zelf olie verversen, aan te raden??

Gestart door Frisian850Cruiser, 26-10-2005 14:37:03

Vorige topic - Volgende topic

Frisian850Cruiser

Kan je zelf olie verversen of is het beter het door een dealer te laten doen.

de frisian 850cruiser

Hen3

Hoeveel linkerhanden heb je?

;D

Het is heel goed zelf te doen, hoewel een brug wel erg praktisch is. Verder is het gewoon een kwestie van:
- carterplug losdraaien en oude olie opvangen.
- carterplug voorzien van nieuwe ring en vastdraaien ::)
- oliefilter losdraaien
- nieuw oliefilter een beetje invetten en vastdraaien
- olie vullen

dan moet je nog wel je oude olie kwijt natuurlijk.....

[edit]
als je het dan niet zelf wilt doen zou ik zeker niet naar de dealer gaan.. jammer van het geld. De kwikfit kan dit ook prima.
[/edit]

[edit2]
procedure op verzoek aangepast  ;)
[/edit2]

mehn

Citaat van: Hen3 :·.·. op 26-10-2005 14:42:00
Het is heel goed zelf te doen, hoewel een brug wel erg praktisch is. Verder is het gewoon een kwestie van:
- oliefilter losdraaien
- olie vullen

Vergeet je niet de carterplug er weer in te zetten voordat je de nieuwe olie er in kiept  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 26-10-2005 15:54:52
Citaat van: Hen3 :·.·. op 26-10-2005 14:42:00
- oliefilter losdraaien
- olie vullen

Vergeet je niet de carterplug er weer in te zetten voordat je de nieuwe olie er in kiept  ;)

En vergeet niet een nieuwe pakking te monteren voor de carterplug!

Kost iets meer dan een euro en is van aluminium. Dus helaas geen koper exemplaar wat je in de gasbrander houdt en gloeiend heet in een bak koud water gooit en terugmonteert ;)

Gr 8)

Reitse

Bij Brezan kreeg ik wel koperen ringetje mee ;) Verder vind ik het wel handig de auto op bokjes te zetten, staat ie wat achterover zodat de olie er wat gemakkelijker uitloopt en je hebt klein beetje meer ruimte onder de auto :)

Jeroentjuh

En als je je oliedop er dan toch afhebt, kijkt dan ff of die rubber ring nog soepel is, als ze hard worden gaan ze altijd olielekken bij de vuldop.

Tja, als je beej handig bent kun je zoveel zelf doen aan een auto......

drdre

Moet die plaat onder de motor er onderuit als je het oliefilter wilt vervangen?

Jeroentjuh

@®-

Citaat van: drdre op 01-12-2005 22:12:02
Moet die plaat onder de motor er onderuit als je het oliefilter wilt vervangen?

Wele plaat  ??? ???

Heb van de week zelf een grote beurt aan mijn auto gegeven maar geen plaat ontdekt.

Tip om het oude oliefilter eraf te krijgen modat die in zo'n rare hoek van het oliecarter zit: grote tang nemen en iets inknijpen zodat je genoeg grip hebt om het filter iets los te kunnen draaien. Met een universele oliefilterding/tang??? kom je er niet bij en een schroeven draaier door het olie filter heen steken vinden je buren vast niet leuk, en jij zelf ook niet als je het op je mooie witte oprit doet.

drdre

eeuh, ik dacht dat er een carterplaat onder het carter zat? Is die van jou misschien verdwenen? Of vergis ik me en is er helemaal geen plaat.. Ik ga dit week-end ook de beurt uitvoeren en dan zal ik eens ff kijken hoe het echt bij mijn auto zit.

Bedankt voor je tip trouwens. Ik heb behalve een tang ook zo'n bandje wat je op kunt spannen. werkt meestal goed, vooral op plekken waar je maar weinig armslag hebt..

Nog een vraagje: kun je makkelijk bij de bougies als je die plaat met torque 30 hebt verwijderd?

Heb je ook de automaat ververst trouwens?

italia

Als je een wat langere bougiesleutel hebt, een makkie!

Had zelf wel een hamer nodig om de doppen er weer op te krijgen. Stond vrij lullig......

@®-

Citaat van: drdre op 02-12-2005 14:20:12
Heb je ook de automaat ververst trouwens?

Nee, die nog niet die wil ik nog wel een keertje flushen maar de olie die er in zit is nu 35.000 km. oud, dus dat komt van de zomer wel.

konniekip

ik ga nooit meer naar kwiktfit toe sinds dat ze de schroefdraad van mn carterpan hebben gesloopt.

fearless

Citaat van: Jeroentjuh op 26-10-2005 23:20:09
En als je je oliedop er dan toch afhebt, kijkt dan ff of die rubber ring nog soepel is, als ze hard worden gaan ze altijd olielekken bij de vuldop.

Tja, als je beej handig bent kun je zoveel zelf doen aan een auto......

Onderdeel nr. van de ring is 940096.  ;D

drdre

Gisteren Olie & filter en bougies ververst. Was echt een makkie. en nee, bij mij zit er ook geen carterplaat in de weg.. Ik ga het in het vervolg altijd zelf doen.  :D
- Olie: 10W40 van Brezan
- Oliefilter: origineel Volvo
- Bougies: origineel Volvo
Filter en bougies heb ik bij Nordicar on-line besteld.