Gebruikt er hier iemand een ratel op lucht?

Gestart door thuur, 28-03-2011 19:32:38

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Laatst weer eens een waterpomp ge(de)monteerd en toen bedacht ik me of een luchtratel niet veel handiger en tijdsbesparend zou zijn :eusa_think:

Mijn eigen overwegingen:
1. Soms is het erg krap, dan kom je met een geval van 30 cm en 1,5 kilo niet goed weg denk ik. Misschien zijn 2 ratels dan beter?
2. Aanschaf complete set korte en lange doppen en uiteraard de nodige bits kost ook weer genoeg
3. Meeste ratels hebben maar een beperkt moment (30-50 Nm)
4. Er werd me een Steiner aangeraden (groot moment, stil, goed merk en reparatieservice in de buurt), en dan de SR5265 3/8":

Link naar PDF, pagina 7

Wie gebruikt er hier eentje en wat zijn je ervaringen?

Gr :D

grijzev70tdi

Ik gebruik hem in de garage. Is inderdaad tijdsbesparend. Wij hebben Hazet. Ik vind het erg makkelijk werken.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

thuur

Citaat van: grijzev70tdi op 28-03-2011 19:34:32
Ik gebruik hem in de garage. Is inderdaad tijdsbesparend. Wij hebben Hazet. Ik vind het erg makkelijk werken.

1/4", 3/8", 1/2", ... ? Hoe groot (of welk type)?

Is het zo'n tool wat je steeds vaker gaat gebruiken of grijp je toch naar de bekende weg/handgereedschap?

Gr ;)

MVeldhuis

Thuur, zo'n luchtratel is ideaal in sommige situaties. Bij een waterpomp zou ik hem alleen juist niet gebruiken. Je wilt het vastzetten van die boutjes toch met wat gevoel doen en dat is bij zo'n ratel weleens lastig.
Ik merkte wel dat ik hem erg vaak gebruikte, maar niet bij het vastzetten van kleine boutjes en ook niet bij het aandraaien van pakkingen.

Voel me wel een beetje schijnheilig dat ik dit hier zo neer zet want ik heb ook weleens een cilinderkop vastgeblabberd met een luchtsleutel :P

grijzev70tdi

Citaat van: thuur op 28-03-2011 19:36:29
Citaat van: grijzev70tdi op 28-03-2011 19:34:32

1/4", 3/8", 1/2", ... ? Hoe groot (of welk type)?

Is het zo'n tool wat je steeds vaker gaat gebruiken of grijp je toch naar de bekende weg/handgereedschap?

Gr ;)

Pff de gemiddelde dop past er op. Heb geen idee welke maat dat is. Je gebruikt het vaak bij grotere klussen (versnellingsbakken, motoren uitbouwen) Bij kleinere dingen pak je snel gewoon een sleutel/ratel. Voor meer gevoel
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Robinjo

Gebruikt ze ook op het werk, zowel de lange 3/8 als de mini 3/8 en ik moet zeggen dat de mini  :eusa_clap: echt super werkt. Gebruik de mini voor bijna alles carterpanboutjes, onderplaten, dist. kappen, waterpompboutjes  :eusa_whistle: De lange is idd krachtiger en die gebruikt ik voor voor bouten van de versnellingsbak, motorsteunen etc.
Zou voor 3/8 aansluiting gaan omdat dit het meest gangbare is......

Groeten Rob.

joebar

Ik doe bijna alles waar ik bij kan met de luchtsleutel, en ratel, en die ratels verbruiken veel meer lucht dan een slagsleutel....
De kracht vind ik bij die dingen minder belangrijk dan de snelheid, dus zoek er een met een hoog (st mogelijk) toerental.
Als ik wat meer kracht nodig heb op een omogelijke plaats, dan heb ik een klein verlengstukje op de luchtslang , dat ik volgiet met naaimachine olie, is hij gesmeerd, en die eerste klappen met olie gaan natuurlijk veel harder dan met lucht... ( doe ik ook met de slagleutel hoor)
Heb diverse gehad, en de ingersoll  rand en de snapon zijn gewoon de beste, maar daar hangt een prijskaartje aan waar je niet blij van wordt...

thuur

Dank! Zeer bruikbare informatie :eusa_clap:

Citaat van: MVeldhuis op 28-03-2011 20:35:18
Bij een waterpomp zou ik hem alleen juist niet gebruiken. Je wilt het vastzetten van die boutjes toch met wat gevoel doen en dat is bij zo'n ratel weleens lastig.

Nee, uiteraard niet. Ik werk niet volgens de vast=vast methode. Ik houd me aan de fabrieksvoorschriften. Onderdelen die minder vastzitten (< 50 Nm) kan ik wel op gevoel, maar voor een hoger moment of kritische onderdelen (bv. fuseekogel) pak ik braaf de momentsleutel.

