C70 op LPG

Gestart door llinssen, 13-10-2005 13:36:03

Vorige topic - Volgende topic

BenC70ES

Wat ik eigenlijk meteen al zag na de installatie was dat dit niet mijn orgineel inlaatspruitstuk was, ik had namelijk niet die ribbels tussen de inlaatbuizen... (voor de rest juist hetzelfde).

Maar wat zie ik op deze foto van een nieuwe R? -> Is het spruitstuk van een nieuwe R hetzelfde als de Turbo-modellen vanaf '99?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

llinssen

Citaat van: ed op 13-10-2005 20:08:38
Ik heb destijds een T5 van 2000 gechecked via Volvo NL. Zij wisten met 99% zekerheid dat er vaste stoters in zaten, maar bij controle waren het toch hydraulische stoters. Volvo kan het dus niet zeggen. Inderdaad is de kap eraf de enige mogelijkheid.

Ik heb vandaag van een monteur bij Verkerk Leidsche Rijn gehoord dat voor de niet T5 en 2.0 motoren makkelijk te achterhalen is of een motor vaste of hydraulische stoters heeft: is het motortype B525x dan zijn de stoters hydraulisch, is het type B524x dan gaat het om het nieuwere type en dat is vast.
In de huidige bi-fuel modellen zitten vaste stoters en met dat model hebben ze zelden problemen. Met het hydraulische type hebben ze geen enkele problemen.

Wat betreft LPG op turbo modellen zei de monteur dat volvo inderdaad afraadt om die op gas te zetten, maar dat hij niet echt een reden kon bedenken waarom Volvo dat doet. Minder kans op ellende waarschijnlijk.

Overigens mooie foto overigens hier om vaste enhydraulische klepstoters te onderscheiden:
http://www.volvo850forum.com/index.php?action=display;board=1;threadid=11501;start=msg183056#msg183056
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

BenC70ES

llinssen

Eerst wat ik tot nu toe begrepen heb (aanvullingen/wijzigingen worden van harte op prijs gesteld).

Volvo heeft tot in 1999 auto's gemaakt met hydraulische klepstoters. O.a. Motoren met type B525X. Zoals ik het van garages begrepen heb: deze klepstoters passen automatisch de afstand van de kleppen aan.
Voordeel hiervan was dat je niet meer zoals bijvoorbeeld de 740 en de 240 de kleppen hoefde te stellen, dat deed de auto zelf.

Omdat de kleppen steeds harder werden, en omdat er kennelijk toch wel eens problemen waren met de hydraulische stelling, is de autoindustrie (volvo incluis) weer afgestapt van de hydraulische automatische klepstoters naar klepstoters die mechanische gesteld moesten /konden worden. Deze zijn in modellen 2000 en verder te vinden. (o.a. B524X).

Sinds kort maakt volvo weer motoren met hydraulische klepstoters.

Nu heb ik de afgelopen tijd 3 c70's cabrio via internet en live bekeken.
Een van 07/99 een van 10/99 en een van 11/99. Allemaal zijn helaas van modeljaar 2000 en met de B5244T motor en dus met vaste klepstoters.

Ruud heeft hier al eerder aangegeven een MY2000 met vaste klepstoters te rijden zonder problemen.

Ik ben nu meer naar motor aan het kijken dan kleur. Hoewel een fel rode toch niet door de keuring kwam.

De vraag nu is: moet ik op zich mooie MY2000 laten lopen en blijven zoeken naar een MY1999 met hydraulische stoters, of is het risico beperkt.
Kan ik beter een MY 1999 met meer kilometers zoeken dan een MY2000 nemen met vaste stoter.

Vragen vragen vragen.

Wat is jullie mening?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Ik heb op advies van een vriendelijke bekende contact opgenomen met Mesman in Nederland.

De heer Mesman himself nam goed de tijd om me verder te helpen met een voorlopig zeer duidelijk verhaal.

Maar eerst even mijn onduidelijkheden die voor het verhaal zelf minder van belang zijn, maar als iemand ze kan verhelderen graag:
Hydraulisch vs vast: Wat is er nu precies hydraulisch en wat vast.
Als ik het goed begrepen heb betekent hydraulisch in deze discussies dat de klepstoters automatich gesteld worden tijdens het rijden. Soms wordt dit ook wel eens hydraulische kleppen genoemd. Maar de kleppen zijn dacht ik altijd hydraulisch?
Vaste klepstoters betekent eigenlijk niet dat ze vast zitten, maar alleen mechanisch gesteld kunnen worden dmv de torx schroeven die op de foto's van Johann en Ben te zien zijn.

De hydraulische klepstoters zijn voor LPG beter. (dat wisten we)
Ook bij mechanische klepstoters is LPG goed mogelijk, maar er is wel meer risico op problemen. (ook tot zover geen nieuws, maar dat veranderde voor mij snel):
Risico verhogende omstandigheden zijn verder rijstijl (zware voet bij de stoplichten met een koude motor etc) en algemeen benodigd vermogen (mechanische klepstoters in S60 geven veel minder problemen dan bij dezelfde motor in een veel zwaardere XC90).
Risico op problemen met mechanische klepstoters kan dus verlaagd worden door rustige rijstijl (af en toe goed doorrijden is natuurlijk geen probleem), en door het installeren van flash-lube. Beide zijn geen garantie voor het uitblijven van problemen, maar het risico is acceptabel.

Bij de mechanische klepstoters is het verstandig om na 10-20k te laten controleren of de speling niet te groot is geworden. Als dat zo is, kan dat er op duiden dat de klepstoters (/ kleppen of koppen ?) langzamerhand aan vervanging toe zullen raken.
Na 80-100K (+-) moeten dan de klepstoters (/ kleppen of koppen ?) en veren etc vervangen worden door een nieuwe set. Die hele revisie (die ze volgens mij een koprevisie en niet een kleprevisie noemen), kost ongeveer 2500 euro. Die nieuwe set slijt niet meer omdat die van veel betere kwaliteit is.
Maar het kan ook goed zijn dat je klepstoters (/ kleppen of koppen ?) helemaal niet extra slijten en dat je er vrolijk 200K mee rijdt.

Al met al: hydraulisch is veel mooier, maar als dat niet te vinden is (zoals tot nu toe bij de c70 die ik zoek, of tegen een groter prijsverschil dan de eventuele revisie), is mechanisch geen onoverkomelijk probleem. Het risico dat je loopt is 2500 euro over 80-100K.

Ik ga weer zoeken naar een C70, en ik hoop dat ik met dit verslagje anderen op weg geholpen heb.
Ik hou jullie op de hoogte.

EDIT:
Nog even een link naar een berichtje uit de oude doos:
http://www.volvo850forum.com/index.php?board=24;action=display;threadid=3493

thuur

Mooi verslag Laurens, zelfs voor een LPG-leek als ik erg duidelijk ;)

Gezien mijn levenservaring zou ik zeker die 2500 euro incalculeren op 80k. En dan is het ook geen risico meer, maar een feit ;D

Gr 8)

kl64

Hier staat er eentje kant en klaar.

BenC70ES

Waarschijnlijk enige in Nederland... hahahahahaha, wat een grapjas...

daytonawim

wel een helemooie  hoor :-), jammer dat ie er geen foto bij heeft gedaan