Stikstof in de banden

Gestart door Edwin, 22-12-2002 14:38:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Ik las in de krant dat Volvo al haar nieuwe auto's wil af gaan leveren met stikstof in de banden. De voordelen waren mij (en jullie denk ik?) al wel bekend van diverse aritkelen hierover maar ik weet niet of dat ook echt zo is? Dus heeft iemand hier + of - ervaringen mee en is het echt beter of gaan we nu ook betalen voor zo'n beetje het allerlaatste wat er nog gratis te krijgen is, nl lucht ;)? Waar kun je dat eventueel laten doen en quanta costa???

gr. Edwin.  8)

Joeri

#1
www.viborg.nl ("power air" heet het hier)
http://www.caravanhandboek.nl/fvv/tyrecenter.htm (meer over stikstof)
http://pub52.ezboard.com/fimprezaturbo8724frm35.showMessage?topicID=101.topic (een forum met een topic over stikstof)
http://www.rema-tiptop.nl/Equipement/Butler/voordelen_stikstof.htm (nog meer voordelen)

Moet je een end mee komen. Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee.

suc6  ::)
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Jan_D.

#2
Gebruik stikstof in de caravanbanden. Staan op 3,5 atm druk.
Nauwelijks merkbaar verlies aan druk na een paar maanden stalling. Werkt dus echt wel!
Het overigens aan te bevelen regelmatig zowel op de druk als op eventuele beschadigingen van de banden te letten!

Als je dus toch bij de pomp staat........

george

#3
Leuk die stikstof, maar ik pomp wel een keer lucht bij.
In vloeibare vorm wordt het veel in de machinebouw gebruikt, dat is weleen nuttige toepassing. Dadelijk gaat er nog iemand het fabeltje van de koelende werking in autobanden verspreiden, er zijn van die nitwits.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

michael

#4
Het voordeel van stikstof in je banden heeft te maken met de verschillende molecuulstructuur. De structuur van stikstof is groter dan die van lucht. Dit betekend dat het stikstofmolecuul moeilijker langs het ventel naar buiten kan dan lucht. Voor zover ik weet vult Profile tyrecenter de banden met stikstof. De kosten zijn 3 euro per band. Je krijgt er dan wel van die lichtblauwe dopjes bij cadeau....
Het vijfde wiel (lees reservewiel) aan de wagen is trouwens gratis en je kunt de druk gratis laten controleren/bijvullen.

george

#5
Banden worden warm vanwege de wrijving met het wegdek. In de (Nederlandse) natuurkunde gaat nog steeds de regel op van warmte erin = warmte eruit. Dus door een band te vullen met stikstof zou die warmtebalans niet meer opgaan, we spreken immers nog steeds over dezelfde hoeveelheid wrijving.
Voor €15 koop ik liever een kratje Grolsch, dan dat ik mezelf laat foppen door een bandenhandelaar als je bij ieder tankstation gratis wind voor in de banden krijgt. Daar komt nog bij dat dan "ff een bandje oppompen" er niet meer bij is.

In de werktuigbouw wordt veel gebruik gemaakt van stikstof, al dan niet in vloeibare vorm. Vloeibaar voor krimpverbindingen en in gasvorm vaak als buffer of demper in hyraulieksystemen. In gasvorm eigenlijk alleen maar omdat daarmee roestvorming in het inwendige van de demper wordt voorkomen en omdat stikstof in veel mindere mate oplosbaar is in een vloeistof.
Stikstof is een inert gas.
Iedereen staat natuurlijk vrij te geloven wat hem of haar goed dunkt en daar naar te handelen, ik geloof echter in gezond verstand en laat me niet alles aanpraten. Dat scheelt wel eens in de portmonee.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Rudi

#6
Dan ben ik gek zeker,na lang rijden[en zeker snel,200+]wordt de lucht warm en zet uit.Daar heb je bij stikstof minder last van.Veiliger dus volgens mij,vooral bij snelheden richting de 250/260.Verder maakt ,t me ook niet zo veel uit,maar je probeert ,s wat en ik kan altijd gratis bijvullen dus is de keus gauw gemaakt ;D
Dr.Go-Fast...