Citeer
Voel me wel een beetje schijnheilig dat ik dit hier zo neer zet want ik heb ook weleens een cilinderkop vastgeblabberd met een luchtsleutel :P

;D ;D

Citaat van: Robinjo op 28-03-2011 20:39:50
Gebruikt ze ook op het werk, zowel de lange 3/8 als de mini 3/8 en ik moet zeggen dat de mini  :eusa_clap: echt super werkt. Gebruik de mini voor bijna alles carterpanboutjes, onderplaten, dist. kappen, waterpompboutjes  :eusa_whistle: De lange is idd krachtiger en die gebruikt ik voor voor bouten van de versnellingsbak, motorsteunen etc.
Zou voor 3/8 aansluiting gaan omdat dit het meest gangbare is......

Wat voor een werk doe je? Mag ook per PB als je het liever niet openbaar maakt.

Citaat van: joebar op 28-03-2011 20:47:00
Ik doe bijna alles waar ik bij kan met de luchtsleutel, en ratel, en die ratels verbruiken veel meer lucht dan een slagsleutel....
De kracht vind ik bij die dingen minder belangrijk dan de snelheid, dus zoek er een met een hoog (st mogelijk) toerental.
Als ik wat meer kracht nodig heb op een omogelijke plaats, dan heb ik een klein verlengstukje op de luchtslang , dat ik volgiet met naaimachine olie, is hij gesmeerd, en die eerste klappen met olie gaan natuurlijk veel harder dan met lucht... ( doe ik ook met de slagleutel hoor)
Heb diverse gehad, en de ingersoll  rand en de snapon zijn gewoon de beste, maar daar hangt een prijskaartje aan waar je niet blij van wordt...

Hoe ziet jouw doppendoos eruit? Kort en lang in 3/8 en 1/2", incl. verlengstukken en ook Torx en inbus bits?

Gr :D

UserID6342

Zijn fijne sleutels / gereedschap maar koop ze van een goed bekend merk.  Je kunt ze snel naar de moer draaien omdat als de bout vastzit je met ingeknepen ratel er automatisch nog wat kracht op zet.  Althans gebeurt bij mij veel.  Heb hier momenteel nog wel een kapotte liggen voor je :)  Zou idd of voor 1/2 of voor 3/8 gaan.  De eerste heeft als grote voordeel dat je er geen aparte doppen voor bij hoeft te kopen en de 2e heeft als voordeel dat het allemaal net wat kleiner is zodat je er beter tussen kunt.

Ikzelf heb het liefste de 3/8 qua werken.

Emiel

3/8 is het fijnste werken door de kleinere doppen. Heb een 1/2 luchtratel maar gebruik 'm nooit. :eusa_shifty:

Ga voor een goede geluidsarme luchtratel! Niet alleen voor jezelf maar ook voor degene die je bv. aan het meehelpen is. D'r zitten er tussen die je gehoor compleet naar de Palestijnen kunnen helpen.

M a r c

En let op je vingers in krappe ruimtes....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

michiel

Citaat van: Emiel op 29-03-2011 22:42:16
3/8 is het fijnste werken door de kleinere doppen. Heb een 1/2 luchtratel maar gebruik 'm nooit. :eusa_shifty:

Ga voor een goede geluidsarme luchtratel! Niet alleen voor jezelf maar ook voor degene die je bv. aan het meehelpen is. D'r zitten er tussen die je gehoor compleet naar de Palestijnen kunnen helpen.

Que?  ???

Bedoelt u misschien Filistijnen? Of ben ik erg aan het happen op deze vroege morgen?
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

-D©©©L-

de 3/8e luchtratel is mijn favoeriete luchtgereedschap. Een aanrader is het vast aan de ratel monteren (zonder losneem koppeling) van een meter of twee zeer flexibele luchtslang en pas daar de koppeling te zetten. Dan kom je vaak wat makkelijker weg als het krap word. Enige nadeel is dat er met regelmaat een 4 PK motor aanslaat waardoor het toch wel een duur stukje gereedschap is in gebruik.

larsw

Ik gebruik de luchtratel alleen voor losdraaien of als ik ergens niet goed bij kan en het veel tijdsbesparing op kan leveren. Maar ik draai ALTIJD na met de hand of momentsleutel (waar nodig dan).

thuur

Dank voor alle reacties! Inmiddels ben ik nav. joebar's post verder gaan zoeken. De Steiners hebben 5 tot 6 liter lucht per seconde nodig! :o Dan moet ik er meteen een compressor van 2000 euro bijkopen :eusa_doh:

Hazet heeft (geluidsgedempt!) gereedschap wat vele malen minder nodig heeft. Ik orienteer vrolijk verder. Alle tips nog altijd welkom.

En for the record: het is niet de bedoeling de hele boel vast te rammelen als er een specifiek moment nodig is 8)

Gr ;)