"Vreemde" versterker en subwoofer aansluiten

Gestart door Edwin, 29-09-2005 20:53:12

Vorige topic - Volgende topic

Edwin

Ik heb uit mijn "disco-daf" van 10 jaar geleden nog wat stereospul liggen en wil dat aansluiten. Mijn vraag is of dat kan. Het gaat om een woofer van MTX en een versterker van A/D/S 4x80W.

Toen in mijn dafje knalde het als een idioot dus ik neem aan dat het nu ook nog wel goed moet wezen???

Kan ik dit aansluiten op mijn SC805 en moet ik dan alleen de woofer aansluiten of ook de 8 standaardspeakers en kunnen die er dan bij op of krijg ik dan (kort)sluiting o.i.d. Ik weet dat er ook iets was als weerstand (ohm) ??? ed. maar ben het eerlijk gezegd een beetje kwijt! ::)

gr. Edwin.  8)

bud

is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl

thuur

1 verassing kan ik je al verklappen: het gaat echt niet zo knallen als in een Daf... De ruimte is veel groter en veel beter geisoleerd. Kans is dus aanwezig dat je in een 'knoop' zit (al bijgelezen? ;D) en amper iets hoort. Plaatsing is dus belangrijk van een sub in een Estate.

B.v. zul je het volume van de sub altijd hoger moeten zetten als voorheen ;)

Gr 8)

LeRa

Citaat van: thuur op 30-09-2005 12:13:25
Kans is dus aanwezig dat je in een 'knoop' zit (al bijgelezen? ;D) en amper iets hoort.

Maarrr zit je in een "buik",..............................hartmassage ;D .

Edwin

Citaat van: thuur op 30-09-2005 12:13:25
Kans is dus aanwezig dat je in een 'knoop' zit (al bijgelezen? ;D)

Asjmeknoop?? Ik geloof dat ik je even niet kan volgen...

Het is een 150watt MTX woofer in een MDF kast. Hij stond in de daf ook al los, alleen zaten daar de speakers wel met MDF ringen vastgeparkerd in de stalen hoedenplank, dus ik kon de bas ook mooi voelen  ;D
In de 850 wil ik misschien die woofer dan vastzetten aan de 2 klep in de kofferruimte of eventueel via spanbanden aan de bagageogen.

Ik vraag me alleen af hoe het zal klinken als ik de huidige (orginele) speakers gewoon via de radio laat lopen en alleen de woofer op de versterker aansluit??
Het mooiste is natuurlijk om 3 versterkers te hebben, 1 voorspeakers, 1 achterspeakers en 1 woofer.. :P

gr. Edwin.  8)

thuur

Mwoah, met versterkers kun je het zo gek maken als je wilt. Ik heb nu voor het gemak gekozen en een 5 kanaals Alpine erin gelegd. 4x90 op de deuren en het dash en 1x180 voor de sub die ik (bijna) geheel vlak in de laadvloer heb verwerkt.

Oude foto, is nog met de vorige amp en 850-achterlichten:

Geluid is een sinusvorm (wiskunde gehad?). Als je deze in 1 rechte lijn zou kunnen laten bewegen is het altijd wel goed. Helaas beweegt geluid zich in alle richtingen en krijg je te maken met weerkaatsingen (dak, deuren, ramen, stoelen, bank, etc.etc.). Waar een sinus die op zijn top is net kruist met een (weerkaatste) sinus die net op z'n dal is krijg je dus een uitdoving. Dat heet een knoop. Andersom kun je ook 2 sinussen op de top bij elkaar krijgen, dat heet een buik. De signalen mag je dus gewoon optellen. Een buik wordt ook wel aangeduid met een resonantiepunt.

Het KAN dus zijn dat je bij bepaalde basfrequenties net in een knoop zit met je hoofd. In dat geval hoor je dus bijna niets van de bas. Ga maar eens door een auto als de sub aanstaat. Vaak is het geluid onder het dashboard flink hard en b.v. in de het midden tussen de stoelen heel zacht. In mijn auto kom ik plots in een buik te zitten als de passagiersdeur opengaat ;D

Beetje duidelijk?

Gr 8)

Edwin

Citaat van: thuur op 30-09-2005 19:12:56
Ga maar eens door een auto als de sub aanstaat. Vaak is het geluid onder het dashboard flink hard en b.v. in de het midden tussen de stoelen heel zacht. In mijn auto kom ik plots in een buik te zitten als de passagiersdeur opengaat ;D

Beetje duidelijk?

Gr 8)

Gr 8)

Oh zo bedoel je, ja dat ken ik wel, in die daf (en later in de 340GL) klonk de bas altijd voller als ik met mijn hoofd ter hoogte van het stuur zat....

Ja zo'n meerkanaals versterker is natuurlijk ook mooi, 6 kanaals ofzo i.p.v. 3 x 2 apart...

gr. Edwin.  8)

thuur

Citaat van: Edwin op 30-09-2005 21:37:29
Citaat van: thuur op 30-09-2005 19:12:56
Ga maar eens door een auto als de sub aanstaat. Vaak is het geluid onder het dashboard flink hard en b.v. in de het midden tussen de stoelen heel zacht. In mijn auto kom ik plots in een buik te zitten als de passagiersdeur opengaat ;D

Beetje duidelijk?

Gr 8)

Gr 8)

Oh zo bedoel je, ja dat ken ik wel, in die daf (en later in de 340GL) klonk de bas altijd voller als ik met mijn hoofd ter hoogte van het stuur zat....

