Gele Koni's, hoe rijdt dat?

Gestart door Frans Harkema, 06-11-2005 23:09:44

Vorige topic - Volgende topic

ed

Volgens mij zijn deze dempers nog duurder dan de gele Koni's (zo'n 100 euro rondom). Je zou er mee gereden moeten hebben om te kunnen bepalen of ze ook beter voldoen aan jouw smaak. Ben wel benieuwd hoe het rijdt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Frans Harkema

Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met een productmanager van Koni om wat nadere info te krijgen betreffende de nieuwe FSD schokbrekers.
In het kort komt het hier op neer dat deze FSD een unieke combinatie heeft van comfort en toch sportief rijgedrag. Aangezien er veel topklasse auto's zijn waar behoefte is aan zo'n soort schokbreker, zeker in combinatie met een band met een lage wang, heeft Koni deze ontwikkeld. Ik vroeg hem of de FSD vergelijkbaar is met de gele versie, waarop hij antwoordde dat de FSD een heel eind in de richting gaat van de gele maar niet zo extreem is. Er zijn maar weing mensen die de gele op max. instellen, of je moet van continu heel strak en hard houden.....

In ieder geval heb ik de FSD's bij ET besteld en ben ik waarschijnlijk de eerste, of één van de eersten die er mee gaat rijden. Zodra ze gemonteerd zijn zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen.

Daarbij zien de schokbrekers er ook goed uit, het oog wil ook wat, toch?      ;D

http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/afbeeldingen/beursbabes/050413bb2g-92926_enlarged_92982.jpg

Zippo

Esveldt

Hoe goed vangt die de stoten op dan?

Paul

Johann

Citaat van: Esveldt op 10-11-2005 09:37:33

Paul

Minuut of 2 moet wel lukken toch?  ::)

Zippo

Citaat van: Johann op 10-11-2005 10:15:15
Citaat van: Esveldt op 10-11-2005 09:37:33

Paul

Minuut of 2 moet wel lukken toch?  ::)

Stoot jij niet langer? ;D "off topic"

Laserblue

om weer ff terug on topic te komen (hoe jammer ook ;))

zijn Koni´s (de FSD´s) ook mogelijk in combinatie met ANR?(automatische niveau regeling)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Turbobiker

Citaat van: ed op 08-11-2005 14:01:03
Volgens mij zijn deze dempers nog duurder dan de gele Koni's (zo'n 100 euro rondom).

Kijk, dat wilde ik gewoon even weten, een prijs indicatie, dat mag toch wel op het forum ???

Misschien zijn de FSD's minder extreem dan de gele Koni's, maar wel effectiever over het hele bereik. En (daar komt 'ie weer) waarschijnlijk werken de FSD's veel meer op de ingaande slag, die dus veel meer je wegligging bepaald dan je uitgaande slag.

Dus Frans, ik ben HEEL benieuwd.
De Tussenpaus

Frans Harkema

Volgens mij zijn deze dempers nog duurder dan de gele Koni's (zo'n 100 euro rondom).

Bruto adviesprijs is € 650,= per set van 4. De gele Koni's liggen ook rond die koers.

Eugene

dan kijk maar eens bij stroeve motorsport, daar zijn de koni's toch een stuk goedkoper....

daar kwam ik onder de 600 rondom....

(neem aan dat ik dit mag posten, anders merk ik het wel)

If it's not blown, it sucks...

Frans Harkema

Citaat van: eugene op 10-11-2005 20:13:28
dan kijk maar eens bij stroeve motorsport, daar zijn de koni's toch een stuk goedkoper....
daar kwam ik onder de 600 rondom....
(neem aan dat ik dit mag posten, anders merk ik het wel)

Inderdaad, erg goedkoop, zeker als je in overweging neemt dat er ook nog eens Apex verlagingsveren bij zitten. Volvo werdt niet als merk genoemd in hun site, een specifieke prijs kon ik dan ook niet vinden. Ik heb echter geen idee wat het kost om die dingen per post te verzenden, maar die kosten moet je er dan bij tellen.  
Maar zoals ik al zei, €650,= is de BRUTO adviesprijs voor de FSD's. Wat het netto zal worden weet ik dan nog wel te melden.

