RTI CD's vaak vuil

Gestart door b0nkolok, 12-10-2005 21:41:20

Vorige topic - Volgende topic

b0nkolok

De ingebouwde RTI doet het (nog) prima, alleen bij vochtig weer moet ik de CD soms eerst reinigen voordat ik beeld krijg. Hij geeft dan die vervelende melding dat ik langs de volvo dealer moet om het ding te laten nazien. Ik weet dan wel wat er daar gebeurt met mijn knip (leegmaken).

Nu zit de speler onder het handschoenenkastje (geen handschoen te zien). Er is moeilijk bij te komen zonder alles te slopen. Maar is dat ding schoon te maken? Zo ja, hoe dan?
Wie heeft ervaring of tips?
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

thuur

Grote kans dat de lens en cd simpelweg beslagen zijn. Gebeurt ook bij snelle temp.wisselingen (meteen de verwarming aan, koelwater stroomt nl ook tot in de kachel).

Ik zou controleren op lekkages (open dak, airco afvoer) en even een kijkje nemen onder het interieurfilter, wellicht dat daar een zompige hoop bladeren ligt (hoeft niet, maar het kan).

Anders rest je niets anders dan een herplaatsing van het apparaat, of een rigoreuzere aanpak (apparaat isoleren b.v.).

Rook je?
In dat geval zou je de lens kunnen reinigen (zelfde procedure als bij de gewone cd-spelers) maar of het voor lang helpt waag ik te betwijfelen..

Is dat de originele inbouw-plek trouwens?

Gr 8)

b0nkolok

Citaat van: thuur op 12-10-2005 21:46:02
Grote kans dat de lens en cd simpelweg beslagen zijn. Gebeurt ook bij snelle temp.wisselingen (meteen de verwarming aan, koelwater stroomt nl ook tot in de kachel).

Ik zou controleren op lekkages (open dak, airco afvoer) en even een kijkje nemen onder het interieurfilter, wellicht dat daar een zompige hoop bladeren ligt (hoeft niet, maar het kan).

Anders rest je niets anders dan een herplaatsing van het apparaat, of een rigoreuzere aanpak (apparaat isoleren b.v.).

Rook je?
In dat geval zou je de lens kunnen reinigen (zelfde procedure als bij de gewone cd-spelers) maar of het voor lang helpt waag ik te betwijfelen..

Is dat de originele inbouw-plek trouwens?

Gr 8)

Goeie tip dat filter. Ga kijken. In de roffel rook ik niet. Raamschuifdak lekt(e) wel!
Ja hij zat erin bij nieuwe aflevering.
Probleem is hoe het ding te demonteren. Kan het interieur van het handschoenkastje eruit? Hoe gaat dat zonder risico voor 'reverse' montage? Als dat interieur eruit is kan ik er wel bij denk ik. Onderin het interieur zit een dekseltje (in het kastje) waar ik de CD's uit- en in de speler kan schuiven. Ziet eruit als een PC-CD-speler.
Ergens op het web niets te vinden. Tot nu toe gezocht maar nada.

Emiel

Ik heb er vandaag nog 1 in m'n handen gehad...  ;D. Dashboardkastje eruit, 6 maal torx 25 RTI klepje in kastje omhoog trekken, dan met 2 maal torx 25 onderplaat demonteren. Cd-speler zit vast aan een grote metalen plaat waar o.a. ook de Tmc module op vast zit, 4 maal moer, beetje bewegen en je kan het naar beneden weghalen.....

Emiel... 8)

b0nkolok

Citaat van: Emiel op 12-10-2005 22:13:33
Ik heb er vandaag nog 1 in m'n handen gehad...  ;D. Dashboardkastje eruit, 6 maal torx 25 RTI klepje in kastje omhoog trekken, dan met 2 maal torx 25 onderplaat demonteren. Cd-speler zit vast aan een grote metalen plaat waar o.a. ook de Tmc module op vast zit, 4 maal moer, beetje bewegen en je kan het naar beneden weghalen.....

Emiel... 8)

Vlotte beschrijving van handelingen. Ik ga es goed koekeloeren. Als ik idd begin neem ik foto's van div. stadia.
Dank voor de tips.

b0nkolok

Heb de zaak even geopend, maar ik durf niet verder. Het ding eruit halen zou nog wel lekken (en terug monteren ook wel), maar hoe reinig je inwendig de CD-speler. Zo'n ding heb ik nog nooit gedurfd open te maken.

Hier zit ie ...

