Zwaardere accu...

Gestart door denkweb, 29-11-2005 10:36:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

denkweb

Zo stond ik dus gisteren met een auto die totaal niet meer wilde starten, accu 2 jaar oud, afkomstig van de dealer (Volvo-accu, dus Varta). Voor het eerst dat mijn Roffel me in de steek laat!

Uiteraard eerst nog even het serviceboekje geraadpleegd, er hoort een 12V 75Ah (115min) 600A accu in de diesel en een 12V 60A (60min) 600A in een benzine 850...

Nu zit er in de mijne een 12V 60A (60min) 600A... en komt hij bij temperaturen onder het vriespunt steevast power te kort.

Volgens de dealer (na de starthulp) mag dit niets uitmaken...
Ik ben voornemens om de nota op te zoeken en een 75Ah accu te gaan halen... iemand ervaring hiermee?

Hen3

Die van mij heeft ook wel wat moeite om de startmotor rond te krijgen bij deze lagere temperaturen. Ik heb bij aankoop vorig jaar er een nieuwe accu in gekregen. Ik neem aan dat dit een diesel-accu is geweest, maar dat moet ik even nakijken.


Wat betekenen trouwens de (115min) en (60min) aanduidingen? 75Ah betekent toch dat de accu 75 A kan leveren gedurende een uur? Waarom is er dan nog een extra tijdsaanduiding nodig?

855-Champagne

Ik heb er net een andere zwaardere acuu ingezet, er zat een 55Ah ben nu naar een 70Ah toe gegaan, maar ik heb een gewoon een benz uitvoering.
Zwaarder lijkt me geen probleem als ie maar in de ruimte past.

denkweb

Heb al een week geen problemen meer gehad, heb er echter wel een extra accu bij gehaald... volgens Volvo Cars is een 60Ah 600A 12V accu ruim voldoende bij temperaturen tot -20 C.

We laten ons verrassen...

denkweb

Citaat van: Boba Fett op 06-12-2005 19:09:30
Citaat van: denkweb op 06-12-2005 13:35:24
Heb al een week geen problemen meer gehad, heb er echter wel een extra accu bij gehaald... volgens Volvo Cars is een 60Ah 600A 12V accu ruim voldoende bij temperaturen tot -20 C.

We laten ons verrassen...

Eigenwijs?

Sinds wanneer luister jij zo braaf naar VN?

Omdat ik het op papier heb en de accu bij de dealer vandaan heb en dus de dealer bel als ik onderweg sta te kijken met een auto die niet start en hun het dan alsnog op mogen lossen door er WEL een goede accu in te zetten....

sindsdien ongeveer! ;)

::)

Taranis

Tja alvast mag de dealer het oplossen, toch ben je ongenadig pissig als je daar staat en dat t*ring ding start niet... heb er zelf een 55 Ah Varta accu in zitten van amper een jaar oud, en die krijgt zelfs m'n benzinemotortje al maar amper aan de gang met -11. Zit er dus ook serieus over te denken om d'r maar eens een zwaardere accu in te zetten voor ik straks stil sta (want daar kan ik niet tegen, dat ding moet het gewoon doen).

Enno

Kun je zomaar een 70ah accu van volvo er in zetten? Levert dat geen problemen op? Er zit een verse dynamo in van 100ah bij mij.


thuur

Citaat van: V70Enno op 01-02-2006 15:45:40
Kun je zomaar een 70ah accu van volvo er in zetten? Levert dat geen problemen op? Er zit een verse dynamo in van 100ah bij mij.



Je maakt een foutje. Een dynamo levert Amperes en een accu Ampere-uur. Het zou mooi worden als je dynamo slechts 100 Ampere kan leveren voor de duur van een uur ;D

Kort door de bocht: Max. stroom uit de dynamo is 100 Ampere. De accu kan 70Ampere leveren gedurende een uur, dan is ie leeg en moet ie opgeladen worden.


Antwoord op je vragen:
Ja.
Meestal niet, het enige probleem waar je tegenaan kunt lopen is dat de accu fysiek niet in de houder past (afmetingen). ;)


Gr 8)

Enno

Er is voldoende ruimte bij mij onder de motorkap voor een groter accu. Huidige Accu kan zwemmen in de accubak.


Jerre

Om nog maar eens op de hoofd vraag terug te komen; ik gebruik al ruim een jaar de varta blue dynamic 74Ah en 680A koude start. En dit stukje technologie werkt beter dan de orginele en nam de gedachte weg van versleten gloeibougies..

voor zowel deze informatie nog relevant is natuurlijk.....