Nieuwe T5R eigenaar uit België, Bollocks stelt zich even voor!

Gestart door Bollocks, 16-07-2024 00:11:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bollocks

Hoi iedereen,
Bedankt om me toe te laten op het Volvo 850 Forum.
Ik hoop hier veel info en weetjes te vinden voor en over mijn nieuw speeltje...

Wat geschiedenis, als vertegenwoordiger heb ik 3 V70's gehad, een 2.0D 136pk Momentum, een 2.4D 163pk Momentum en een Summum en een XC70 D5 215pk AWD Summum (nog altijd mijn beste wagen ooit!). De nieuwe bedrijfseigenaar (de zaak waar ik werkte werd verkocht) zag het niet meer zitten om dikke Volvo's te geven aan zijn medewerkers en we moesten met Skoda beginnen rijden. De droom om ooit terug met een 5 cylinder te rijden, is echter altijd blijven bestaan...

En een dikke 2 maand geleden de knoop doorgehakt, en beslist mijn Porsche 911 Carrera van 1987 (in perfecte staat), te verkopen en ik gaf mezelf tot 2 jaar de tijd om een Volvo 850 T-5R Estate te vinden maar mijn zin. En dan begin je uit te kijken,
en te zoeken,
en fora te volgen,
en internationale verkoopsites, ...
en dan ga je er enkele bekijken (bij eentje in Frankrijk heb ik me zelfs onmiddellijk omgedraaid, dat was er eentje voor de NO-GO lijst...) en plots.... het is allemaal een stuk sneller gegaan dan gedacht... als je een Eenhoorn vindt, dan laat je die niet voorbijlopen... bekijken, testrijden en kopen! dus...

Enkele weken geleden een zwarte 850 T-5R automaat van oktober 1995 gekocht, oorspronkelijk geleverd in Duitsland, in 1999 naar zweden gegaan en in 2018 naar Nederland gebracht (TP-488-L, misschien gekend op het forum?). Nu zal hij dus terug naar België komen, het land waar hij ooit geproduceerd werd! Onderhoudsboekje is niet volledig, maar er is een sluitende kilometergeschiedenis.

Er moesten nog enkele zaken aangepakt worden door de verkoper, de schoonheid (er dat is ze, zo goed als showroomstaat, slechts 132k km!) kreeg nog een groot onderhoud, nieuwe distributie-set en V-snaar, nieuwe remmen voor en achter (schijven en klauwen), ophanging waar nodig vervangen (motorrubber, stabilisatorstang, veerpoten) en uitlijnen, nog enkele kleinigheden zoals rotor, bougiekabels, bougies, nieuwe banden en een airco-service... maar normaal mag ik hem volgende week ophalen... uiteraard volgen er zo snel mogelijk foto's!

Inschrijven in België zal jammer genoeg wat moeten wachten... sinds de nieuwe inschrijvingstaksen (Co² gebaseerd) kost het me een rib uit mijn lichaam... hij zal dus nog even moeten wachten tot hij oldtimer is... zonde, maar die +2900€ inschrijving en +1000€ rijtaks, kan ik anders gebruiken...

Btw, heeft er iemand ervaring met inschrijven in België van een T-5R? Er is geen COC bij de wagen en ik dacht dat Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) daar wel eens durft naar vragen... alle advies en ervaringen zijn welkom!

Aftellen.... en intussen veel lezen en de ervaringen van anderen leren kennen... op zoek naar nog wat attributen en plaats maken in de garage (want die 850 is net iets langer van mijn 911...  :eusa_wall: )

Groetjes,
Bollocks!

Life 's too short to drive boring cars!

Jerra

T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

Menno3274

Inderdaad leuk verhaal. Welkom, de nodige informatie zal je hier wel vinden. :)

Youk

Proficiat met je aankoop.  Mede Belg hier die in 2022 een T-5R uit Zweden heeft gehaald.

Als je gaat wachten tot de wagen 30 jaar is dan kan je deze inschrijven op een O-plaat voor oldtimer.  Dan heb je geen COC nodig.  Ik had geluk en heb dit in 2022 nog gedaan, toen was het nog vanaf 25 jaar en mijn T-5R is van december 1994, dus eind dit jaar 30.  Op 1 januari 2023 is de wetgeving aangepast.  Tot 30 jaar blijft het volle pot wegentaks en jaarlijkse keuring.

