855R Black Moose

Gestart door Philip850, 07-05-2024 22:51:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Philip850

Nou, daar is ie dan! Na een aantal maanden wikken, wegen, zoeken zoeken en nog eens zoeken en tot slot hier en daar eens kijken, is het er vandaag dan van gekomen en ben ik weer een trotse bezitter van een heuse R. En wat een plaatje is het toch! Op het forum is deze reeds bekend als "Blackie" van (helaas wijlen) CornelisB aka Henk, groot bijdrager aan dit forum, die destijds om gezondheidsredenen afstand moest nemen van zijn trots op 4 wielen. Hierna is deze een poos in het bezit geweest van JohanR, die na een aantal jaar er zuinig op te zijn geweest vandaag aan mij het stokje van eigendom heeft overgedragen. Dit na een aantal berichten over en weer n.a.v. zijn advertentie hier op het forum, waarna ik mocht komen kijken en toen ik hem zag meteen wist: dit is nou precies wat ik zoek. Zo goed verzorgd en inclusief de historie vanaf nieuw, zo kom je ze niet elke dag tegen. Johan, bedankt!

Over mijn zoektocht:
Ik heb na jaren trouw Volvo rijder te zijn geweest een tijdje andere merken gereden, al dan niet van de zaak (BMW en Mercedes voornamelijk, ook beslist niet verkeerd). Maar ik miste de roffel onder de kap, de emotionele connectie met autorijden die er voor zorgt dat je op een rotdag instapt en toch weer een smile krijgt. Dit had ik voor het laatst met de 850 T-5R DOP die ik in mijn studententijd had, voor mij een model met veel jeugd sentiment. Gezien mijn kilometrage (ik krijg binnenkort mobiliteitsbudget ipv lease en rij +-60k per jaar) moet het betrouwbaar zijn, LPG hebben en leuk/makkelijk zijn om zelf aan te werken. Na een lijst met kandidaat auto's te hebben overwogen, kwam de winnaar uit de bus: Het werd tijd om een mooie R te zoeken! Nu met een iets ruimer budget dan vroeger gelukkig. Ondanks dat het een R is is tunen daarom niet mijn prioriteit, als het snel moet stap ik net zo lief eens op de motor (voor de motorliefhebbers, ik rij een K1600GT uit 2020). Plus ik hou van de beleving zoals Volvo m in de jaren 90 uitgebracht heeft. Ik hoop er vele veilige maar vooral memorabele kilometers mee te gaan maken en hou jullie hier graag op de hoogte van mijn onderhoud en perikelen. Voor nu is mijn to do lijstje:

-APK
-grote beurt
-Koplampwisser set monteren
-Hondenrek monteren
-Auto op de brug voor inspectie
-Overmatig trillen bij stationair in D oplossen door een deel van de pu bussen weer te vervangen met rubber exemplaren (niet alles want het stuurt wel lekker strak)
-Vacuum lektest met rookmachine
-Uitlezen
-Trillen achterremmen op hogere snelheid even aanzien of dat bijtrekt, anders achterremmen fixen
-Preventieve flush van AT bak
-Turbo inspectie
-Lampjes vervangen van tellerbak
-bedenken of ik de verlaging wil behouden of dat ik een setje originele R veren ga zoeken :eusa_snooty:
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Menno3274

Nice. Veel plezier/succes ermee. Staat er erg mooi bij. ;D

volvobug

Welkom (terug)! Wat is de km stand inmiddels van deze auto?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Thijs850

Gereden 440 '91, 440 '95, 460 '96, 850 GLE ,93, V40 2013 T3 Summum 103K.
Huidig '93, 850 GLT met 203.502km gekocht huidige stand 312.500

Philip850

#4
Citaat van: Menno3274 op 08-05-2024 11:59:20Nice. Veel plezier/succes ermee. Staat er erg mooi bij. ;D

Thanks! Superblij mee!

Citaat van: volvobug op 08-05-2024 14:33:50Welkom (terug)! Wat is de km stand inmiddels van deze auto?

Also thanks! 413k nu

Citaat van: Thijs850 op 08-05-2024 15:10:51Geniet ervan!

Thanks! Heb ik van jou toevallig ooit een zilveren 854 T5 LPG AT gekocht die gewassen leek met schuurpapier?
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Dazzle

Wow, das n beauty  :eusa_clap:

Philip850

Vandaag even snelle luchtfilterwissel gedaan (man die oude was goor), foutcodes gescand (niks), stappenmotor gereinigd want vond m wat hoog stationair, vacuum lektest met rookmachine gedaan en tot slot de verdelerkap even losgehad en de contacten opgeschuurd. Mag wel een nieuwe op, dus die is onderweg. Verder loopt ie nu mooi, mooie gasrespons, maar onder vollast merk je wel dat ie moeite heeft met boost. Ik weet dat deze gechipt is, je ziet de meter mooi richting het eind gaan maar m dan terug regelen naar tussen 2/3-3/4 in. Dat is wat laag denk ik. Heb de speling op de as van de turbo nog niet gecontroleerd want heb een hernia en daar de slang loshalen is ff lastig. Onderaan de intercooler zie ik wat zweetsporen waar misschien wat boost lekt, verder even zien wat de nieuwe ontsteking doet (vervang de bougies ook gelijk even). Als iemand ideeën heeft over de boost hij vollast, roept u maar!
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Philip850