Wie heeft daar ervaring mee?

b0nkolok

Héééé ...... wat nu?
Doe ik een oude CD Benelux (2001) erin, werkt het ding FEILLOOS !!!
De nieuwe vervolgens, na (voorzichtige en zorgvuldige) reiniging, ... jammer.
Het ligt dus aan de CD (gekocht bij Scholten in april dit jaar).
Die krijgt hem terug met ruilverzoek.

b0nkolok

De nieuwe doet het perfect. Dank aan de dealer !!!

mehn

Citaat van: b0nkolok op 28-10-2005 20:47:13
De nieuwe doet het perfect. Dank aan de dealer !!!

Dat mag ook wel. Een beetje service voor zo'n bak geld  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

volvowillem

Hoi Jan,

Ik heb 'm schoon.
Zoals Emiel al schreef: je was er al bijna.
* Die 4 schroeven losmaken van de ophangplaat. het geheel laten zakken. * Dan moet je helaas eerst de TMC module een beetje losmaken, naar links er uit schuiven, anders kom je niet bij de schroeven van de CD-speler.
* De 4 schroeven van de CD-speler losmaken en die mooi mee naar binnen nemen.
* CD-speler thuis lekker op tafel leggen.
* met een kleine schroevendraaier de bovenplaat loswrikken
* lensje zit verstopt onder zwart schuifje
* grijs schuifje aanduwen en zie foto.
* Voorzichtig reinigen met wattenstaafje (ik had een pietsie alcohol erop, schijnt niet te mogen)
* alles weer terug

# bij mij goed resultaat, snel is het systeem nooit geweest, maar reactietijd lijkt wat beter en foutmeldingen over slechte CD's ontbreken nu.

NB.  ik krijg die foto er niet in, iets voor jou Jan?
V70 1999 2.4 aut RTI-Nav 200.000 km

b0nkolok

CiteerNB.  ik krijg die foto er niet in, iets voor jou Jan?  

Niet zo moeilijk. www.imageshack.us en upload je prent (klein formaat). "Host it" klikken en dan zie je diverse links van je prent. Gewoon kopietje maken en op ons forum plakken (in antwoord modus).

Hier is ie ....

Wel interessant, want ik durf het nog steeds niet.

thuur

Citaat van: volvowillem op 06-11-2005 16:33:00

* Voorzichtig reinigen met wattenstaafje (ik had een pietsie alcohol erop, schijnt niet te mogen)

Juist wel alcohol gebruiken! Wel even nawrijven met een schoon wattenstaafje, sommige reinigingsalcoholsoorten (3x woordwaarde) laten een wit mattig residu achter.

Ik doe het volgens de expert-methode: lens+mechanisme doordrenken met alcohol, na een paar minuten lens schoonwrijven en dan 2 uur laten drogen met de lens afgedekt (ivm stof) ;D

Gr 8)

b0nkolok

Ik hoorde dat het laseroog van de RTI speler van plastic is, of is dat 'broodje aap'? Plastic en alcohol zijn elkaars vijand toch?

thuur

Citaat van: b0nkolok op 06-11-2005 22:53:04
Ik hoorde dat het laseroog van de RTI speler van plastic is, of is dat 'broodje aap'? Plastic en alcohol zijn elkaars vijand toch?

Ik weet het niet zeker maar het zal me niets verbazen..

Alcohol gedraagt zich juist keurig op allerlei oppervlakken is mijn ervaring. Wel is het residu wat achterblijft verschillende op de diverse ondergronden. Daarom even nawrijven met een droge wattenstaaf. En voorzichtig wrijven! Het is niet gemaakt om hardhandig behandeld te worden.

Als je het niet aandurft kun je een fles 70% reinigingsalcohol halen bij de drogist (i.p.v. 90%) ;)

Gr 8)

PS: niet opdrinken, de blauwe toevoeging is giftig :P

volvowillem

Citaat van: b0nkolok op 06-11-2005 22:53:04

Je treft wel eens Cd-spelers aan van inferieure komaf met plastic lensje. Dan gaat het helemaal fout. :(

Ik las ergens bij audiofreaks:

Isopropyl-alcohol is isopropyl-methaan en als reinigingsvloeistof aan te raden..
Dit is een heel andere stof als 'gewone' alcohol.
isopropyl-methaan is methaan (CH4) met een cyclopropaan zijgroep. Isopropyl-methaan heeft dan ook een hele andere reinigingswerking, alcohol is een oplosmiddel maar Isopropyl-methaan heeft waarschijnlijk ook nog andere 'functies' bij het reinigen van de lens. Ik denk dat je wel gewoon 90% alcohol kunt nemen, met 70% alcohol is de rest water, dit kun je beter vermijden op de lens van een cd-speler.

Ik ga dat goedje toch eens proberen.

Dat het bij thuur zo goed uitpakt (en bij mij ook) geeft aan dat Volvo glas in de CD-spelers heeft gestopt. :D

Wim (met gladde glaasjes)
V70 1999 2.4 aut RTI-Nav 200.000 km