Luchtstroom zit vast

Gestart door groningen850, 17-11-2005 14:29:19

Vorige topic - Volgende topic

groningen850

3 maanden geen storingen gehad in mijn '93 850 Estate, maar nu heb ik wel even iets waar ik zo niet uit kom.

Ik heb een digitale ecc airco. Eentje met tiptoetsen. De temparatuur komt in twee schermpjes (links en rechts) en je kan met de tiptoetsen de luchtstroom regelen, de snelheid van de ventilator, de recirculatie en economy stand. 'savonds is het allemaal amber oranje verlicht  Ik heb het nog nooit op een andere volvo gezien, maar het ziet er erg profi uit en het werkt normal gesproken super.

Nu het probleem, ik kan de luchtstroom niet meer wijzigen. Hij blijft maar uit de ventilatieroosters in het dashboard komen. En dat is vervelend, want met koud weer kan je ook geen lucht op de voorruit krijgen en die beslaat dus aldoor. En ik zit aldoor met koude voeten

Als ik de lucht op de voorruit zet hoor ik de stelmotortjes  hun werk doen, maar daar blijft het ook bij. Wat ik ook doe, motortjes hoor ik zoemen, maar luchtstroom blijft eigenwijs en doet niet wat ik wil.

Onder het dashboard in het midden zie ik een kast met metalen klemmetjes eromheen. Daar zitten die stelmotortjes in? Kan ik dit probleem zelf oplossen, moet ik in die kast, of kan ik er op een andere manier iets aan doen?

Groeten uit Groningen :-)
Jeroen

elianmars

Jeroen, die "kast" hoeft niet open, hoor.

Er zitten 5 stelmotortjes onder het dashboard. Waarschijnlijk is het asje van één van die motortjes kapot.
Ook kan het radertje van nr. 14 op de afbeelding kapot zijn.
Nr. 18 is het niet, die is van de recirculatiestand.

Op de afbeelding zie je linksboven een voorbeeld van zo'n motortje.

Christiaan

En waarschijnlijk heb je een ECC van Deltamil (www.deltamil.com).
En das over het algemeen een betere kwaliteit
Groeten,
Christiaan

ed

Kun je die motortjes van buiten benaderen, of moet daarvoor ook het gehele dashboard eraf?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

elianmars

Je kunt er bij via de onderkant van het dashboard (kappen verwijderen) en het dashboardkastje (binnenkant weghalen).
Dashboard zelf mag gewoon blijven zitten, hoor.

groningen850

Nou nou, met deze info kan ik weer een heel stuk verder! En inderdaad denk ik dat mijn systeem dan een Deltamil is... Volgend weekend heb ik tijd en dan zal ik eens goed onder het dashboard kruipen om de boel te bekijken van dichtbij. Ik zal uiteraard even verslag doen van wat ik tegen kom!

Groet en alvast bedankt!!

Jeroen

groningen850

Zo, de vrije zaterdag was dan eindelijk daar en ik heb de boel eens even bekeken. Kappen eraf en handschoenenkastje eruit. Niet normaal wat een draden! Alarm loopt daar ook en voor elk stelmotortje lijken ongeveer 6 a 8 draden te zijn gebruikt. Maar goed, stelselmatig te werk gegaan en het bleek stelmotortje 14 te zijn die niet werkte. Draden gevolgd en wat bleek? Hele motortje is niet aangesloten... De bijpassende stekker lag ok ergens daar, dus die er maar eens ingedrukt. Probleem opgelost! Hoe die kabel is losgekomen, geen idee, moet al bij de vorige eigenaar zijn geweest.

Maar belangrijkste is dat alles nu eindelijk werkt en ik met warme voeten kan zitten en dat de ruiten niet aldoor beslaan :-)

Elian bedankt voor het schema! Daardoor had ik die motortjes zo gevonden!

Groet uit Groningen,

Jeroen