waarschuwingslampje

Gestart door RUDOLF_WIERSINGA, 21-10-2002 15:04:50

Vorige topic - Volgende topic

RUDOLF_WIERSINGA

Hallo,

Sinds een paar weken licht mijn `service-waarschuwingslampje` van mijn 850 2.5 T Estate uit 1996 op ten teken dat ik naar de dealer ´moet´, maar ik wilde vanwege laag jaarkilometrage eigenlijk wachten tot januari as. als ik toch weer voor de APK op moet, dus ik sla er maar even geen acht op.  
Gisteren echter begon ook mijn ´katalysator-waarschuwingslampje´ te branden en het serviceboekje geeft dan aan dat ik dan weer naar de dealer ´moet´. Nou ´verdenk´ ik Volvo er van dat ze je op deze manier door een 2-e waarschuwingslampje te laten branden alsnog naar de dealer ´jagen´, dus eigenlijk wil ik tóch wachten tot de APK in januari as.  
Wat denken jullie ? is het erg onverstandig (= slecht voor de motor) om toch te wachten tot de APK als ik waarschijnlijk nog maar 1000 km er bij rij tot januari as. ?

Groeten,

Rudolf

Marcel_T-5

Als je Lambda of katalysatorlampje gaat branden dan is er wel degelijk iets aan de hand. Het is zeker onverstandig om door te rijden. De ECU geeft aan dat er iets niet goed is met het mengsel en vilgens mij kan dit zeer zeker schadelijk zijn voor de motor. Dit heeft echt niet te meken met het feit dat je het servicelampje negeert. Ik rij ook wel eens door met het servicelampje aan en bij mij is het lambdalampje nog nooit gaan branden.

Toch maar even na laten kijken of zelf de foutcodes uitlezen.

Groeten

Marcel T-5

micha

Die verdenking is niet juist, want mijn servicelampje brand al een paar maanden (ik laat 'm zoveel mogelijk ergens anders onderhouden) en er gaan geen andere lampjes branden.

Walter

Die verbinding tussen servicelampje en lambda lampje is er echt niet. Servicelampje gaat ook uit na een paar kilometer.

Ik weet dat bij sommige modellen het mogelijk is het servicelampje ook op tijd of op draaiuren te programmeren. Dus stel voor bij de dealer dat ze (indien mogelijk) het lampje op 1 jaar zetten ivm de kilometers en dan wordt het een reminder voor de APK ofzo.

Het is misschien een tipje.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Frans_S

hoi

Mijn service-lampje ging branden na 15.000 km, het lampje gaat na een minuutje weer uit, het is ondertussen al zo gewoon geworden dat het mij al niet eens meer op valt.
Het lambda lampje is nog nooit aan geweest, ik rijd op gas en na 23.000km is de olie nog behoorlijk zuiver, dus ik neem aan dat de motor ook schoner blijft, en daardoor ook de lambda-sonde-voeler.

Frans