Zelf nog even gegraven in het archief hier en als ontsteking vernieuwen en boostcircuit nalopen op lekkage niks op zou leveren, ga ik dieper zoeken in de aansturen en hardware (tcv, turbo zelf etc). Zou m.i. een bar boost moeten draaien en zit eerder aan 0.5/0.6 bar.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

JohanR

Hoi Philip, ik ben blij dat hij goed terecht is gekomen en dat je er goed voor zorgt. Je kunt er technisch veel meer mee dan ik, en dat is goed. Zit er niet ergens nog een slangetje voorgevormd bij, bij alle onderdelen? Ik zal volgen wat je nog allemaal doet. 850 R was super, maar de V90 kun je ook mee vooruit komen. :).
Volvo V90 T5 savile grey, Fendt Farmer 102 S, Volvo 855 R black stone sold, Volvo S60 T4 vibrant copper sold, Volvo 850 champagne sold, Suzuki GSX 750 F sold, Opel Tigra sold, Ford Escort sold.

Philip850

#9
Dankjewel Johan! Je V90 mag er wezen, vind het behalve een mooie auto weer echt een mooi, classy Volvo model. Ik heb dat slangetje gevonden maar kon zo 1-2-3 niet bedenken waar deze hoort. Zal nog eens zien.  Edit: dit is een koel slangetje voor de turbo.

Ik had vandaag een lange dag, naast werk bezig met de verkoop van mijn huis en dat kost me even veel energie op het moment naast het dagelijkse leven. Zat op de bank moe te zijn en opeens bedacht ik me, wat doe ik hier, ik heb een R. Sleutels gepakt, deur dichtgetrokken en hopsa. Ik heb 2,5 uur lekker getourd op lokale B wegen. Telefoon op niet storen, radio uit, raampje open, lekker luisteren naar de roffel. Natuurlijk heb ik af en toe eens een keer wat gas geven om de boost performance te testen (overweeg een wideband sensor zodat ik afr kan lezen op een meter in het dash) maar vooral even lekker tokkelen en genieten in de zon. Brabant in de lente is mooi en als je dan nog een traktatie krijgt in de vorm van prachtig kleurrijk licht bij schemering, dan denk je toch wel even ja dit is beter dan op de bank hangen. Man dat doet een mens goed zeg. Ben zo vreselijk blij met deze auto. Had zo nog een uur willen rijden, maar helaas morgen weer gewoon een werkdag dus het werd echt tijd om te parkeren. Kan niet wachten om er verder aan te sleutelen, heb e.e.a. aan onderdelen onderweg.  :eusa_dance:

Verder heb ik gisteren de ecc even uitgelezen en gewist, de temp sensoren doorgeblazen en woensdag hangt ie even aan de airco machine voor een service. Eens zien of ie dan weer aan wil slaan want alles lijkt te werken maar de compressor slaat niet aan. Verder deze week naar de APK en de grote beurt uitvoeren.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Vulk

Zalig is dat. Zomaar een rondje gaan rijden.

Philip850

#11
Vandaag bij de Aircoman geweest en de R voorzien van vers gas, koudemiddel en compressor olie. De airco slaat weer netjes aan en heb weer koude lucht  :eusa_dance:

Zijn onze blonde viervoeters ook erg blij mee als ze achterin de zwarte station zitten!
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Philip850

#12
Ook eventjes verse bougies erin gestoken. Kwam niet al te oude of onfrisse NGK R uit, maar wel met wat witte koolafzetting/resten tussen de contactpunten (zie foto, helaas niet superscherp in het echt is het duidelijker). Kan me voorstellen dat dat iets te maken heeft met de rijpe, ingebrande rotor/verdelerkap combi die ik maar even opgeschuurd heb tot de nieuwe binnen zijn. Maar men roept hier al jaar en dag dat je icm LPG het beste origineel Volvo bougies kunt monteren, dus die er vandaag maar in gezet. Scheelt wel onder vollast, boost is nu een stuk stabieler.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Philip850

#13
In het kader van de grote beurt om m daily proof te maken, heb ik op mijn lijstje staan:

Distributie incl spanners en waterpomp
Ontsteking bougies, kabels, rotor, verdelerkap, bobine
Multiriem en spanners incl krukaspoelie (trillingsdemper is gaar)
Olie en filter
Luchtfilter
Interieur filter
Stuurbekrachtigingsolie spoelen
Bak flush
Remvloeistof vernieuwen

En alles wat ik verder nog tegen ga komen. Heb gisteren toevallig de rotor en verdelerkap binnen gekregen, wel lekker om het te vernieuwen(zie foto's). Loopt meteen al wat mooier. Met de rest wacht ik even tot alles binnen is (komt via verschillende leveranciers) en dan kunnen we in stapjes de boel gaan monteren.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Philip850

Off topic, zijn er hier meer mensen met deze optie?
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73