Veerpootbrug

Gestart door raymond, 01-10-2002 22:03:35

Vorige topic - Volgende topic

raymond

Kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van een veerpootbrug en hoe deze te monteren is. (V70R)

Joris_Scholte

Raymond, zo'n veerpootbrug zorgt ervoor dat je een starre verbinding krijgt tussen je beide voorwielophangingen (daarom heet het een veerpootbrug). Het resultaat is dat je carroserie "stijver" wordt, waardoor je wegligging beter wordt en je ook minder last hebt van "bumpsteer". Montage is heel makkelijk. Onder de kap zet je de beide uiteinden op de bovenkant van het spatbord, met de bovenkant van de veerpoot in het gat van het 'bruggehoofd' (laten we het zo maar even noemen). Niet té vast aandraaien, want de stabilisatorstang moet er nog tussen. Je hebt kans dat je het ABS-stekkertje aan de linkerkant even moet verplaatsen, of de bevestiging van het stekkertje af moet zagen in sommige gevallen. Dit is geen probleem, want je kunt later het stekkertje met een Tie-ribje weer vast zetten. Vervolgens draai je de bouten aan met een momentsleutel, ik dacht 30Nm op de bevestiging stabilisatorstang-bruggehoofd en 50Nm bij bruggehoofd-spatbord. Totale operatie duurt ongeveer tien minuten, en is naar mijn mening het echt waard.
Het lijkt een lang, onlogisch en a-technisch verhaal, maar welcome to my life ;) Succes, Joris

Frans Harkema

Vooral oudere auto's met nogal wat km's op de teller willen nog wel eens last krijgen van een "slappere" carrosserie. E.e.a. heeft invloed op het stuurgedrag van je auto, vooral in de bochten is het merkbaar. Als je de auto al een tijd hebt zul je ongetwijfeld aan de "slappe" carrosserie gewend zijn, maar op het moment dat je een veerpootbrug monteerd zul je merken dat de carrosserie weer stijver aanvoeld. Het sturen wordt weer een stuk strakker. Het is de investering zeker waard, zeker als je voornemens bent om dit type te blijven rijden, je kunt de brug eenvoudig over zetten op een andere auto.  :)

raymond

Ik heb gehoord dat de auto op de "krik" dient te staan voor montage, is dit echt zo (wielen vrij van de grond)

Ro

Wat kost dan zo'n momentsleutel?

Joris_Scholte

Zou ik maar even lenen. Tenzij je denkt hem vaker te zullen gebruiken.

maxmx5

CiteerSorry hoor,,, maar naar al die reclame voor .... op deze site
heb ik er daar een besteld welke ik morgen hopelijk mag ontvangen.

Het zal aan mij liggen maar waar te bestellen??

micha

european tuning. com?