stotterende 850R op dwarsriggels..

Gestart door mardijk, 20-10-2002 10:47:44

Vorige topic - Volgende topic

mardijk

Ben ten einde raad... Mijn 850 heeft sinds enige weken de gewoonte om totaal onverwachts (bijv. op snelweg, na half uur 120 te rijden enkele minuten te schokken en te stotteren om vervolgens weer een uur prima te rijden. Dit doet ie zowel op koude motor als op warme motor. Nooit bij hard optrekken, altijd bij rustige gelijkmatige snelheden of gelijkelijk in toeren verhogen. Maar ook, soms ,bij het rijden over korte dwarsriggels op de weg...

Wat is aan dit euvel gedaan?
- nieuwe verdeler: helpt niet
- nieuwe bobine: helpt niets
- nieuwe bougies: helpt niet
- nieuwe bougiekabels/bobinekabel (hielp vorig jaar met zelfde euvel: nu weer geprobeert en helpt nu niets...(?)..!
- nieuwe lamdasonde (gaf geen foutcode aan maar mat bij garage wel te geringe uitslag in waardes ): helpt niets

Kortom, ik weet het niet meer diverse contacten heb ik doorgespoten met vochtverdrijver....

Volvorijders: waar moet ik het nu nog zoeken? Welke contacten kunnen nou last van 'dwarsriggels bijv.? misschien de ecu zelf (tja, ik zeg ook maar wat...)

help!!!!

willem1954

Waarschijnlijk een brandstof toevoer probleem. Is de brandstofpomp al eens vervangen en zo ja hoe lang geleden? Kan ook een lekkende drukregelaar zijn (metalen potje dat zit onder afdekkap bovenop de motor: trek het afvoerslangetje los , lekt hier benzine uit (contact aan) dan is hij lek en moet vervangen worden...). Laat ook de injectors eens reiningen, controleer filters in brandstofleiding etc.. Succes!!!

Willem

mardijk

bedankt voor de tips. Ga ik zeker mee aan de slag! Alleen een ding snap ik niet : De garage-monteurs riepen allebei in koor dat het geen brandstofprobleem kon zijn omdat ik zei dat ik bij hard optrekken geen gestotter waarnam.

Ik twijfel nu aan deze opmerking van hen maar ben wel benieuwd waarop ze zo'n opmerking baseren omdat jij toch een andere richting aangeeft (en hun diagnose tot nu toe geen stand houdt, helaas).

PS. sorry voor het dubbel inbrengen van mijn onderwerp. De 'enter-knop' reageerde sneller dan ik gedacht had...

groet,

mario van dijk

Mellow_yellow

Klinkt als een draadbreuk ergens  ???

Ga maar eens zoeken.....   :-/ Misschien is de draad van de lamdasonde ergens beschadigd? Deze is toch onlangs vervangen? Vaak draait men deze draad kapot terwijl men de sonde in de uitlaat draait... Ik zou daar beginnen waar het laatst aan gesleuteld is.

Jack

Misschien heel voor de hand liggend, zitten de
accukabels goed vast aan de accu?  
(heb ook een keer zoiets gehad, na een uur kwam de
monteur er achter...).

Jack.  

Be realistic; ask for the impossible...

Guido_Smit

Als het schokken heel erg is, zou het ook een defekte nokkenas-sensor kunnen zijn. Dit heb ik 2 jaar geleden gehad bij mijn 850 glt,foutcode gaf dit toen ook wel aan. Na vervanging nokkenas-sensor nooit meer terug gehad.

Gr: Guido.

jan855t5r

Nog een zoek-tip:
Check ook eens of er eventueel een defect relais te vinden is (die voor aansturing van de benzinepomp?)
Ik weet van de 240/700/900 serie dat daar nogal eens Bosch-relais' voorkomen met slechte/koude soldeerlassen. Dit kan leiden tot dergelijke moeilijk te traceren en onregelmatig terugkomende fouten.
Hoe herken je zo'n relais? Als deze op z'n laatste benen loopt wordt 'ie vaak erg heet (meer weerstand in de soldeerlassen)
Hoe herken je een rotte soldeerlas? Relais even open prutsen: loszitten van het tin, doffe tinkleur, haarscheurtjes in de soldeerlas.
Oplossing? Vaak is opnieuw  goed solderen van de contacten al voldoende maar vervangen van het relais is ook een oplossing.

mardijk

Alvast hartelijk bedankt allemaal voor alle info! Ik ben er erg blij mee! Ik draai alles uit en gewapend met deze info zal ik komende donderdag autohus haren eens even goed inpraten, want dan heb ik weer een afspraak om het euvel te lijf te gaan. (de oplossing zal ik uiteraard (als we er uitkomen) ook melden...

groet,

mario

Ps. mijn acukabels zaten prima vast.

mardijk

Ik ben voor het weekend bij de garage geweest. Konden het wederom niet vinden totdat de monteur eenzelfde soort euvel herinnerde bij een V70. Daar bleek de luchtmassa meter (in die pijp bij de turbo) vuil. Na schoonmaken van die meter was het gestotter over. Ook bij mij dit stukje mechaniek schoongemaakt en zowaar stotterde de auto 2 dagen niet.

Maar...Nu stottert ie weer wel, alleen wel een stukje minder (als ie koud is meer en over dwarsriggels ook).

Zou het kunnen dat er ergens in de buurt van die luchtmassa meter valse lucht wordt aangezogen ofzo of is dat prietpraat van een leek (ik) ? (omdat hij minder stottert als ie warm is, en die dwarsriggels zitten me dwars...)

Wie geeft me een tip in welke richting ik het nu zou kunnen zoeken (bepaalde luchtpijpen nachecken ofzo etc. etc.?)

Alvast bedankt voor elke tip!

mario

Mellow_yellow

Onder aan de kunststof slang tussen de luchtmassameter en de turbo zit een rubber slangetje wat van de electronische solenoidklep afkomt. Controleer eens of dat slangetje niet los zit of gescheurd is.

Johann

CiteerOnder aan de kunststof slang tussen de luchtmassameter en de turbo zit een rubber slangetje wat van de electronische solenoidklep afkomt. Controleer eens of dat slangetje niet los zit of gescheurd is.

Ik denk niet dat dat iets uit maakt, jij bedoelt toch de "bleed" slang van de klep (blauw)?
Ik heb vorige week nog met die slang open gereden maar kon geen verschil merken.
Ik heb er later wel een plug in gehangen.
Denk je dat ie valse lucht zou trekken door die slang?
Ik denk eerder dat de MAF gewoon aan diggelen is en dat de schoonmaakbeurt 'm nog een paar dagen uitstel van executie heeft gegeven of dat de stekker een slechte verbinding heeft.

mardijk

De MAF is waarschijnlijk die luchtmassameter? Mijn vraag, als ie kapot zou zijn, moet er dan geen foutcode op gaan treden? Want tijdens het uitlezen was er geen foutcode te zien...

mario

Johann

Ik zou zeggen van wel ja maar ik weet dat Audi's vaak dit soort problemen hebben zonder dat er iets aangegeven is en deze werken ook met een Bosch systeem.
Laat ze de draadboom bij de stekker checken en eventueel en een MAF lenen van een andere auto om te kijken of 't verschil maakt.

Mellow_yellow

MAF = Mass Air Flow