Dansende snelheidsmeter

Gestart door okkehel, 11-12-2022 08:40:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

okkehel

Beste Volvo liefhebbers.

Mijn snelheidsmeter van mijn Volvo t5 uit 1994 heeft een eigen leven hij danst op neer.
Vaak als je net weg rijd gaat het prima maar na een tijdje schommelt hij heen en weer.

Sensor snelheidsmeter?(waar zit deze)
Of teller unit?

Groeten Okke


Michaell

#2
Ik weet dit niet 100% zeker, maar ik weet uit ervaring dat als de grote stekker van de ABS controller los zit er geen snelheid meer word aangegeven door het Dashboard.
Ik vermoed dus dat de gereden snelheid word geregistreerd door de ABS sensoren.
De vergrendeling van deze stekker is berucht dat deze nog wel een breekt. Die van mij word er momenteel ingehouden door een trekbandje, omdat ik geen zin heb om die grote hoeveelheid kabels over te prikken in een nieuwe connector omdat zo'n stom stukje plastic is afgebroken. Dit werkt nu al jaren probleemloos voor mij. Ook zeker het checken waard!

Deze stekker zit aan de bestuurderszijde boven je luchtfilter. Je ziet een grote brede zwarte connector (zit onder een beschermkap. Volg de dikke kabel) bij een plek zitten met een grote ronde zwarte kap daar pal boven waar allemaal stalen leidingen tevens ook bij elkaar komen.


Betreft de multiplug

Heb je toevallig ook een brandend ABS lampje en de auto al uitgelezen?

Ik zou simpel beginnen. Alle stekkers van de ABS en Dashboard ff lekker inspuiten met contactspray. Dit heeft bij mijn wagen heel wat vage elektrische storingen gewoon gefixt door de jaren heen. :)
Ik kan niet zien wat je in de facebook link hebt gezet helaas, want ik heb geen facebook.  :eusa_hand:

Edit: Vergeet ook niet de stekkers van de sensoren zelf in te spuiten. Voor zitten ze bij die wielen. Achter zit de connector in de kofferbak onder een afdekplaatje naast de brandstofpomp. Deze 2 komen samen in 1 stekker.

Died850

Aangezien je een 1994 850 heb, acht ik de kans groot dat je het oude ABS systeem hebt en dus snelheid ontvangt via de sensor in de bak. Heb je een automaat of een handbak?

Indien bovenstaande het geval is zou ik eens de bekabeling bekijken thv de sensor, deze gaat over de jaren nog wel eens moe worden (doorgescheurde buitenmantel etc)
Contactspray in de connectoren bovenop de tellerbak is altijd te proberen zoals hiervoor al vermeld is, wil dit soort euvels ook soms verhelpen.

okkehel

Bedankt beide voor de tips! 👍
Ik zal dit allemaal even nalopen.