afstellen actuator

Gestart door KMvrtr, 08-07-2008 12:09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KMvrtr

Oké, een beginnersvraagje.

Actuator kun je afstellen door het stangetje een aantal slagen te verdraaien.
Maar welke kant moet je op draaien om hem strakker te zetten?
En wat is het effect van respectievelijk strakker en losser zetten?

Ik heb al even gezocht en ook wel wat draadjes over actuators gevonden. Maar deze beginners informatie kon ik daar niet in vinden.

mehn

Misschien met de juiste zoekterm? ;D

Wat bedoel je in hemelsnaam met actuator?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

-D©©©L-

Ik neem aan de wastegate actuator. Aan de actuator van een variabel inlaat spruitstuk (850 20V NA) is niet zo bijster veel af te stellen.

Teddy81

Het gaat hierin uiteraard om een wategate actuator die op de turbo zit (T-5R toch?)...

Ik ben hier ook wel benieuwd naar eigenlijk.

mehn

Nou dan is het eenvoudig -> "halve maan".

Als je naar de wastgate kijkt zie je dat er een gat in de arm zit. Door dat gat zit een pin.
Als je nu de arm losmaakt en je legt de arm los op de pin dan moet je door het gat in de arm de helft van de pin zien.

Snappie? ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

de geneRaal

www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26281.0.html[/

dit onderwerp bedoel je?

even doorbladeren en dan heb je weer een antwoord  ;D

gr maus
Blackstone under construction

KMvrtr

Ehhh, nee. Dank je Maus, die had ik uiteraard ook gevonden. Maar ik snap niet goed wat ik daar lees...

- welke kant moet ik op draaien om de stang langer of korter te zetten?
- wat is nu het effect van langer of korter?
- wat betekent 'minimale voorspanning'

Citaat van: de geneRaal op 01-05-2008 13:37:39
Maar nu hoor ik de turbo al een beetke sissen als er niet veel druk op komt.
Het gaat zoiets van   ffffffssssssghhhhh........  met schakelen naar een hogere versn.
Staat dan de wastegate te slap?
Dat heb ik dus ook.
Jouw vraag over de wastegate wordt in dat draadje niet beantwoord volgens mij.
En als de wastegate te slap staat, dan kom ik weer bij mijn vragen hierboven, welke kant moet ik dan op draaien om dat op te lossen?

En dit begrijp ik ook niet helemaal (sorry).
Citaat van: de geneRaal op 01-05-2008 21:08:25
weet iemand misschien de juiste afstelling van de wastegate?

gr maus 8)

Citaat van: M a r c op 08-01-2006 11:03:06
Normaal moet zo'n ding 3mm voorspanning hebben (half maantje).

Citaat van: Johann op 08-01-2006 12:05:13
Oudere T5's, B5234T, T4, T5, T7, hebben 12.5 Kpa voorspanning. Dat is ongeveer zo hup op de pin.

Citaat van: JCviggen op 01-05-2008 19:18:17
Normaal moet de stang zo staan dat ie bijna over het pinnetje valt. Dat je maar een heel klein beetje er aan moet trekken om'm er over te krijgen.


- ik heb even onder de kap gekeken, maar ik zie geen 'half maantje'?
- wordt met stang over het pinnetje bedoeld de koppeling tussen de stang en de pin waar dat borgpennetje op zit?

Wout309t

Ja, borgclip eraf, dan het spulletje zodanig afstellen dat je hem een half gat op spanning moet trekken om hem op het pinnetje te krijgen.
2011 V70 2.0T R-Design MT

Joachim1

Ja het deel met dat borgveertje is waar het over gaat.
Aan deze zijde zit ook een moertje die je eerst even naar rechts los schroeft met een goede dikke steek sleutel 10
mischien even het lange deel van de stang recht/tegen houden met een tang anders kan deze gaan meedraaien en gaat je membraam in je actuator lek.

Als je de moer los hebt haal je het borgveertje/die wastegate arm en wastegate klep op de turbo met elkaar verbinden los.

Nu kun je de lange stang loshalen van de turbo klep en het deel waar het gat in zit naar rechts of naar links draaien,de
borgmoer moet wel los zijn gedraaid naar rechts anders zul je de arm alleen met moeite naar links kunnen draaien,of de boel gaat weer meedraaien dus je membraam kan stuk gaan.

1 slag=180 graden dus het stukje wat eerst boven zat komt dan onder.
2slagen is 360 graden  1x rond.

Als je dit deel van de stang naar rechts gaat draaien maak je da arm korter.
Als je dit deeltje van de stang naar links zal draaien maak je de arm langer.

De sis is vrij normaal en als je de arm nog eens 1a2slagen langer hebt zul je merken
dat deze sis nog meer aanwezig is bij 40%gas en net even 0/0,1bar druk.(ook deels afhankelijk van je software)

Je kunt je arm dus proberen korter te maken als je het geen fijn idee vind
die sis.

Eerst 1slag korter maken(180graden naar rechts).
2 slagen korter maken is de max,meer zal ik niet doen.....ivb met boost spikes etc omdat de turbo er dan opeens
heel snel en hard in komt,dus ook eerder in de toeren wat je bak niet leuk vind met dat mega koppel die de T5 blokjes hebben.

Ik zweer zelf bij 2a3slagen langer ten opzichte van de fabrieks insteling maar het is ook maar net wat je fijn vind denk ik.

De Groeten

KMvrtr

Bedankt, ik geloof dat ik het begin te snappen!

:)