Navy+Blue=R

#7
Ik heb al jaren 80% stikstof in mijn banden,
en iets minder dan 20% zuurstof + wat waterdamp + nog iets.
En als die 20% weggelekt is omdat de moleculen veel kleiner zijn
dan houd ik nog altijd 80% stikstof over, 2.5 atm maal 0,8 = 2 atm.
Dus zo nuttig lijkt me 100 % stikstof ook weer niet.

Louis
javascript:cool()

Joachim

Beste leden,

ik heb 4 nieuwe Goodyear Eagles F1 op mijn R staan maar deze zijn afgevuld met gewone lucht.

Ik lees heel wat over stikstof ... welnu, als ik mijn banden wil laten afvullen met stikstof, moet dan de hele reutemeteut weer worden uitgelijnd en gebalanceerd???  >:( >:( >:(

De nieuwe eagles staan er van gisteren op, uitlijning laten doen en balanceren.

Moet er meer bandenspanning op stikstof banden ?

Bedankt voor jullie advies. ;D

Reitse

Bandenspanning is voor zover ik weet identiek. Heb de discussies over lucht versus stikstof gevolgd en veel verschil is er nou ook weer niet, alleen dat je bij stikstof bijna niet hoeft bij te vullen.

s©ub@

nope; niet uitlijnen of balanceren, gewoon opnieuw laten vullen en gaan met die 5pitter!
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

VolvoLeo

#11
Stikstof in banden wordt momenteel veel gebruikt voor caravanbanden. Ik heb het ook laten doen en ben er erg tevreden over. De banden blijven beter op spanning en worden minder warm. Probleem is wel, dat als je stikstof in je banden hebt gedaan en je toch moet bijvullen, dat dit ook weer met stikstof dient te gebeuren. Doe je er toch gewoon zuurstof bij, dan moet je de banden weer leeg laten lopen en geheel laten vullen met stikstof om hetzelfde effect te houden. Succes! Leo.

RHF

Ben ook tevreden over stikstof gevulde banden. Ik heb de 850 eind januari gekocht en de bandenspanning lijkt nog precies hetzelfde. Of de banden minder warm worden weet ik niet. Het bijvullen kun je bij verschillende banden verkooppunten laten doen is mij verteld.
My first 850, what's next...

george

Citaat van: VolvoLeo op 29-05-2004 22:33:09
en worden minder warm. Probleem is wel, dat als je stikstof in je banden hebt gedaan en je toch moet bijvullen, dat dit ook weer met stikstof dient te gebeuren. Doe je er toch gewoon zuurstof bij, dan moet je de banden weer leeg laten lopen en geheel laten vullen met stikstof om hetzelfde effect te houden. Succes! Leo.

Samengeperste lucht bestaat ongeveer uit 80% N2 (stikstof) en 20% O2 (zuurstof), het is de zuurstof molecuul die door het rubber heen "kruipt". Dus na een aantal keren bijpompen zal het zuurstofgehalte in de band dus aardig zakken. Een andere bijkomstigheid is dat de lucht voor niks, dus gratis is en je voor stikstof moet betalen. :)

Het fabeltje van "minder warm" gaat echt niet op hoor, ik zie dus geen enkele reden om banden met stikstof te vullen. :P
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

gijsdevries

Wat nog beter werkt is SF6, zwavelhexafluoride. Zeer grote moleculen. Het moet wel een beetje illegaal gebeuren want het is een gas wat de ozonlaag een beetje aantast, en daarom in Kyoto een halt toegeroepen. Vroeger werd het is thermopane en tennisballen gebruikt. Het gas wordt gebruikt in hoogspanningsschakelaars. ;D