Gaan we weer: accu leeg....

Gestart door 2.520V, 26-11-2005 21:43:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

2.520V

Zodra de buitentemp onder de 10 graden valt heeft mijn roffel (855 2.520V 1995 op LPG) moeite om de startmotor rond te krijgen.
Vanmorgen deed hij dus bijna niets meer... een probleem wat elke winter weer terugkomt... :-[

Op de accu zit zo'n kleurenoogje die aangeeft wat zijn conditie is (rood = vervangen, groen = oke, kleurloos = moet opgeladen worden).
Je raadt het al: hij is kleurloos.  Gekke is, dat-ie dat altijd is (ook van de zomer in Zuid-Frankrijk bij 35 graden  :) ).  Alleen toen hij net nieuw was, was hij nog groen.  
Bij de weg: de accu (55 Ah) zit er nu ruim een jaar in.  :-[

Zoals het hoort natuurlijk als eerste getest wat de lekstroom is.  In ruststand, met ingeschakeld alarm, is dat ca. 50 mA.  Geen probleem dus.

Verder is de laadspanning wel in orde, want zodra de motor loopt, branden alle lampen gewoon fel.  Dit klinkt idd niet echt wetenschappelijk verantwoord, maar dat is in de garage wel gemeten, waarna ik de accu vervangen heb.

De accu die vervangen is heb ik bewaard (want die was toen net 2 jaar oud!) en staat sinds een week of wat constant aan een druppellader, om hem op peil te houden.
Vandaag deze accu weer in de roffel gezet, starten en lopen!  ;D

De 'nieuwe' aan de lader (6 Amp) gehangen, morgen maar eens kijken of het oogje groen wil worden...

Om het verhaal nog wat mooier te maken:  ::) onder het rijden in het donker valt mij ook op dat de lichten even verzwakken op het moment dat er een andere verbruiker aangezet wordt.  Niet alleen bij zware belastingen, maar ook bij de richtingaanwijzers, remlichten en zo...  ???  ???

Het lijkt er dus op dat er toch niet genoeg bijgeladen wordt?

Andere optie is een "incidentele" lekstroom, zoals een hangend relais of zo?

Ben net vandaag door de 470 dkm grens gereden, dus er kan best iets aan vervanging toe zijn...

Iemand een gouden tip?

Alvast bedankt!   :D
Jan.
En daarnaast ook nog een Volvo 144 B18 uit 1968!!

Volvo heerst...

Jeroentjuh

Laat je accu ff testen, en meet meteen ff je laadspanning. Is dit allemaal goed dan zou ik ff lekstroom meten....

ed

Het kan zijn dat je dynamo aan het einde is, en niet zo best meer bijlaadt. Het kan ook zijn dat de accu niet al te best meer is. Wat voor merk is het? Lijkt me geen originele accu. Dat kleurenoogje herken ik in elk geval niet. Sommige accu's gaan echt maar twee jaar mee, en de capaciteit is lang niet zo goed als een originele.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

2.520V

Nee, het is idd niet een originele accu, volgens mij een japans ding.  Op dit moment zit de vorige er weer in (probleemloos tot nu toe  ;D ), dat is een Bosch Silver.

Ik laat de dynamo wel even nameten deze week, als die wel ok is probeer ik wel weer een nieuwe accu, maar dan een echte (en dan minimaal 70Ah  :D ).

Lekstroom is er bijna niet (ca. 50 mA), dus het is volgens mij of de accu of de dynamo?

Maar aangezien de accu er ruim een jaar in zit en alleen bij kou problemen geeft, lijkt de dynamo eerder de schuldige?

Vorig jaar heb ik de oude accu en de laadstroom laten doormeten bij KwikFit (de "experts"  >:( ), en daar heb ik niet zoveel vertrouwen in.  Nu ga ik maar naar m'n vaste garagist (moet er toch heen met m'n 144 voor een apeekaatje  :P )

Wordt vervolgd!
En daarnaast ook nog een Volvo 144 B18 uit 1968!!

Volvo heerst...

ed

Citaat van: 2.520V op 27-11-2005 15:19:56
Maar aangezien de accu er ruim een jaar in zit en alleen bij kou problemen geeft, lijkt de dynamo eerder de schuldige?


Juist andersom. Als de dynamo niet goed bijlaadt zul je ook 's zomers problemen hebben. Juist een slechte accu geeft in de winter problemen.
Zoals gezegd heeft een slechte accu een hel wat lagere capaciteit dan op het typeplaatje staat vermeld, en levert gewoon niet meer voldoende stroom voor de startmotor. Door de dikke olie vraagt de startmotor meer stroom, en door de koude neemt de capaciteit van de accu ook nog eens verder af.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

2.520V

Citeer

Juist andersom. Als de dynamo niet goed bijlaadt zul je ook 's zomers problemen hebben. Juist een slechte accu geeft in de winter problemen.
Zoals gezegd heeft een slechte accu een hel wat lagere capaciteit dan op het typeplaatje staat vermeld, en levert gewoon niet meer voldoende stroom voor de startmotor. Door de dikke olie vraagt de startmotor meer stroom, en door de koude neemt de capaciteit van de accu ook nog eens verder af.
Citeer


Ja, klinkt logisch  ::)
Ik laat eerst de dynamo even doormeten, als die goed is gaat er gewoon een nieuwe accu in  :P

thanks!
En daarnaast ook nog een Volvo 144 B18 uit 1968!!

Volvo heerst...

HanV70

#6
Heb ooit eens na lang getob en enkele nieuwe accu's, moeten ontdekken, terwijl alles oke leek, dat de diodbrug stuk.

Mee laten controlleren.

Taranis

Citaat van: 2.520V op 26-11-2005 21:43:48onder het rijden in het donker valt mij ook op dat de lichten even verzwakken op het moment dat er een andere verbruiker aangezet wordt.  Niet alleen bij zware belastingen, maar ook bij de richtingaanwijzers, remlichten en zo...  ???  ???

Dat verschijnsel ken ik! De T4 heeft het ook, snap er geen drol van. Accu helemaal vol volgens de lader, laadt ook keurig bij, dynamo in uitstekende conditie (hallo, anderhalve ton, dat ding is net nieuw), accu zelf is prima... maar als je dan voor het stoplicht staat en je zet je richtingaanwijzer aan, zie je de dashboardverlichting en de verlichting van de radio telkens even dimmen en weer feller branden.

940 heeft het ook gehad, en toen was het gewoon de dynamo die naar z'n grootje was (na 280.000 km). In dit geval is de dynamo echter prima... ben dus benieuwd wat het probleem bij jou blijkt te zijn...

2.520V

Mmm, volgens mij toch de accu die het opgegeven heeft.
Ik heb nu een week of 2 een andere accu erin (de vorige! ::) ) en nog geen enkel probleem gehad.
Ook de verlichting geeft geen krimp meer.
Het lijkt er veel op dat de accu nooit goed is geweest en zijn lading niet goed vast kon houden.

Moraal van het verhaal: een nieuwe accu zegt ook nix...  ;)
En daarnaast ook nog een Volvo 144 B18 uit 1968!!

Volvo heerst...

janmulder

Ik heb ook zoiets gehad, bleek de massakabelaansluiting te zijn, dan kan ie ook niet goed opladen

denkweb

Te lichte accu, hoort een 600A 60Ah 12V in te zitten...

2.520V

Zal zeker beter zijn, hoewel het verschil (55-60) niet erg groot is... :-X
En daarnaast ook nog een Volvo 144 B18 uit 1968!!

Volvo heerst...