turbodruk te laag

Gestart door paul-r, 25-09-2002 22:20:17

Vorige topic - Volgende topic

paul-r

Beste iedereen,
Het lijkt erop dat ik een probleem heb met de turbo druk van mijn 850T5. Ik vond dat de turbometer, als ik het gas flink intrapte toch niet echt ver kwam, tot halverwege het witte gedeelte. Ook de top van 240km/uur lijkt de auto niet te halen. De turbo druk laten meten en die komt dus maar op 0,5bar, terwijl die veel hoger moet kunnen (weet niet precies hoe hoog). Nu lijkt het wel dat de meter soms ineens wel een piek naar rechts maakt, en dan voel ik ook echt verschil. Wat zou het euvel kunnen zijn?
Wastegate scheurtje, turbo kapot, lek in spruitstuk? Wie kent het verschijnsel en heeft een tip waar te zoeken?

Paul (ik vind nog dat hij vlot rijd, maar het moet beter kunnen!)

Gelebanaan

Paul,

Volgens mij doet de turbodruk precies wat hij moet doen. Als ik me niet vergis is de maximale druk bij een T-5 0,5 tot 0,55 bar en bij een T-5R maximaal 0.65 bar. Je zou de druk iets kunnen verhogen door de wastegate iets strakker te zetten. Dan moet je rond de 0.65 bar kunnen komen (+/- 3/4 van het witte gedeelte.
Ik zou me geen zorgen maken en me eerder verheugd voelen om te weten dat je motor in het verleden niet te zwaar is belast  ;).

Huib

Het zal inderdaad wel kloppen, maar ik heb hetzelfde. Ik kom ook niet aan die 240 km/u (banden 205/55/16) en ook mijn turbometer komt niet verder dan halverwege het witte gedeelte. Het echte "trekken"(nee, nee v/d motor...) begint bij mij vanaf zo'n 3500 toeren.
(verlanglijstje voor 5dec is dan ook kort maar krachtig, dp en
een chip...zucht)

paul-r

Huib,

Ik heb me al laten vertellen dat een chip alleen dan op zijn plaats is als de motor en turbo e.d. in orde zijn, anders is een chiptuning zonde en slecht voor de motor. Ik ga dus nog even op onderzoek. Lucht lekkage of zoiets zal het toch wel zijn.

Paul

Huib

Ik had in eerste instantie geen idee hoe dit zou moeten, maar op www.volvotuning.com staat een zeer duidelijke beschrijving
(met foto's) hoe dit in z'n werk gaat, zelfs voor mensen met twee linker handen! Ideaal!(hoop ik...)

Huib

Heb het wastegate armpje nu precies vier slagen gegeven, maar merk geen duidelijk verschil, ook de turbometer komt nog niet verder dan voor het srakker zetten.
Nog twee slagen? of wordt dat te veel van het goede? ???

Viper

Bij mijn auto is het wastegate-armpje ook strakker gezet! Gigantisch verschil! eerst zat ik in de tweede versnelling aan ongeveer 85 km/u bij 6000 toeren. Dat is nu na het strakker zetten 100 km/u. En hij blaast gemakkelijk de 240 voorbij. Heb één keer 250 gereden, vond ik heel hard en heb hem toen niet verder uit kunnen laten lopen. Ben benieuwd of de auto de 250 passeerd!

-Corné
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Mellow_yellow

CiteerHet zal inderdaad wel kloppen, maar ik heb hetzelfde. Ik kom ook niet aan die 240 km/u (banden 205/55/16) en ook mijn turbometer komt niet verder dan halverwege het witte gedeelte. Het echte "trekken"(nee, nee v/d motor...) begint bij mij vanaf zo'n 3500 toeren.
(verlanglijstje voor 5dec is dan ook kort maar krachtig, dp en
een chip...zucht)

205/55R16 is een te hoge band! De snelheidsmeter zal dus minder aangeven terwijl je harder rijdt en de acceleratie zal ook minder snel zijn. Er hoort een 205/50R16 band op Alleen de  XC en AWD-versies hebben 205/55R16 of 215/45R17 (afhankelijk van type en bouwjaar).

Huib

Inderdaad, die band is te hoog, maar desondanks zou de turbometer toch verder in het witte stuk moeten gaan?
Ludo had het over drie slagen, ik heb vier gedaan en op www.volvotuning.com hebben ze het over drie tot zeven slagen. Kan dit per auto(standaard T5 '94) verschillen en kan je hem ongesraft strakker zetten tot je wel verschil merkt of krijg je dan problemen?

Huib

Yep, morgen maar verder "knutselen" ;D

Mellow_yellow

CiteerInderdaad, die band is te hoog, maar desondanks zou de turbometer toch verder in het witte stuk moeten gaan?
Ludo had het over drie slagen, ik heb vier gedaan en op www.volvotuning.com hebben ze het over drie tot zeven slagen. Kan dit per auto(standaard T5 '94) verschillen en kan je hem ongesraft strakker zetten tot je wel verschil merkt of krijg je dan problemen?

Zoals in dit topic al aangegeven: een standaard T5 moet 0,5bar doen en dat is dus precies de helft van de witte balk. Het verstellen van het wastegate-armpje is trouwens slechts een trucje om iets hogere druk te generen. De beste oplossing is natuurlijk een aangepaste ecu die de turbodruk hoger zet maar ook de brandstofinspuiting en ontsteking aanpast aan die hogere druk. Met het verstellen van het armpje kun je misschien max. 0,15bar winnen, maar als het koud is dan kun je al snel in een situatie komen waarbij de ecu ingrijpt.