1 liter olie op 1300 km?

Gestart door sjors, 16-08-2005 23:25:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjors

Hallo,

ik heb me net aangemeld op dit forum. Ik zat al wel op het autoweek forum, maar heb daar nog niet echt een duidelijk antwoord kunnen krijgen. Mijn Volvo gebruikt ongeveer een liter olie per 1200 km. De ene zegt veel te veel, de andere zegt geen probleem, tot 1 op 1000 mag. Is hier wat aan te doen, of is het gewoon slijtage en zal je dan moeten reviseren. Wel is het zo dat de carterontluchting eens schoongemaakt is, dit verbeterde het wel iets, kon ongeveer 400 km verder op een liter olie.

Met vr gr.

Reitse

hmm... olieproblemen, kilometrages en aanverwante zaken... Je zit al in het goeie forumgedeelte, probeer de zoekfunctie ook eens uit, er gaat een wereld voor je open......

sjors

Gaat om een 850 20v van 92. En zal de zoekfunctie s proberen

Gr.

konniekip

hmm, ik heb nu na 3200 km en veel blazen met 160 - 170 op snelweg 1 L olie verstookt.

thuur

1 liter op 1000 km is normaal voor een Opel. Zoals Ludo zegt is 1 liter op 2500 km de ondergrens voor een 850.

Meest logische weg voor olie is inderdaad de carterontluchting.

Daarna kun je nog eens goed kijken of er geen olie onder het bougiedeksel (ook wel kleppendeksel genoemd) ligt. Grote kans dat je olievuldoprubber hard is geworden waardoor je een hoop olie verliest...


Gr ;)

sjors

Olievuldoprubber is al vervangen. Maar het valt me ook op dat de auto met nog maar heel veel moeite op de 200 km komt. En dan moet ie r ook in zn 4 komen, anders duurt het helemaal lang. Wordt aan alle kanten voorbij gereden door een bmw 320i, die op papier op alle fronten langzamer moet zijn. Mijn auto is wel een lpg-er (sinds 80000 km)

Zoekfunctie gebruikt, vaak wordt carterontluchting genoemd. Zal ook een compressietest laten uitvoeren bij een vriend van mij. Zal wel wat laag zijn door, ook doordat ie met heel veel moeite op 200 komt.

Gr.

thuur

Wat is je huidige km-stand?


Brandstofsoort zegt niets bij een Volvo ;)

Gr 8)

sjors

Mijn km stand is 300000 km. Verder rijdt de auto wel erg lekker, alleen heb ik t idee dat ie gewoon niet al zijn vermogen heeft. Wel is het zo dat je iets langzamer bent op lpg toch? Dus veel olie verbruik en niet al zn vermogen. Hoop dat het iets met die carterontluchting is en dat het niet een dure revisie wordt ofzo. Vriend van mij kon ook wel de klepsteelrubbers of zoiets vervangen, zou ook kunnen helpen had hij t over.

Gr.

ed

Een 20 klepper moet makkelijk over de 200 heen gaan. Heb zelf een 10 klepper estate op LPG gehad, en die ging ook naar de 200 toe, dus met 30 pk extra. De distrubutieriem zou een tandje verkeerd kunnen staan.
Is het een handgeschakelde?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Christiaan

Of je moet hem maar weer eens lekker inrijden en een paar keer tussentijds de olie verversen. Luchtfilter en bougies vervangen.
Heb het afgelopen jaar weinig op de autobahn gereden, afgelopen zomer gemerkt dat de mijne (2.5 - 10V) ook maar met moeite de 205-210 haalde in het begin.
Naarmate de vakantie vorderde ging dat steeds beter en sneller ;D

Of jouw probleem van snelheid samenhangt met het olieverbruik weet ik niet. Wat ik wel weet is dat oliegebruik voor een Volvo 850 niet normaal is. Wel een tip: vul hem af tot halfweg de max streep op de peilstok.
Om de een of andere manier gooit hij de eerste halve liter er binnen 1000 km weer uit (is al wel vaker hierover geschreven).Succes met je auto verder.
Christiaan

sjors

Mooi lastig dus. Sowieso als je te weinig compressie zou hebben wordt het waarschijnlijk en dure operatie of niet? T mooiste is inruilen tegen een andere denk ik, of kan het ook allemaal wel meevallen met die motorische problemen?

Christiaan

FF wachte met verkopen Sjors, of je moet van je geld afwillen....
Zoals gezegd hebben de 850 blokken weinig tot geen problemen met compressie verlies enzo.
Mogelijk is je blok inwendig gewoon enorm vervuild en/ of zit je carterontluchtingssyteem vol rotzooi.
Andere optie die hier al veelvuldig genoemd is zijn je keerringen.
Zoek maar eens op het forum.
Christiaan

sjors

Ik wil hem ook niet verkopen, aangezien er veel geld in zit en de auto verder goed is. De carterontluchting is een jaar geleden helemaal schoongemaakt en dat hielp inderdaad, maar wordt dat zo snel weer vies? En ik merkte nog iets op, als de auto stationair draait komen er wat dampen onder de kap vandaan. Heeft dat er nog mee te maken?

animalT5R

wat voor dampen,olie?
dan heb het zeker te maken met je carterontluchting,misschien een klem los of een slang gescheurd.
en waar komen de dampen vandaan?onder het inlaatspruitstuk vandaan?
misschien kan er dan een duidelijker antwoord gegeven kan worden.


johan
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Christiaan

Carterontluchting is idd een zwakker punt vd 850.
En kan echt wel in een jaar weer vol zitten, zeker als je enkel en alleen rustig rijdt. En als het toen idd geholpen heeft lijkt het me aannemelijk dat het er nu weer mee te maken heeft. Op LPG heb je er overigens minder last van naar het schijnt....
Dampen kunnen of afkomstig zijn van die carterventilatie (gescheurde buizen enzo) of het is verdampte vloeistof (olie?) op het hete blok.
In ieder geval is het niet goed en zou ik dit zeker (laten) nakijken.
Kijk je ook nog even naar die keerringen?
Oh ja de mijne heeft nu 415.000 km (LPG) op de teller staan en rijdt nog steeds 200+ op de autobahn en verbruikt zo'n 1.5 liter per 15000 kilometer.
Christiaan