distributieriem gebroken na 25000 km

Gestart door jeroenh, 07-11-2005 20:55:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroenh

Ben afgelopen week voor het eerst in m'n leven weggesleept naar de garage met mijn V70 2.5D '99.
Reed op een rustige 30km weg over een verkeersdrempel, hoorde een geratel, motor viel uit.
Daarna nog een keer gestart voor de wegenwacht-diagnose, meer geratel, foute boel!  :(
Hoorde daarna alleen nog maar de startmotor rondgaan, zucht...

De waterpomp (na lekkage) en tegelijkertijd de distributieriem  en spanrol zijn enige tijd geleden vervangen,  op km. stand 175,000.
Nu staat de teller op 2 ton.

Vraag:

1. Wat is meestal de oorzaak van het breken van de riem?
Heb al gelezen op het forum: de spanrol, of de krukaspoelie die niet goed vastzitten.  Zijn er nog andere oorzaken te bedenken?

2.  Reparatie van de waterpomp was meer dan een half jaar geleden, kan ik nog enige coulance verwachten van het (Bovag) garagebedrijf?
Volgens hen zaten de poelies nog goed vast, maar dit heb ik niet zelf kunnen vaststellen, de boel lag al los toen ik langskwam.......
Er werden mij wel een aantal stukjes aluminium getoond die onderin het distributie-deksel waren gevonden en waarvan de herkomst nog onduidelijk was (is).

3.  In andere threads heb ik al gelezen over de consequenties van dit soort schades- onduidelijkheid over de zin van een koprevisie, omdat er nog veel meer mis kan zijn onderin het blok.   De nokkenas is sowiezo gebroken, dus ik verwacht  'major damage'-  is een ruilmotor dan zinvoller?

4.  Indien iemand ervaring heeft met het kostenplaatje van dit soort motorschades dan hoor ik dat graag, misschien in een PB'tje.

Alvast bedankt voor jullie input!

Groeten,
Jeroen (die zich nu in zijn andere Volvo van 44 jaar oud verplaatst)


C70 cabrio T5   
P1800S   
Amazone 120- B18

Emiel

#1
Das balen zeg....

1. Reden van vastlopen zijn meestal spanrol kapot of waterpomp kapot, en een hele enkele keer de trillingsdemper.

2. Stukjes aluminium onder in het deksel zijn meestal van het binnenwerk van de spanrol. Heel zeker weten dat die vervangen is?

3. De onderblokken van de TDi's zijn erg sterk, die kunnen heel veel hebben.

Sterkte!

Emiel.... ::)

thuur

Mooi kl#te man!

Ik denk dat je zeker enige vorm van coulance bespreekbaar moet maken. Tenslotte mag je niet verwachten dat een riem zo snel breekt, zeker niet als alles daadwerkelijk vervangen is.

Sterkte!

Groet,
Thuur die een keer een spanrol kapot had: niet vervangen terwijl dat wel de afspraak was...

jeroenh

Even nog een follow-up m.b.t. het bovenstaande probleem.
Garagebedrijf heeft zojuist bevestigd dat het inderdaad de spanrol is die het heeft begeven.
Die kleine stukjes metaal zijn daarvan afkomstig, uit het binnenste gedeelte.

Ben nu in afwachting van het voorstel van de garage over het repareren van de schade.
Ze halen de kop los om te kijken wat de totale schade is.
Misschien dat ik er een onafhankelijk schade-expert bij moet halen, ze zijn Bovag lid, en ik heb duidelijk op een factuur staan dat die spanrol 25,000 km geleden is vervangen.
Vraag me nog steeds af waarom zo'n ding het zo snel begeeft.

In ieder geval bedankt voor jullie goede advies, Emiel en Thuur!

C70 cabrio T5   
P1800S   
Amazone 120- B18

thuur

Ja, dat had ik ook op de facthuur staan... Heb me wel flink kwaad moeten maken voordat ik de auto meekreeg (zonder te betalen uiteraard).

Als het een materiaalfout is, is de fabrikant aansprakelijk ("kan gebeuren").
Bij een montagefout (of idd gewoon niet uitgevoerd) is de garagehouder aansprakelijk ("prutsers").


Sterkte en we horen graag hoe het verder loopt!


Gr 8)

Paul75

Zorg dat je alles goed documenteert en noteerd ..want ik zou hier ook niet accoord mee gaan..balen zeg.. >:(
Volvo er is geen betere!
Ik krijg hier trouwens ook niet een leuk plaatje tevoorschijn. ;)

thuur

Citaat van: Paul75 op 08-11-2005 21:20:53
Zorg dat je alles goed documenteert en noteerd ..want ik zou hier ook niet accoord mee gaan..balen zeg.. >:(

Ja inderdaad! Goeie tip!

Zoveel mogelijk kopieen e.d. en verslagjes schrijven.

You never know..


