Foutcode 121

Gestart door T5turbo, 23-09-2005 11:25:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

T5turbo

Hallo

Al een poosje heb ik een foutcode 121 in mijn systeem (gelezen via poort A2)
Iedere keer als ik file rij dan springt spontaan het motormanagement aan.
Meestal na een stukje te hebben doorgereden (snelweg) ging het lampje weer uit. Nu echter niet meer.

Een paar maanden geleden had ik dit ook en de dealer heeft me toen een aantal vacuum slangetjes aangewezen die scheurtjes hadden. Onder het inlaat spruitstuk...........bij de dealer laten maken ging me ruim 300 euro kosten?!  ??? Dit door het aantal uren dat ze ermee bezig zijn, omdat je een hoop moet weghalen.

Deze zelf dus maar vervangen en een paar maanden geen last gehad.
Nu is dat lampje weer gaan branden en het gaat niet meer uit.
De code 121 geeft luchtmassa meter aan, maar als die stuk is loopt de motor toch niet lekker?
Iemand nog tips of opmerkingen?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Christiaan

Code 1-2-1 hangt idd vaak samen met een vacuumlekkage.
Zowel ik als mijn broertje hadden hier last van.........
Kijk nogmaals alle vacuum slangetjes na (en als je CC hebt, die daarvan ook) en controleer vooral de knietjes en aansluitingen op het blok.
Mogelijk dat hier nog iets naarvoren komt.
Ook de code even wissen uit het geheugen en zien wat er verder gebeurt.
Verdere tips heb ik niet.
Christiaan

T5turbo

Bedankt.
Ik ga nog ene keer alles nalopen, want er zitten er best veel.Misschien dat ik er van de week nog iets over het hoofd heb gezien.

Dat wissen kan toch: door na het uitlezen  het knopje 5sec in te houden en dan te wachten tot dat het rode lampje brandt om vervolgens nogmaals op het knopje te drukken?
Het lukt me namelijk niet.......?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Christiaan

Ken de procedure niet uit mijn hoofd. FF zoeken hier onder "foutcodes wissen" en je komt er wel uit.
Christiaan

Zippo

Informatie over storingscode 1–2–1

Toestand

Als het signaal van de luchtmassameter bij een stationair toerental lager is dan 0,2 V of hoger dan 2,2 V of als het signaal als onvoldoende wordt beschouwd met betrekking tot het motortoerental en de gasklephoek, dan wordt dit door de regeleenheid als een storing gezien en zal storingscode 1-2-1 worden opgeslagen.


Vervangende waarde
-De regeleenheid gebruikt het motortoerental en de gasklephoek om de belasting vast te stellen.
-Stationairregeling van de stationairregelklep is uitgeschakeld.
-Adaptieve lambdaregeling uitgeschakeld.
-Alleen de beginlaaddruk is toegestaan.
-Diagnose van benzinedamp-afzuigsysteem is uitgeschakeld.


Mogelijke oorzaak

Signaal te hoog:
-Kortsluiting met voedingsspanning in signaalkabel
-Open circuit in signaalkabel of voedingsmassakabel.
-Defecte luchtmassameter.
-Contactweerstand in de aansluitingen.
Signaal te laag:
-Open circuit in signaalkabel of voedingskabel.
-Kortsluiting met massa in signaalkabel.
-Beschadigde of losse buitenluchtslang, bovenste laadluchtkoelerpijp of onderste laadluchtkoelerpijp.
-Defecte luchtmassameter.
-Contactweerstand in de aansluitingen.


Storingsbeeld
-Onregelmatig stationair toerental en/of schokkerige loop.
-Slechtere prestaties van beginlaaddrukgrens.

Verwijderen vd storingscode:

-De auto moet op contact staan.
-Steek de selectiekabel in aansluiting 2.
-Lees de foutcodes uit.

N.B. de strongscodes moeten tenminste 1 keer worden getoond, voordat ze kunnen worden gewist.

-Druk de testtoets circa 5 sec. in
-Laat de testtoets los.
-Wacht tot LED gaat branden.
-Druk de testtoets circa 5 sec. in.
-Laat de testtoets los.
-Druk de testtoets circa 1 sec. in.
-Storingscode 111 moet worden weergegeven.


Succes,

Zippo

T5turbo

Bedankt Zippo!  ;)

Ik heb inderdaad ook last van onregelmatig stationair toerental!

Van het weekend eens kijken of alle vacuum slangetjes nog goed zijn / zitten. Of de stekker goed zit op de luchtmassa meter en op de motortemperatuur sensor.
Daarna proberen de foutcode te deleten.

Als het dan nog over is wordt het toch weer een ritje naar de dealer ben ik bang.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

T5turbo

#6
Toch blijf ik nog met een vraag zitten:

Is het nu puur toeval dat het lampje vaak aangaat bij file rijden?
Of is dat te verklaren?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

T5turbo

Nou, Ik ben gisteren en zojuist bezig geweest met het zoeken van kapotte vacuum leidingen, maar ik kan niets vinden.
Ook de fout code gerpobeerd te resetten maar dat weigert die.

Kan het dan toch die sensor zijn?  ???
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

T5turbo

Heb ik een afspraak gemaakt bij de dealer.
Start ik vanmorgen de auto..........wat denk je lampje uit en de foutcode weg......
Nu weet ik nog niets, want bijna zeker dat de foutcode er binnenkort weer in zit........

Vervelend!   ???
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Christiaan

Probleem opgelost!!
Hmmmm misschien dat je hem niet goed gereset hebt en dat hij dat nu zelf na eigen diagnose gedaan heeft?
Christiaan

T5turbo

helaas niet Christiaan, want vanmorgen schoot het lampje weer aan!  >:(

"Hopelijk" blijft het nu even branden zodat ik naar de dealer kan om het te laten uitzoeken...........   :-\
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

yoeri

ik had gister het selfde lampje lambdazonde aan fout 121 er in dat is op mijn test kast
121  air-mass sensor
fout/geen signaal

thuur


Jack v

proest, daar gaat mn koffie weer :-[
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

yoeri

zo lmm vervangen maar is het niet doet nog steets het selfde