Koppeling ontluchten

Gestart door micha, 21-11-2002 14:00:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

micha

Ik heb al eerder op het forum vragen gesteld over speling in de koppeling, of iets wat daar mee te maken heeft. Op de clubdag in Arnhem had ik het hier over met Zippo, en die vertelde me dat je de koppeling kan ontluchten, en dat dit misschien ook wel wil helpen. Kan iemand me vertellen hoe dit moet? Is het zelf te doen? Graag reacties, alvast bedankt.

Reitse

#1
Mijn koppeling moet ook ontlucht worden, dus ben zeer benieuwd hoe dat gaat!

ad_roos

#2
Ik heb mijn koppeling laten ontluchten bij de dealer, omdat het systeem onder druk gezet wordt.
Zelf kun je er volgens mij niks aan doen.

Groetjes Ad.

Serge

#3
Wat zijn de symptomen van een niet(-goed)-ontluchte koppeling ???
Heb er eerlijk gezegd nog noooit van gehoord.

Is dit net zo noodzakelijk als het regelmatig ontluchten van je banden? ::)
W h e n   i n   d o u b t,   t e l l   t h e   t r u t h.  (Mark Twain)

Reitse

#4
Bij de sleuteldag heb ik een monteur gevraagd te kijken naar de koppeling. De 1 en R wilden soms niet goed inleggen. Volgens hem zou ontluchten van de koppeling veel helpen.

micha

#5
Nu weet ik nog steeds niet hoe het moet.

jan855t5r

#6
Hoe moet het? begrijpelijk dat je dat vraagt; het speelt zich dan ook af in de diepe donkere spelonken van het automobiele bouwwerk... ;D en het is alleen voor ingewijden en avonturiers.... ;D
 
Ben je er klaar voor? Komt ie:
een hydraulische koppeling heeft een 'slave'-cylinder die de hefboom in het koppelingshuis bedient en een 'master'-cylinder die via een stangenstelsel aan je pedaal gekoppeld zit.
(kan ook andersom zijn , dat slave/master, 't is zeg maar een kwestie van rollenspel ;D ;)

Op de HOOGSTE cylinder zal het reservoir van de remvloeistof zijn aangesloten d.m.v. een slangetje. Dit reservoir bevoorraad net als het remsysteem ook het kopelingbedieningssysteem van vloeistof.

Op de ONDERSTE cylinder zal je een ontluchtingsnippel tegen komen waarop je een doorzichtig slangetje kan aansluiten.
door deze nippel los te draaien kan je de koppeling ontluchten:
sluit een slangetje aan op de nippel en stop het uiteinde in een potje gevuld met oude remolie.Het uiteinde moet IN de olie zitten om bij eventueel terugzuigen geen lucht mee het systeem in te zuigen.
laat een 2de persoon heel langzaam het koppelingspedaal indrukken. (= druk in het systeem brengen)
draai halverwege de pedaalslag de ontluchtingsnippel open (het pedaal moet half ingedrukt blijven!)
er zal vloeistof (eventueel met luchtbellen) ontsnappen.
draai de nippel weer dicht en laat het pedaal weer opkomen.
Herhaal dit enkele keren totdat er GEEN luchtbellen meer uitkomen.
Check gedurende dit proces continu of de remvloeistof nog steeds op peil is.

De koppeling moet nu helemaal vrij komen.

Je ziet, het lijkt sterk op het ontluchten van een remsysteem...SM lijkt ook op sex...
maar het is toch ook net wat anders!! ;D ;D ;)

suc6 ermee!
jan855t5r

Raoul

Ik heb een betere manier die je alleen kunt doen.Aangezien lucht van nature altijd omhoog wil,kun je het systeem dus ook beter van beneden naar boven vullen.Vul je oliespuit met remvloeistof,sluit het slangetje op de ontluchtingsnippel aan en draai deze open.Vervolgens een keer of tien knijpen,nippel dichtdraaien en oliespuitje losnemen.Er zijn autos waarbij alleen op deze manier echt alle lucht verwijderd wordt.(o.a.BMW)

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Oele

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Johann

Of je pakt even de powerbleeder bij de dealer...  ::)

Jasper Boven

Citaat van: dennis850estate op 07-02-2006 23:19:36
Ik heb denk ik al een stuk of tien cilinders ontlucht. Het is niet zo moeilijk als je even weet hoe. je hebt ook geen ontluchtapparaat nodig, het gaat zelfs bijna niet met een apparaat omdat die van boven naar beneden werken. Je zet op de ontluchtingsnippel van de cilinder op de bak een slang van ongeveer 30 cm met aan de bovenkant een kleine trechter. De trechter klem je ergens vast ter hoogte van je stationair regelaar. Je plaatst op het resorvoir een dop met een slang eraan. (Een oude dop modificeren) Je vult de trechter met remvloeistof, en draait de nippel los. Je zuigt nu zachtjes aan de slang op je resorvoir. Je ziet dan de vloeistof uit je trechter naar binnen lopen. Je stopt af en toe om het resorvoir een beetje leeg te maken door er een schone poetslap in te duwen, het nivo zal stijgen door deze methode. Meestal lukte het met drie keer een trechtertje vol. Het is een hele simpele methode waarbij je bijna geen speciaal gereedschap nodig hebt en die echt perfect werkt!!

Dennis

Sorry voor de bump maar ik wou bij deze een plusje voor Dennis doen. Eigenwijs als wij waren dachten wij de vloeistof met de conventionele methode te verversen. No way. Na een paar keer trappen nul druk op het pedaal. Hij bleef gewoon op de bodem liggen. Na wat geneuzel en fabrieken met leidingen de methode van Dennis geprobeerd. Het werkt echt perfect! Geen lucht niets!
Zo zie je maar, niet de wijsneus uithangen, maar gewoon luisteren naar de man die het kan.