Niet fuctioneren mistachterlicht

Gestart door Tom850, 05-11-2005 10:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: DCCCL op 26-12-2006 19:17:37
Citaat van: Emiel op 26-12-2006 19:15:12
Je hebt niks aan je mistlampen als je ook dimlicht voert. Bij dichte mist/sneeuw reflecteert het dimlicht-licht.
Ja, behoorlijk onlogisch hè... :eusa_think: Toch is het zo :eusa_wall:

Hmm, dat is me toch echt verteld tijdens mij theorielessen. Maar goed, dat is alweer een aantal jaartjes geleden...

Maar het achtermistlicht is dus niet werkend te krijgen met de lichtschakelaar op stadslicht?


Gr ???

Ludo

Citaat van: thuur op 26-12-2006 20:16:30
Maar het achtermistlicht is dus niet werkend te krijgen met de lichtschakelaar op stadslicht?

jawel, dat brand al met enkel stadslicht aan.

Ludo

Citaat van: Ludo op 26-12-2006 20:20:34
Citaat van: thuur op 26-12-2006 20:16:30
Maar het achtermistlicht is dus niet werkend te krijgen met de lichtschakelaar op stadslicht?

jawel, dat brand al met enkel stadslicht aan. 

mm ik twijfelde aan m'n eigen schrijven.  :evil:
dus toch niet, enkel met dimlicht en grootlicht.  ???

RonnieDuck

Thuur,..Vroeguah was dat zo!

Nu niet meer!

De keren dat je mistlichten MAG voeren,.. MOET je al dimlicht voeren!!
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

HJ850

Citaat van: VolvoSpecialist op 26-12-2006 14:28:39
Mistachterlicht-controlelampje op het dashbord brand ook niet ??

Toevallig de lichtschakelaar op stand 0 staan ipv stand 2 ??

Als de lichtschakelaar in stand 0 staat KAN de mistachterlamp nooit werken, die werkt alleen met de lichtschakelaar in stand 2.    ;D ;D

Checked. Maar heb altijd de dimlist schakelaar op aan.

Vandaag eindelijk de mistachterlicht-tuimelschakelaar er uit en doorgemeten:

ik kan geen enkele combinatie van de 4 contactpunten vinden waar ik een weerstandsverandering op meet als ik de schakelaar omzet.
Lijkt mij dat dat wel moet.

Meet ik zo goed?
En dus schakelaar defect?


Hajo


thuur

2 (PR, P) en 5 (31, SB) zijn de verlichting in de schakelaar, 3 (56, Y) en 4 (RF, VO-W) is het schakelcontact. Kleur van de kabels staat er achter ;)

Dus: als je geel en paars/wit met elkaar verbindt moet je mistlicht hebben.


Gr 8)

HJ850

Citaat van: thuur op 31-12-2006 21:05:43
2 (PR, P) en 5 (31, SB) zijn de verlichting in de schakelaar, 3 (56, Y) en 4 (RF, VO-W) is het schakelcontact. Kleur van de kabels staat er achter ;)

Dus: als je geel en paars/wit met elkaar verbindt moet je mistlicht hebben.

Dank. Dan lijkt de schakelaar hier inderdaad niets meer te doen. Wat is dat toch met die Volvo schakalaars. Ouderdomskwaaltje?

Ga morgen met een draadbrugje testen.

thuur

Weinig gebruik=corrosie. Alle schakelaars zijn wel zelfreinigend. Dus paar keer flink op en neer halen werkt meestal.

Heb ook wel eens een Volvo schakelaar gezien die door de loop van tijd het smeer van het kogel-schakel-mechanisme op de contacten had zitten.


Gr ;)

HJ850

#23
Citaat van: thuur op 31-12-2006 22:26:57
Weinig gebruik=corrosie. Alle schakelaars zijn wel zelfreinigend. Dus paar keer flink op en neer halen werkt meestal.

Gr ;)

Het klusjaar begint goed: werkende mistachterlamp!

Schakelaar op-en-weer kon het hier niet meer herstellen.

Gister de tuimelschakelaar opengemaakt, schoongekrabt en nachtje met anti-oxidatie contactspray er op laten liggen. Nogmaals contacten binnenin en van stekker afschrapen. 

Hierna wel weerstandsverschil tussen pin 3 en 4 bij schakelen.
Gauw in de auto gezet, en inderdaad: indicatielampje en werkend mistachterlicht  :eusa_dance:.

Dank voor de tips!

thuur

Citaat van: HJ850 op 01-01-2007 09:40:48
Het klusjaar begint goed: werkende mistachterlamp!

Schakelaar op-en-weer kon het hier niet meer herstellen.

Gister de tuimelschakelaar opengemaakt, schoongekrabt en nachtje met anti-oxidatie contactspray er op laten liggen.

Hee mooi man ;D

Wat is dat voor een spray?


Gr ;)

HJ850


VolvoDeMio

Thuur, dank voor jouw verwijzing naar de bekabeling van de trekhaak!

Bij mij doet het mistachterlicht het weer.
Begrijpen doe ik het echter niet.
Bij het nalopen van de bedrading, de schakelaar en het lampje geen fout kunnen vinden. Ook het waarschuwingslampje in het dashboard deed het gewoon en de zekering was goed.

Voordat ik de bekabeling van de trekhaak los ben gaan halen heb ik uit nieuwschierigheid de lichtbalk van mijn trailer aangesloten. Daar brandde het mistlicht wél...
Dus toen eerst gezocht naar de splitsing van mistachterlicht van wagen en van trekhaak (daar heb ik bij mijn Coupé weleens eensoort relais (?) tussen geplaatst. Niet te vinden. Ook bij de kabelboom van de trekhaak geen rare zaken gevonden. Zelfs in de stekkerdoos zat alles vast en blonk het. Uiteindelijk wat contactspray achter het klepje van de stekker (naar de aanhanger) gespoten, en rara, het mistachterlicht doet het weer...
Schiet mij maar lek  :eusa_wall:

haasje

in veel trekhaakstekkers zit een schakelaar, deze schakeld van mistlamp op de auto naar mistlamp op de aanhanger. Waarschijnlijk blijft deze plakken en is door het spuiten van de contactspray losgekomen.

Lampje

Citaat van: haasje op 22-12-2008 22:03:26
in veel trekhaakstekkers zit een schakelaar, deze schakeld van mistlamp op de auto naar mistlamp op de aanhanger. Waarschijnlijk blijft deze plakken en is door het spuiten van de contactspray losgekomen.

Klopt! De Europees goedgekeurde stopcontacten hebben een klein zwart palletje dat ingedrukt wordt door de stekker.

VolvoDeMio

Yes!
Dank!

Het nu begrijpen geeft nóg meer plezier dan het werken van de mistachterlichten.