Ja zo'n meerkanaals versterker is natuurlijk ook mooi, 6 kanaals ofzo i.p.v. 3 x 2 apart...

gr. Edwin.  8)

Als je voor het 'mooie' geluid wilt gaan kun je beter aparte versterkers kopen (liefst monoblokken) maar dat gaat behoorlijk in de papieren lopen en kost je nogal wat tijd en gefreubel met tientallen meters kabel :-\

Ik ben lui en niet rijk en heb gewoon die 5 kanaals gekocht (wat in feite een 6 kanaals is waarvan de laatste 2 gebrugd) ;)

Gr 8)

Jeroentjuh

Kijk anders eens op http://www.carmedia.nl voor leuk spul, en niet eens zo duur....

BartT5R

Edwin,
heb je er ook een originele Volvo versterker in zitten?
De reden waaron ik dit vraag is omdat je dan ook een kabel tussen je bigfront en de versterker hebt, daarvan kan je een laagspanningssignaal aftakken en dan een paar cinchstekkertjes aan solderen, van daar uit kan je rechtstreeks naar eender welke versterker.
Zo had ik het gedaan vooralleer ik de bigfront verkocht en er een goeie aftermarket in heb gezet met 4volt uitgangen.
als je trouwens nog een actief scheidingsfiltertje nodig hebt, die heb ik nog wel liggen, krijg je van mij als je wil, ik kan er toch niks meer mee doen.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

Laserblue

Citaat van: thuur op 30-09-2005 23:21:13

Als je voor het 'mooie' geluid wilt gaan kun je beter aparte versterkers kopen (liefst monoblokken) maar dat gaat behoorlijk in de papieren lopen en kost je nogal wat tijd en gefreubel met tientallen meters kabel :-\
Gr 8)
Citeer

ja.. en dan voor elke tweeter en mid een eigen mono kanaal ;)

Voor de liefhebbers van speakers achterin  :-\
kun je met een sub het beste een 4 kanaals nemen met een monoversterker.

Let er op dat je een versterker neemt met meer vermogen dan je speakers vragen.
Je versterker zal zo minder z'n best hoeven doen en beter klinken (en het langer volhouden)

Koop het liefst een goede compo set voorin, dit hoor je terug.
Dit hoeven natuurlijk geen speakers van 800 euro te zijn ;)
Je hebt al voor 100 euro redelijk goede speakers.
Ga eens luisteren bij een goede zaak en neem je eigen cd's mee
(dan bedoel ik geen Mediamarkt of Remco of Jetcarhifi)
kijk eens op http://www.showyoursound.nl/Public/Waar/Default.asp

Het vreemde van de volvo speakers is dat de achterspeakers beter klinken dan voorin (bij mij tenminste)  ???
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Frans Harkema

Citaat van: Laserblue op 01-10-2005 18:33:34
Het vreemde van de volvo speakers is dat de achterspeakers beter klinken dan voorin (bij mij tenminste)  ???

Dat ervaar ik ook, maar bij mij is er nog iets anders wat ik ook vreemd vindt. Als ik een SC 801 aansluit, dan heb ik meer geluid via de voordeurspeakers dan als ik een SC 816 aansluit. Bij de SC 816 valt het geluid in de voordeuren voor zo'n 70% weg. Fader of geen fader, ik heb gewoon een raar geluid. Vooral de achterdeurspeakers moeten het nu goedmaken. Iemand een verklaring?

Edwin

Citaat van: BartT5R op 01-10-2005 10:47:07
Edwin,
heb je er ook een originele Volvo versterker in zitten?
De reden waaron ik dit vraag is omdat je dan ook een kabel tussen je bigfront en de versterker hebt, daarvan kan je een laagspanningssignaal aftakken en dan een paar cinchstekkertjes aan solderen, van daar uit kan je rechtstreeks naar eender welke versterker.
Zo had ik het gedaan vooralleer ik de bigfront verkocht en er een goeie aftermarket in heb gezet met 4volt uitgangen.
als je trouwens nog een actief scheidingsfiltertje nodig hebt, die heb ik nog wel liggen, krijg je van mij als je wil, ik kan er toch niks meer mee doen.

Bart, nee dat was ik eerst van plan, maar ik weet niet of dat echt zo'n verbetering is + ik heb dat andere spul nog liggen. Het gaat mij er eigenlijk om of ik de versterker (die tulp aansluitingen heeft) ook kan aansluiten op de DIN-aansluiting van de SC805. Op die manier krijg ik dan toch ook het audio signaal gelijk in de versterker zodat ik van de versterker uit naar de speakers kan. En dan nog de prik natuurlijk?

gr. Edwin.  8)

CeeBee

Ik heb een kabeltje gemaakt voor een HU1205 , van din naar tulp, zit ook een schakel draad voor je versterker bij .
4 x audio + , 1 gezamelijke massa (-) en een stuur draad.
Alleen de stem van de nav. doet het niet als de versterker erop aangesloten is , moet ik nog ff uitzoeken.
V70N 2.5T AWD

Edwin

Citaat van: CeeBee op 07-10-2005 20:06:11
Ik heb een kabeltje gemaakt voor een HU1205 , van din naar tulp, zit ook een schakel draad voor je versterker bij .
4 x audio + , 1 gezamelijke massa (-) en een stuur draad.

Past die ook op de SC805?

gr. Edwin.  8)