Ben al sinds het begin aan het proberen om aan een COC te geraken.  Via Volvo gespeeld, langs de dealer aan Volvo België doorgegeven.  Na héééél lang wachten van daar antwoord gekregen dat je dit enkel bij Volvo in land van herkomst, bij mij Zweden dus, kan aanvragen.  Dus dan maar gevraagd waar ik terecht moest om hiermee verder te gaan.  En sindsdien is het stil.  Nooit antwoord op gekregen, ook niet na meermaals opnieuw vragen/herinneren.

In principe moet het ook kunnen via de Belgische keuringstations.  Zo zijn er een aantal die hiervoor een procedure hebben.  Maar hoe dit exact in zijn werk gaat weet ik zelf nog niet.

Bollocks

Bedankt Youk,
Dat is inderdaad het idee, wachten tot hij 30 wordt... zal moeilijk zijn maar dat is die 4000€ me wel waard. (53€ DIV en 99€ jaarlijkse rijtaks ipv die 4000€... dat is inschrijven en er nog 39jaar mee rijtaksen betalen... ;D )

Coc bestond nog niet voor wagens voor 1997/1998, er waren toen wel lokale (per land) goedkeuringen. Ik heb Customerservice Volvo SE gecontacteerd en hun afdeling voor certificaten internationaal met de vraag of er een goedkeuring was voor België. De wagens werden hier wel geproduceerd, maar ik dacht dat er nooit eentje 'nieuw' verkocht werd in België. In andere Europese landen wel...
Ik hou je op de hoogte als er iets van reactie op komt.

Ik dacht dat als de wagen al ingeschreven was in een Europees land en er geen coc is, dat er dan een validatiekeuring moet gebeuren op basis van het oude inschrijvingsbewijs, in mijn geval dus NL. Maar ik hoor ook andere verhalen... vandaar mijn vraag naar ervaringen hier op het forum.

Ik tel in elk geval af om eindelijk een roffelaar in de garage staan te hebben...
Misschien ergens tot op het ene of andere treffen...
Groetjes,
Bollocks
Life 's too short to drive boring cars!

de Boeing

Om te beginnen: wij willen foto's!!!  8)  ;D

Maar leuke wagen (of ie beter/waardevaster is als een Porsche, dat durf ik betwijfelen, er kunnen wel meer labradors mee ...)

Ja die BIV en taks is zot tegenwoordig, ik moest in 2008 al flink betalen voor mijn 850R.

Mijn R uit 1996 was in NL geleverd maar toen ik hem in 2008 naar Belgie haalde kon de lokale Volvo dealer voor mij gewoon dat COC regelen.

Andere optie zou zijn: hem inschrijven als lichte vracht (mag je wel maar met 2p erin zitten). Achteraf gezien had ik dat ook moeten doen met mijn R (onmiddellijk toen ik hem inschreef, zou me een flinke smak geld bespaard hebben). Nu ga ik maar wachten tot ie oldtimer is (nog 2jaar dus).

Bollocks

Bedankt de Boeing,
Een mens moet soms keuzes maken... de 911 weg doen is geen keuze die op een nachtje slapen genomen is... waardevastheid speelt daar ook een rol in, maar ik hou ook rekening met de realiteit... mogen wij binnen 10, 15 of 20 jaar nog rijden met onze benzineslurpers? En wat gebeurt er met de waarde van die mooie oude stukjes wagengeschiedenis? Dure boekensteunen hé...

Dus, nu de waarde van die 911 nog altijd dicht bij het hoogtepunt zit (de prijzen zijn sinds 1.5jaar al aan het zakken) heb ik eieren voor mijn geld gekozen en beslist dat hij de deur uit mocht... op voorwaarde dat er een andere in de plaats kwam...
Er spookt al lang een T-5R in mijn hoofd, dus dit was de gelegenheid... en die T-5R is eigenlijk ook een stukje Porsche... (motor en turbo werden mede met Porsche ontwikkeld en op punt gesteld), ik krijg evenveel vermogen (P= 231pk - V= 241pk) maar wel een halve verhuiswagen meer ruimte... Die labradors, mogen dat Berner Sennen zijn ook? ;)

COC kan dus via lokale dealer? Ik heb Volvo België gecontacteerd en zij beweerden dat ik via Zweden moest gaan, customer service SE kan niet helpen, want er waren geen COC's voor 1997/1998... ik probeer nu via de Internationale Certificatedienst van Volvo... anders moet ik toch nog maar eens bij de lokale dealer binnen stappen...