Gr 8)

Emiel

Apart dat een spanner het na 25000 kilometer al begeeft, is toch wel erg zeldzaam. Hebben ze de pompriem ook vervangen (wat wel hoort bij een normale riemwissel)? Daar zit ook een spanner bij, dus moet je ook 2 zeker spanners op je facthuur hebben staan.

Emiel.... 8)

jeroenh

Nog even de oorspronkelijke garagefactuur erbij gepakt.

Er staat op:

1 spanrol
1 krukaspoelie
1 waterpompset (zit hier dan die pompriem en 2e poelie bij? staat voor 79 euro excl. op de fatuur)
1 distributieriem

Verder nog een paar posten voor kleinmateriaal, koelvloeistof en uren.

Mij is toen verteld dat al het nodige was gedaan om een waterpomp van een V70 diesel te vervangen.....

Ben er best wel ziek van, de hoofdmonteur van die garage overigens ook.
Er zijn natuurlijk belangrijker zaken in het leven, maar wil idd niet opdraaien voor een reparatie die in eerste instantie gewoon correct had moeten worden uitgevoerd (als dit niet het geval zou blijken te zijn).

Even off topic: nu ik weer eens wat meer in mijn oude Amazone rij merk ik dat daar ook wat zaken moeten worden gedaan, ga morgen de laatste demper vervangen, die hing gisteren op de terugweg uit Amsterdam opeens op straat.  En verder moet ik nog steeds de hydraulische hulpkoppeling reviseren, die lekt.   Kan met een goed werkplaatsboek bij deze modellen gelukkig iets meer zelf doen.

Gr. Jeroen

C70 cabrio T5   
P1800S   
Amazone 120- B18

bud

veel sterkte met de afwikkeling

gebroken nokkenas.... :-X
staan er waarschijnlijk ook een paar dikke sporen in de zuiger/s
dham... zit je niet op te wachten
heb je toevallig onderdeel nummers op de factuur staan ?


gr,b
is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl

sev

Citaat van: Emiel op 08-11-2005 22:12:42
Apart dat een spanner het na 25000 kilometer al begeeft, is toch wel erg zeldzaam. Hebben ze de pompriem ook vervangen (wat wel hoort bij een normale riemwissel)? Daar zit ook een spanner bij, dus moet je ook 2 zeker spanners op je facthuur hebben staan.

Emiel.... 8)

Emiel, dit is niet apart. Het verbaast me dat hier nog nooit eerder over is geschreven, maar die spanrollen zijn echt een probleem bij de TDI's!  Als je eigenaar bent van een TDI, laat dat regelmatig die rollen bekijken, want je kan tijdig zien of ze stuk gaan. Ze gaan eerst een hele tijd rammelen.

denkweb

Citaat van: sev op 19-11-2005 15:34:26
Citaat van: Emiel op 08-11-2005 22:12:42
Apart dat een spanner het na 25000 kilometer al begeeft, is toch wel erg zeldzaam. Hebben ze de pompriem ook vervangen (wat wel hoort bij een normale riemwissel)? Daar zit ook een spanner bij, dus moet je ook 2 zeker spanners op je facthuur hebben staan.

Emiel.... 8)

Emiel, dit is niet apart. Het verbaast me dat hier nog nooit eerder over is geschreven, maar die spanrollen zijn echt een probleem bij de TDI's!  Als je eigenaar bent van een TDI, laat dat regelmatig die rollen bekijken, want je kan tijdig zien of ze stuk gaan. Ze gaan eerst een hele tijd rammelen.

Zakelijk slepen wij wekelijks (internationaal) zo'n 5 2.5D's Classic (vreemd genoeg zelden de 2.5 TDI) af met dit euvel. Het is mij al vaker opgevallen dat er ergens een zwakke plek moet zitten. Bijna elke keer is er recent (= minder als 50.000km) daarvoor een spanrol, waterpomp of minimaal distributieriem vervangen. In 9 van de 10 gevallen is men echter ook gewoonweg 'de spanrol vergeten te vervangen'.

Ook zien we relatief veel LPG Volvo's terugkomen de laatste tijd, allemaal met een lekke koppakking. Lijkt me ook een nieuw fenomeen!

M a r c

Ik zou de defecte delen eens aan een goede inspectie onderwerpen; waren ze wel nieuw?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Emiel

Wellicht dat de bout van de spanner te strak word aangedraaid, waardoor de alu behuizing het voor gezien houd? Idd Daan, met Tdi's hebben we bijna nooit problemen, de 2.5D staan vaker stil.....vreemd..... :P

Emiel.... :-[

BasV70

Wat is precies het verschil tussen de 2.5 D en de TDI? Ik dacht dat er maar 1 type diesel (D5252T) geleverd is in de 850/X70 en dat ze het blok op een gegeven moment gewoon anders zijn gaan noemen. Of zijn er nog meer dingen veranderd?

Gr. Bas