Oele's 500 pk project...

Gestart door Oele, 30-08-2005 10:34:49

Vorige topic - Volgende topic

Emiel

Citaat van: Oele op 21-10-2006 21:45:35
Citaat van: M a r c op 18-10-2006 17:07:57
Michiel,  kijk de aansluiting van de olietoevoerleiding op je turbo eens na.

Als er onderstaande aansluiting opzit moet je die opboren naar 5mm!

Deze olie toevoer restrictor is bedoelt om de turbo te beveiligen tegen teveel oliedruk waardoor de keringen kunnen gaan lekken...  :'(

:eusa_doh:

JCviggen

GT serie heeft geen oliedruk restrictor nodig...... ::)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Oele

Citaat van: JCviggen op 21-10-2006 21:50:03
GT serie heeft geen oliedruk restrictor nodig...... ::)

Morgen gaat er een 5mm boortje doorheen...
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

JCviggen

Kijk wel ff na welk type turbo je exact hebt, ik zie net dat er wel verschil op zit, sommige zijn restricted anderen weer niet  :eusa_think:

either way, Garrett "recommends" er eentje bij druk boven 4.2bar maar levensnoodzakelijk lijkt t niet

Turbobiker

Wil ik net zeggen, maar Jan is me voor, zit verschil in... En het lijkt me dat ze niet voor niets meegeleverd zijn ::)
De Tussenpaus

Oele

Citaat van: JCviggen op 21-10-2006 21:57:34
Kijk wel ff na welk type turbo je exact hebt, ik zie net dat er wel verschil op zit, sommige zijn restricted anderen weer niet  :eusa_think:

either way, Garrett "recommends" er eentje bij druk boven 4.2bar maar levensnoodzakelijk lijkt t niet

Turbo = GT3076R

Oliedruk bij koude motor = 6 bar, na 15 minuten opwarmen (vanaf 80 graden olie) is ie stationair 2,2 bar

bij normaal rijden en laag in de toeren 4 bar en bij volgas iets over de 5 bar...

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

JCviggen

Garrett zegt dat het "voordelen" heeft maar zoals gezegd gaat er niks kapot vliegen als je zonder probeert

CiteerBall-bearing turbochargers can benefit from the addition of an oil restrictor, as most engines deliver more pressure than a ball bearing turbo requires. The benefit is seen in improved boost response due to less windage of oil in the bearing. In addition, lower oil flow further reduces the risk of oil leakage compared to journal-bearing turbochargers. Oil pressure entering a ball-bearing turbocharger needs to be between 40 psi and 45 psi at the maximum engine operating speed. For many common passenger vehicle engines, this generally translates into a restrictor with a minimum of 0.040" diameter orifice upstream of the oil inlet on the turbocharger center section. Again, it is imperative that the restrictor be sized according to the oil pressure characteristics of the engine to which the turbo is attached. Always verify that the appropriate oil pressure is reaching the turbo.

The use of an oil restrictor can (but not always) help ensure that you have the proper oil flow/pressure entering the turbocharger, as well as extract the maximum performance.

Johann

Citaat van: JCviggen op 21-10-2006 22:03:56
Garrett zegt dat het "voordelen" heeft maar zoals gezegd gaat er niks kapot vliegen als je zonder probeert

Uit 2de hand, bij 5+ tot zelfs 6+ bar vliegen de seals er uit.
Let wel dat er niet veel auto's/motoren zijn die zoveel druk richting turbo sturen. Meesten doen niet meer dan 3.5 bar, vaak van een tap vanaf de kop.

Restrictor is helemaal niet aan de orde in dit verhaal. Gewoon laten zitten en verder met de troubleshooting.

KKK-K24 heeft een 1 mm restrictor ingebakken trouwens... dit ter info.

ed

Michiel,

Had je de compressie nog kunnen meten?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Oele

Citaat van: ed op 21-10-2006 22:28:17
Michiel,

Zal ik morgen gaan doen, ik wil em in de garage op bokken gaan laten draaien met zoveel mogelijk gedemonteerd zodat ik alles in de gaten kan houden..

stom van me, had ik eerder moeten doen...  :-[

Citaat van: Johann op 21-10-2006 22:22:36
Restrictor is helemaal niet aan de orde in dit verhaal. Gewoon laten zitten en verder met de troubleshooting.

Even hardop denken...

- Als het niet aan de aanvoer kan zijn omdat daar een olierestrictor in zit die boven de 60 psi aanbevolen wordt kan het liggen aan de olieafvoer, of deze zit verstopt of de oliedruk in de carterpan is te hoog, of het oliepeil is veel te hoog... waardoor de olie niet wegkan en zich ophoopt in de turbo en dan een weg naar buiten via de seals zoekt..

- Olie is mischien te dun?  5W-50 racing olie van Valvoline, volgens mij had ik het probleem ook al met de 15W40 van de hema dus dat denk ik niet

- Seals van de turbo zijn gewoon lek

Zijn er nog meer mogelijkheden?

Oele

Ik ga me morgen concentreren op de carterdruk.

Carterdruk wordt bepaald door de 'blow by' & de carterventilatie

'blow by' -> compressie meten van de cylinders 'Thanks Ed voor de reminder'
carterventilatie -> de carterventilatie weer aansluiten op de luchtinlaat van de turbo en de 2de catchcan weghalen, hierdoor wordt er weer gezogen aan het blok wat de carterdruk wellicht naar beneden trekt ' Thanks Johan'

Nu een borrel!

ed

Heb je wel een hulpje? Als je een compressie meter hebt die in het bougiegat geduwd moet worden lukt het natuurlijk niet. En uiteraard de gasklep wagenweid open.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Citaat van: ed op 21-10-2006 23:28:13
Heb je wel een hulpje? Als je een compressie meter hebt die in het bougiegat geduwd moet worden lukt het natuurlijk niet. En uiteraard de gasklep wagenweid open.

Laat maar.. de drank is al in de man..  :eusa_doh:

ed

Citaat van: Johann op 21-10-2006 23:29:24
Citaat van: ed op 21-10-2006 23:28:13

Laat maar.. de drank is al in de man..  :eusa_doh:

Zou je denken? Ik dacht dat hij de hele dag in zijn auto rondhangt, en zelfs slaapt, wachtend op het volgende ritje of klusje ;D

Zippo

Citaat van: Oele op 21-10-2006 22:35:40
Citaat van: ed op 21-10-2006 22:28:17
Michiel,

Zal ik morgen gaan doen, ik wil em in de garage op bokken gaan laten draaien met zoveel mogelijk gedemonteerd zodat ik alles in de gaten kan houden..

stom van me, had ik eerder moeten doen...  :-[

Citaat van: Johann op 21-10-2006 22:22:36

Even hardop denken...

- Als het niet aan de aanvoer kan zijn omdat daar een olierestrictor in zit die boven de 60 psi aanbevolen wordt kan het liggen aan de olieafvoer, of deze zit verstopt of de oliedruk in de carterpan is te hoog, of het oliepeil is veel te hoog... waardoor de olie niet wegkan en zich ophoopt in de turbo en dan een weg naar buiten via de seals zoekt..

- Olie is mischien te dun?  5W-50 racing olie van Valvoline, volgens mij had ik het probleem ook al met de 15W40 van de hema dus dat denk ik niet

- Seals van de turbo zijn gewoon lek

Zijn er nog meer mogelijkheden?

Bel eens met VMS.........  ::)