Ja ik weet het... foto's! :eusa_dance:
Online zijn er een reeks te vinden, maar deze staan op de website van de verkoper (commercieel) dus plaats ik de link hier niet (indachtig de regels van het forum tenzij uitdrukkelijk toestemming gegeven wordt door een moderator...)
En anders moet iedereen maar even geduld oefenen.... ;D
Life 's too short to drive boring cars!

Youk

Citaat van: de Boeing op 18-07-2024 12:38:03...

Mijn R uit 1996 was in NL geleverd maar toen ik hem in 2008 naar Belgie haalde kon de lokale Volvo dealer voor mij gewoon dat COC regelen.

...

Was dit dan een Europees COC?  Want dat is in het leven geroepen vanaf 1996 (maar nog niet verplicht, was overgangsperiode) en vanaf 1999 verplicht voor elke nieuwe wagen.

Bollocks

Life 's too short to drive boring cars!

Bollocks

en voor de oplettende toeschouwer....

ontdek de fout!

Life 's too short to drive boring cars!

FrankvdAa

Temperatuur in fahrenheit... maar desondanks niet minder mooi ;D
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

Bollocks

Klopt, temperatuur in Fahrenheit, dashboard in km...

Blijkt een Amerikaan te zijn, geleverd door Capitol Motors, sinds 1972 specialist en verdeler speciaal voor de in Duitsland gelegerde USA militairen en officiële medewerkers van de ambassade.
Mijn 850 is ooit afgeleverd in Ramstein in maart 1995 en geregistreerd in de USA (Amerikaans grondgebied in Duitsland). 6 maand later (bij langer verblijf moet de wagen ingeschreven worden in het land van verblijf) is de wagen ingeschreven in Duitsland, en vanaf dan begint dus zijn Europese registratie... en dus ook het tellen tot oldtimer 30 jaar...
De wagen werd vervolgens aangepast aan de Europese normen, dus een snelheidsmeter in km, odo meter in km, ...
Enkel de indicatie op de temperatuurinstelling is gebleven... evenals de pinkers.
Jammer genoeg hebben ze niet meer historiek teruggevonden bij Capitol Motors die wel liet weten blij te zijn dat de wagen nog steeds in gebruik is en dat ik hen teruggevonden had als eerste verkoper.

Ik heb dus weer een speciale op de kop getikt... :eusa_dance:
Life 's too short to drive boring cars!

de Boeing

Amai, die zit nog strak in de lak  :eusa_clap:  :eusa_clap: En idd leuk verhaal!

Ik zou zeker ook nog wat minder evidente dingen preventief aanpakken, denk bv aan:

Kachel doorvoerslangen vernieuwen (want die willen op leeftijd nog wel eens klappen)

Dan mss ook maar ineens de kachelradiator vernieuwen

Het dashboard met een tyrep verankeren aan de stuurkolom (want de plastieke ophangpunten worden broos, en hoe minder het kan bewegen hoe langer het heel blijft). Ook geen zware dingen in handschoenkastje laten zitten... Auto best ook niet in zon laten staan want die enorme opwarming elke dag eist uiteindelijk ook zijn tol op de plastieke delen en de hemel in de auto.

De benzine slang over het blok preventief vervangen, dit rubber kan ook minder goed tegen bio ethanol die in E95 zit (en die hier wellicht ook lang blijft inzitten wegens weinig rijden). De mijne krijgt enkel nog V-power 98... 

De vacuüm slangen van de turbo vervangen, kost van niks, maar als ze scheuren tijdens boost, wordt het een duur verhaal (vraag me niet hoe ik het weet).

Automaat olie verversen (gewoon aflaten en zelfde hoeveelheid terug bijvullen)

Carter ventilatie testen (blaast de handschoen op?). En de motor mss nog eens flushen (wat versnellingsbak olie bij de motorolie, tijdje laten draaien of voorzichtig rijden, dan nieuwe olie en oliefilter)


En dan vergeet ik er wellicht nog wat maar hebt ge toch al een lijstje om u de komende tijd bezig te houden  ;D

volvobug

Zijn die voorstoelen wel gebruikt? :o


Dorpelkappen verwijderen en de dorpelbalken (preventief) roest behandelen is ook wel aan te raden bij 850.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

SjoerdW

Is dit die uit Nijmegen? Zag 'm staan op marktplaats. Plaatje hoor.