Eugene

heb nog eens nagekeken, inclusief Apex veren 625 rondom, verzenden onder rembours is 15 euro....

Klopt dat de FSD's een andere en nieuwe schokbreker is, maar de gele zijn in elk geval een stuk goedkoper.... en denk dat het grote voordeel van de gele blijft dat ze verstelbaar zijn........

Maar kan me ook heel goed voorstellen dan iemand FSD's koopt, puur persoonlijke voorkeur. Persoonlijk zou ik voor de KW's gaan, maar deze lijken me iets te hard, maar het grootste probleem is de prijs. Dik het dubbele van de Koni's met Apex veren........

If it's not blown, it sucks...

ed

Citaat van: Turbobiker op 10-11-2005 19:56:12

En (daar komt 'ie weer) waarschijnlijk werken de FSD's veel meer op de ingaande slag, die dus veel meer je wegligging bepaald dan je uitgaande slag.

Dit is zeker niet waar. Het is natuurlijk de combinatie ingaand/uitgaande deping die de wegligging bepaald. Als de ingaande demping te hoog is in vergelijk met de uitgaande demping gaat de auto omhoog bij hobbels, en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Frans Harkema

Ik twijfel er niet aan dat er betere schokbrekers zijn, maar als ik puur naar mijn auto kijk en de manier waarop ik deze gebruik, dan verwacht ik dat de FSD mij wel zal bevallen. Het aantal momenten dat ik veel vermogen en snelheid van de auto vraag staat in geen verhouding tot de tijd dat ik "normaal" met de auto rij, dit betekend dat ik >90 % van de tijd met een waarschijnlijk te straf afgeveerde auto rondrij. Persoonlijk is mij het dat niet waard en denk ik dat de FSD voor mij een gunstig alternatief is t.o.v. de gele Koni's. Daarbij is Koni een merk wat meer te verliezen dan te winnen heeft, dus de FSD zal beslist goed uitgetest zijn. Had ik al gezegd dat de FSD sinds kort standaard onder Lamborghini's wordt gezet?

Maar, ieder z'n meug. Autorijden en alles wat er bij komt is en blijft een persoonlijke beleving en dat is maar goed ook, want anders werdt het veel te saai in autoland en hadden we op dit forum niks meer te melden.    ;)

Turbobiker

Citaat van: ed op 10-11-2005 23:45:22
Citaat van: Turbobiker op 10-11-2005 19:56:12

En (daar komt 'ie weer) waarschijnlijk werken de FSD's veel meer op de ingaande slag, die dus veel meer je wegligging bepaald dan je uitgaande slag.

Dit is zeker niet waar. Het is natuurlijk de combinatie ingaand/uitgaande deping die de wegligging bepaald. Als de ingaande demping te hoog is in vergelijk met de uitgaande demping gaat de auto omhoog bij hobbels, en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt.

Ingaande slag heeft weinig te maken met de uitgaande slag. Uitgaande slag is maar op één manier ideaal: afgesteld op de hardheid van de veren en het gewicht van de wagen op dat moment. Verstelbare uitgaande slag om sportiever te rijden is dus onzin. Die verstelling is dus alleen maar nuttig om je weggedrag ideaal te houden. Natuurlijk zitten er variaties in uitgaande slag, maar dan hebben we het over dempers die veelvuldig af te stellen zijn. Het grootste deel van je wegligging wordt door ingaande slag bepaald en daar zit dus het sterke punt van de FSD, die meer snelheidsafhankelijk (van het inveren) op de ingaande slag reageren. Het is dus een soort instelbare high/low speed ingaande slag verstelling, maar zonder de onstelbaarheid. Koni heeft als het goed is de basisafstelling per auto bepaald, voor zowel de ingaande als de uitgaande slag. :-*
De Tussenpaus