Lambda lampje aan..........

Gestart door petertje, 30-09-2005 08:48:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petertje

Hallo allen,

stond laatst effe voor een stoplicht en plop!    lambda lampje aan??????????? ??? ??? ??? ?????????????
Thuis uitgelezen: Code 2-1-2 :'MAF signal absent or faulty'  ??? ??? ???
Nou ja, gereset, lampje uit en prima weer aleen viel me wel op dat bij een koude start de motor niet meer zoals gewoonlijk de eerste 2 a 3 sec. 2000 rpm. maakte maar gewoon gelijk naar (wat is het 700 of 800rpm. ofzo) stationair ging, maar dit nam ik maar voor lief.

Nu 5 dagen en 250Km. verder kwam hij tijdens het rijden (rustig na +- 15km) weer op springen dat klote lampje.
nu net weer uitgelezen en weer 2-1-2, weer gereset en nu maar wachten hoelang het nu weer duurt?

ik heb geen onregelmaatig stationair toerental en ook geen hoger verbruik of zo, had hier al wat over gelezen.
ik kan echt nix aan het rijden van de auto merken, hij geeft ook gewoon goed zijn vermogen en loopt zowel op de CC als bij volgas gewoon goed.

Iemand hier enige ervaring mee?????

M.V.G. Peter.

@®-

Probeer de stekker van de MAF sensor eens te reinigen, met bijvoorbeeld remreiniger en daarna een flink aantal keer de stekker er op en eraf te halen. Let op laat de vloeistof waarmee je het reinigt goed opdrogen voor je de auto start.

petertje

Citaat van: Armin op 30-09-2005 08:52:26
Probeer de stekker van de MAF sensor eens te reinigen, met bijvoorbeeld remreiniger en daarna een flink aantal keer de stekker er op en eraf te halen. Let op laat de vloeistof waarmee je het reinigt goed opdrogen voor je de auto start.

??? uuuuum de MAF sensor, wacht ff hoor waar zit die?  ???

NwVolvoMn

'k zou de Maf sensor ook reinigen of vervangen, niet mee wachten, niet mee prutsen, je hebt een turbomotor dus je mengsel moet optimaal zijn! Waar die zit bij de T-5, er is vast wel iemand die je ff een schematje kan sturen

@®-

Sorry mijn fout ik heb hetzelfde gehad en had een happering van de LuchtMassaMeter, dit bleek door een slechte stekker verbinding te komen. Deze zit als je voor de auto staat rechtsboven het luchtfilter, op een slang die van het luchtfilter naar de motor.

HJ850

Ik heb eenzelfde 'geoxideerde' stekker ervaring en volgens mij zelfde foutcode. Bij kleine 250.000 km.
Dealer heeft voor mij de stekkers van luchmasseameter en lamda sonde gereinigd. 'Probeer dit eerst maar, want nieuwe Lambda sonde is kostbaar'. Ik heb verder geen last meer gehad.  
Is natuurlijk niet gezegd dat jij het zelfde hebt.

petertje

#6
Citaat van: HJ850 op 01-10-2005 11:35:53
Ik heb eenzelfde 'geoxideerde' stekker ervaring en volgens mij zelfde foutcode. Bij kleine 250.000 km.
Dealer heeft voor mij de stekkers van luchmasseameter en lamda sonde gereinigd. 'Probeer dit eerst maar, want nieuwe Lambda sonde is kostbaar'. Ik heb verder geen last meer gehad.  
Is natuurlijk niet gezegd dat jij het zelfde hebt.


Ja het klinkt dus wel bekend allemaal, heb ook een vrij de zelfde KMstand 275000.    ik heb de stekker van de LMM schoongemaakt met contactspray en zoals Armin zij even wat erop en eraf geschoven en het lijkt nu wel beter te zijn, teminste gaat de motor bij eeen koude start weer een paar tellen wat meer toeren draaien de valt dan netjes terug op 700 of800 toeren, probleem lijkt dus opgelost nu maar wachten of het goed blijft............. :)

Bedankt voor de tips jongens!!!!!!! ;) :D

groeten peter.

Frisian850Cruiser

Ik heb volgens mij ook last van ditzelfde probleem,

ik heb een 850 2.5 20v automaat (309000km) bij mij brandt het lampje van de lambdasonde ook en als ik hem uitlees dan krijg ik de foutcode 2-1-2: heated oxygen Sensor Signal absent or faulty oftwel storing met de lambadasonde. Dit is toch dezlfde foutmelding als bij jullie Code 2-1-2 :'MAF signal absent or faulty' . Na resetten komt meestal naar een dag of twee terug.
Nou las ik als je de luchmasseameter en lamda sonde reinigd, kan het probleem verholpen worden. Wie kan mij vertellen waar die stekkers precies zitten en wat ik dan moet doen. (heb jammer genoeg weinig verstand van auto's, probeer toch zoveel mogelijk zelf op te lossen met hulp van jullie.  ;D ;D)

