Lambda lamp

Gestart door Hylco, 06-12-2005 02:27:18

Vorige topic - Volgende topic

Hylco

Wie kan mij helpen?

Ik heb een V70 T5 AWD (zie nieuwe leden) en had een tijd geleden een interressant probleempje:

Ik reed lekker rustig bij een kruising weg en m'n motor begon ineens te sputterren. Even later viel hij bij het optrekken helemaal uit en kon ik hem niet eens meer starten. Volvo assitance gebeld, maar tegen de tijd dat zij er waren deed het mobiel het al weer.

Later werd het echter alleen maar erger, als ik stil stond slingerde het toerental tussen de 200 en de 2000 en bleef hij maar corrigeren (erg link als je stationair in een file mee wilt rijden). Garage heeft vervolgens eerst de hele boel schoongemaakt, alles vanaf de inlaat was nogal smerig, maar dat hielp niet. Vervolgens is de luchtmassa meter vervangen en was het euvel voorbij.

Nu, een week of 6 later echter, is dat fijne lamda lampje in het dashboard weer terug, gelukkig zonder toerenschommelingen, maar toch. Wat zou er nu weer kunnen zijn? Verbruik, vermogen e.d. zijn wel normaal gebleven.

Hoe kan ik, zonder dure apparatuur, zien wat die lambda sonde meet?

Als hij 1 x een fout meet en daarna weer normale waarden, blijft het lampje dan branden of hoort hij weer uit te gaan? Kan het dus komen door bijvoorbeeld flinke uitlaatwalmen van een voorganger?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

thuur

Controleer eerst op een vacuumlek..

Gr 8)

peterr

Citaat van: Hylco op 06-12-2005 02:27:18
Wie kan mij helpen?

Ik heb een V70 T5 AWD (zie nieuwe leden) en had een tijd geleden een interressant probleempje:

Ik reed lekker rustig bij een kruising weg en m'n motor begon ineens te sputterren. Even later viel hij bij het optrekken helemaal uit en kon ik hem niet eens meer starten. Volvo assitance gebeld, maar tegen de tijd dat zij er waren deed het mobiel het al weer.

Later werd het echter alleen maar erger, als ik stil stond slingerde het toerental tussen de 200 en de 2000 en bleef hij maar corrigeren (erg link als je stationair in een file mee wilt rijden). Garage heeft vervolgens eerst de hele boel schoongemaakt, alles vanaf de inlaat was nogal smerig, maar dat hielp niet. Vervolgens is de luchtmassa meter vervangen en was het euvel voorbij.

Nu, een week of 6 later echter, is dat fijne lamda lampje in het dashboard weer terug, gelukkig zonder toerenschommelingen, maar toch. Wat zou er nu weer kunnen zijn? Verbruik, vermogen e.d. zijn wel normaal gebleven.

Hoe kan ik, zonder dure apparatuur, zien wat die lambda sonde meet?

Als hij 1 x een fout meet en daarna weer normale waarden, blijft het lampje dan branden of hoort hij weer uit te gaan? Kan het dus komen door bijvoorbeeld flinke uitlaatwalmen van een voorganger?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Ik meende op het forum eens wat te hebben gelezen over Voltmeters en Lambdasondes, dus zoek maar eens. Ik had ook een lampje aan in de R en dat was inderdaad een vacuumlek bij de vacuumtoren. Ik raad je dus aan de raad van Thuur op te volgen.....

ed

Even de accu los, en het lampje is uit. Ik heb ook wel eens een lambda lampje gehad. Na resetten nooit meer terug gezien.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Hylco

Citaat van: ed op 06-12-2005 11:53:51
Even de accu los, en het lampje is uit. Ik heb ook wel eens een lambda lampje gehad. Na resetten nooit meer terug gezien.

Eerst jouw raad maar eens opgevolgd Ed. Leek me de makkelijkste. Idd, het euvel is verdwenen en niet meer weder gekeerd. Nu blijft voor mij alleen de vraag waar het vandaan kwam.

ed

Soms moet je niet alles willen weten. Ik heb ook heel af en toe een lambda storing. Accu eraf, en het blijft maanden weg. Ik maak me daar dus geen zorgen over. Het gebeurt het vaakst als het koud is en bij stationair (file ofzo).
Als het vaker gaat gebeuren of permanent wordt zien we wel weer.

Uiteraard kun je de computer uitlezen om de oorzaak te achterhalen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

eric74

ik zit ook al paar dagen verveeld met dat lampje
soms brandt het, dan weer niet.
ik heb accu nog niet losgekoppeld, maar moet binnen 14 dagen naar auto-keuring (belgie he)
waarvoor dient da lampje eigenlijk en wat als het dan juist wél zal branden? invloed op iets waarvoor ze hem kunnen afkeuren?

Hylco

Die lamp geeft aan dat er iets met je motor management niet goed is. Een sensor die afwijkende waardes binnenkrijgt, maar er zitten nogal wat sensoren, dus welke het is kan ik je zo niet vertellen. Bij mij bleek de lucht massa meter kapot te zijn. Dat is een duur grapje helaas.