Probleem met uitvallen turbo 850 t5

Gestart door J a a p, 16-10-2005 12:59:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J a a p

Hallo allemaal,

Ik weet niet zeker of dit topic in dit forum thuis hoort, dus mods verplaats het als het nodig is.

Er is een probleempje met de t5 van Bob (zie het openingstopic in "wie ben ik?")

Het volgende is het geval:

af en toe valt de turbo uit. Het lambdasondelampje op het dashboard gaat dan branden. Verder heeft de auto dan een gigantisch verbruik (op de boardcomputer) vooral bij stapvoets rijden. Verder is er niets aan de hand, de motor klinkt  en rijdt normaal, geen inhouden of horten of stoten, en een uur later kan het probleem zo weer voorbij zijn, waarbij de auto weer als vanouds rijdt. Dit probleem kan zich op ieder moment voordoen, kan ook zo weer opgelost zijn.
De garage heeft de hele auto nagekeken, en er is werkelijk niet mis mee. Sterker nog de motor is in uitmuntende staat.
Hij heeft de foutcode uitgelezen, die was uit mn hoofd 1-3-2 geloof ik, en dat zou staan voor dat de motor te veel brandstof zou krijgen. Hij zegt zelf dat er met de motor zelf niets mis is, ook niet met de lambdasonde of de brandstofpomp, want dan zou het probleem zich continu moeten vordoen.
Wij denken zelf dat het met de chip te maken heeft ( er schijnt een rica chip in te zitten). Bijvoorbeeld dat er helemaal geen rica chip inzit maar een goedkoop prul van een of ander goedkoop bedrijf, of dat er een oude rica chip inzit, want hij schijnt een paar jaar geleden al gechipt te zijn.
Ook kan het volgens ons het geval zijn dat de 3" downpipe er NA de chiptuning op is gezet, waardoor de software in de war raakt.
Mischien is ook de ECU kapot wellicht? We hebben Rica opgebeld, en gaan binnenkort langs om wat meer duidelijkheid te krijgen over wat voor chip erin zit.

Wie herkend dit probleem?
Wannabe C70 rijder.

elianmars

Ik weet dat sommigen het niet met me eens zullen zijn, maar ik lees hiet op het forum toch wel vaak over problemen met Volvo's waarin een Rica chip zit........ :-\

Dat wil niet zeggen dat dit de oorzaak van dit probleem is, maar het viel me (weer) op....

thuur

Geen vacuumprobleem of een gescheurde slang (onder druk)?


Gr 8)

855-Champagne


J a a p

Die monteur zei dat hij geen idee had wat het zou kunnen zijn, hij opperde alleen dat het wel eens de chip zou kunnen zijn. Hij zei niets over welk onderdeel dan ook. geen lekke slangen, niets. allemaal gecontroleerd.
Het probleem bij deze situatie is dat het zich niet altijd manifesteerd. soms gebeurd het soms niet. Volgens de monteur is het probleem wat zich voordoet de noodstand van de motor. alleen WAAROM die motor in de noodstand gaat, en waarom die dat soms doet, en niet altijd, dat is het vreemde.
Wannabe C70 rijder.

BoostaBrick

#5
Stop je vinger achter in de uitlaat en ff lekker roeren. Zit er pikzwarte roet op je vinger dan staat je motor in de noodloop, hoogstwaarschijnlijk door kapotte lambda. Het nood programma staat op maximaal benzine erin zodat je ieder geval de garage nog kunt halen, niet te lang mee door rijden want anders gaat ook nog je catalysator eraan.Heb je ook gekeken of het stangetje van je waste-gate nog vast zit ?

italia

Citaat van: VolvoJaap op 16-10-2005 12:59:38
Verder heeft de auto dan een gigantisch verbruik (op de boardcomputer) vooral bij stapvoets rijden.

Is ook niet meer dan logisch; verbruik (per kilometer) is een berekening van de flow van brandstof gedeeld door de snelheid. Snelheid laag: verbruik per kilometer hoog.

Het probleem is hiermee niet is opgelost, maar toch....