Ruitesproeiers voor defect?

Gestart door Ron850tdi, 03-11-2005 09:06:28

Vorige topic - Volgende topic

Ron850tdi

Hmmmm... vorige week kwam bij divers bochtenwerk een geel lampje op mijn dashboard in actie: ruitesproeierreservoir naderde status 'leeg'. Ze werkten toen nog wel.
Dit weekend het zootje bijgevuld met oa. originele (!) Volvo-vloeistof (stinkt wat meer naar oplosmiddel dan wat de 'handel' te koop heeft) en daarna weer vrolijk onderweg - lampje bleef lekker uit.  :D

Maar nu bij inschakelen van de sproeier voor komt er geen drupje uit....   :( (achter wel, daar werkt de boel probleemloos...)

Waar moet ik zoeken? Waar zit t motortje? En de stekkers - welke, waar, hoe zien ze eruit? Zekeringen zijn verder OK, koplampwissers draaien ook gewoon mee maar sproeien ho maar. Het zou kunnen dat de boel verstopt is geraakt of zo of dat de motor 'has passed away'.

Wie helpt?  ???

Zippo

Kan verstopt zijn, er zitten ook terugslagklepjes in de leiding van de sproeiers. Deze zitten onder de motorkap naast de sproeiers of bij het schanierpunt.
Deze kunnen ook lek zijn, dan sproeit 't niet via de sproeiers maar loopt het water via het klepje.

http://www.volvospeed.com/volvo_performance.php

Zippo

RRRRR_Ramon

Draait je pompje wel of hoor je niks? Er zitten ook filtertjes tussen, misschien dat deze verstopt zitten.

Je kan nog proberen om ergens een slangetje los te halen en dan terugblazen in de slang.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Ron850tdi

Met draaiende motor hoor ik helemaal geen pompje -  ;D ;D ;D

Maar alle gekheid op n stokje (in n slangetje??)( :o) ik zag al 1 filtertje zitten (in het donker, knap hè) en een stelletje slangen maar het motortje kon ik zo gauw niet ontdekken...  ???

En ik probeer het nog eens met motor uit of het pompje werkt. Straks in de pauze effe.  :P

Ron850tdi

Hij doet t weer!  :P

Wat t nou was??? Ik heb het filtertje dat onder de motorkap hangt net naast de scharnierarm losgetrokken omdat het me een vaag ding leek, doorgeblazen, ging probleemloos, nog eens gekeken, er zit 1 of ander scheef wit vlottertje in of zo (??), weer vastgezet en heeeeeee de sproeier doet t weer!!!!! 8) 8) 8)  :)

Alleen de kl-wissers draaien wel maar ik heb er nog geen streepje vocht op kunnen ontdekken (btw het is nu droog en zonnig buiten) dus we houden lekker wat te knutselen over...

Bedankt voor t meedenken en de tips!  :D :D

GeertG

Citaat van: Ron850tdi op 03-11-2005 12:51:52
Hij doet t weer!  :P

Wat t nou was??? Ik heb het filtertje dat onder de motorkap hangt net naast de scharnierarm losgetrokken omdat het me een vaag ding leek, doorgeblazen, ging probleemloos, nog eens gekeken, er zit 1 of ander scheef wit vlottertje in of zo (??), weer vastgezet en heeeeeee de sproeier doet t weer!!!!! 8) 8) 8)  :)

Alleen de kl-wissers draaien wel maar ik heb er nog geen streepje vocht op kunnen ontdekken (btw het is nu droog en zonnig buiten) dus we houden lekker wat te knutselen over...

Bedankt voor t meedenken en de tips!  :D :D

Ik herken hier een duidelijk licht euforisch gevoel (zo van dit heb ik toch maar mooi zelf gerepareerd). Enige tijd geleden had ik een soortgelijk probleem met achterruitsproeier. Was er een slangetje losgesprongen (door verstoping) waardoor vloeistof onder mijn gastank (op plaats reservewiel) terecht kwam. Even uitzoeken hoe slangetje precies liep en alles gangbaar gemaakt. Denk trouwens dat dat 'witte scheve ding' een terugslagklepje is...
In ieder geval een goed gevoel !  ;)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)