groet alex

thuur

Citaat van: Frisian850Cruiser op 11-10-2005 20:00:54
Ik heb volgens mij ook last van ditzelfde probleem,

ik heb een 850 2.5 20v automaat (309000km) bij mij brandt het lampje van de lambdasonde ook en als ik hem uitlees dan krijg ik de foutcode 2-1-2: heated oxygen Sensor Signal absent or faulty oftwel storing met de lambadasonde. Dit is toch dezlfde foutmelding als bij jullie Code 2-1-2 :'MAF signal absent or faulty' . Na resetten komt meestal naar een dag of twee terug.
Nou las ik als je de luchmasseameter en lamda sonde reinigd, kan het probleem verholpen worden. Wie kan mij vertellen waar die stekkers precies zitten en wat ik dan moet doen. (heb jammer genoeg weinig verstand van auto's, probeer toch zoveel mogelijk zelf op te lossen met hulp van jullie.  ;D ;D)

groet alex

Alex,

Als je voor de auto staat (motorkap open) zie je rechts het luchtfilterhuis. Grote zwarte doos met forse slangen eraan. Op de bovenste slang (die van de doos links naar beneden loopt) zit een stekker. Dat is de stekker van de LMM.

Als je nu naast de motorruimte staat aan de bestuurderskant (gezicht nog steeds naar de motor en motorkap nog steeds open ;D) zie je aan de achterkant van de motor het uitlaatspruitstuk (tussen de motor en het schutbord, maar wel aan de motor vast). Dit spruitstuk bestaat uit 5 (roestige) pijpen die bij elkaar komen om over te gaan in 1 pijp (de uitlaatpijp). Als je deze pijp volgt zie je net waar deze onder de auto duikt (even bukken) een kabel in de uitlaat steken. Iets terug naar boven hangt een stekker aan deze kabel. Dat is de stekker van de Lambda sonde.

Tip van Flip voordat je aan die pijp gaat voelen, op zoek naar de kabel, doe dit niet met een warme auto! ;)


Suc6!


Gr 8)

Frisian850Cruiser

Bedankt voor de tips!! ;)

gr alex

Peertje

Aha! het beruchte 2-1-2 verhaal.
Zie hier

Ben benieuwd.
Hé? Geen banner meer?

Frisian850Cruiser

vacuumlekkage:
??? ???Kan vacuumlekkage tot gevolg brengen dat de cruise control hapert???( cruise control reageert niet goed soms doet hij niet en dan weer wel). Want ik heb dus ook last van het brandende lambda lampje foutcode 2-1-2 ??? ???

Nou heb ik niet zo veel verstand van auto's maar volgens mij hebben die twee fouten met elkaar uit te staan, en is het waarschijnlijk een vacuumlekkage. Klopt dat?? :-\ :-\

Zo ja waar lopen die vacuumleidingen en hoe kan ik een lek of scheur het beste vinden,  heb iets gelezen over een spuitbus dat spuit je er op en het begint te schuimen. En hoe repareer je dat???
??? ???Wie o wie kan mij helpen, ik kom er absoluut niet meer uit ??? ???

Alex de frisian850cruiser  ;D

@®-

#12
Citaat van: Frisian850Cruiser op 13-10-2005 19:39:30
vacuumlekkage:
??? ???Kan vacuumlekkage tot gevolg brengen dat de cruise control hapert???( cruise control reageert niet goed soms doet hij niet en dan weer wel). Want ik heb dus ook last van het brandende lambda lampje foutcode 2-1-2 ??? ???

Nou heb ik niet zo veel verstand van auto's maar volgens mij hebben die twee fouten met elkaar uit te staan, en is het waarschijnlijk een vacuumlekkage. Klopt dat?? :-\ :-\

Zo ja waar lopen die vacuumleidingen en hoe kan ik een lek of scheur het beste vinden,  heb iets gelezen over een spuitbus dat spuit je er op en het begint te schuimen. En hoe repareer je dat???
??? ???Wie o wie kan mij helpen, ik kom er absoluut niet meer uit ??? ???

Alex de frisian850cruiser  ;D

Dat zou met elkaar te maken kunnen hebben, een cruise controle werkt ondermeer door een vacuumsysteem.

Je kan een vacuum lekkage kunnen opsporen door te luisteren naar een sissend geluid op te sporen.
Een spuitbus met schuim/zeepsop werkt niet bij een vacuum lekkage want dan zou die het naar binnen zuigen.
Als je het lek hebt gevonden kun je het eigenlijk alleen repareren door het lekkende onderdeel te vervangen, je kan tijdelijk een stuk ducktape erover plakken maar dat is maar tijdelijk.

Frisian850Cruiser

 ;)Is er mischien iemand die een foto heeft waar hij op kan aan geven waar alle vacuumleidingen ongeveer lopen?

gr alex ;)

Frisian850Cruiser

Bedankt voor de tips Armin!!