil zit tussen de AWD en mijn FWD wat betreft ruimte nabij het stuurhuis. Ik heb natuurlijk geen aandrijfas naar achteren lopen.

Vandaag heb ik het stuurhuis ontvangen! Best zwaar pakketje zeg oef. Maar ooooohhhhhhh wat een mooi ding zeg!! Netjes zwart met nieuwe hoezen en incl. stuurstangen! Hoef ik die dus niet meer te bestellen!  ;D

Zit zelfs een boekje bij met installatie instructies! Helaas voor mij in het Duits, maar er zitten veel plaatjes in. Ga ik wel uitkomen samen met google vertalen. :)



Staat nog "Volvo" op ook nog!  :eusa_dance:
Nu nog ff bij estate de rest bestellen en dan ga ik binnekort aan de slag!

BBS

Herkenbaar! ;D

Het zijn gewoon hele mooie en goede stuurhuizen. Kun je geen 2e hands of een dealer exemplaar voor aanschaffen!
Volvoloos....

Michaell

Ik ben er idd erg blij mee. Is gewoon boven verwachtingen! Ik kan gewoon niet zien dat dit een revisie onderdeel is. In mijn ogen is dit gewoon een nieuw onderdeel!
Erg goed werk zeg van Ihr lenkungsspezialist!!  :eusa_clap:

Mijn oude stuurhuis lekte al erg lang heb ik gezien. Het was gewoon nog niet zichtbaar. Het lekje is erg klein. Maar in de loop van de tijd is gewoon de stofhoes helemaal volgelopen en uiteindelijk is deze losgeschoten (ATF is natuurlijk een erg goede kruipolie). Dit verklaarde waarom de hele onderkant van de auto ineens kletsnat was, terwijl ik maar tot nu toe vrijwel geen dalend ATF peil had. De afgelopen week hoefde ik maar een heel klein beetje weer bij te vullen. Denk 50ml ofzo. Zodoende is het mij ook nooit echt opgevallen.

Ik had mijn stuurpomp van de zomer gefushed. De ATF vloeistof was vrijwel zwart. Mogelijk is het stuurhuis hierdoor gaan lekken. Ik hoor wel eens dat (ook bij automaatbakken) de vieze troep in de vloeistof voorkomt dat die gaat lekken of slippen. Maar als je dat wegspoelt er ineens lekkages kunnen ontstaan. Maar doorrijden met vieze vloeistof is natuurlijk ook niet goed voor de lange termijn. Kapot gaat het dan toch. Met andere woorden ik had dit gewoon beter moeten bijhouden.  :eusa_doh: Weer wat geleerd!
Ik zal ff kijken wat Volvo adviseert voor verversingstermijn van de ATF vloeistof.

Vandaag of morgen ga ik ff de spullen bestellen bij estate. De feestdagen komen er weer aan. Ik zal ff kijken of ik er deze maand al aan kan beginnen, of dat dit begin januari gaat worden.