rolhoes afdekking

Gestart door demeup, 11-12-2005 14:29:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

demeup

bij mijn rolhoes zijn de buitenste kapjes afgebroken
wie heeft hier ervaring mee dit te repareren?
rol hoes rolt dus niet meer op omdat in deze kapjes de bevestiging is afgebroken

ed

Ik heb mijn rolhoes onlangs gerepareerd. Heb ik gedaan met een messing kraanstuk. Bij mijn 850 ook al eens gedaan, daarna nooit meer last van gehad. De plastic zijkanten zijn gewoon niet sterk genoeg om de kracht van de hoes op te vangen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

demeup

kan je mij ookvertellen hoe je dat hebt gedaan?
gr

ed

#3
Het is wel even een werkje, maar als je handig bent is het wel te doen. En aangezien die rolhoezen de hoofdprijs kosten is het wel de moeite waard. Als je hem oplapt zoals ik heb gedaan gaat hij waarschijnlijk nooit meer stuk.

In de rol van de rolhoes zit een ronde buis, met daarin een veer. Als ik het goed herinner zit de ronde buis vast in de plastic zijkanten. Dat breekt af, waardoor de veer zich afrolt, en de hoes slap hangt.
Wat er dus moet gebeuren is de plastic zijkanten, of de bevestiging met de as versterkt wordt. Je kunt hem maar aan één kant "doen", anders past de hoes niet meer tussen de bekleding.

Ik heb een kraan-muurstuk gekocht bij de loodgieter. Dat is zo'n ronde messing plaat van 5 cm, waarin haaks op de plaat  een stuk 12mm koper in gesoldeerd kan worden. Ik meen dat het kraanstuk 15 mm is, dus even en verloopje erin solderen. Koop in elk geval de kleinste, want anders past het niet meer. Zaag nu een stuk koper pijp in aan de kopse kant. Daar moet dus de as van de rolhoes in kunnen vallen. Ik denk een kleine centimeter. Zaag vervolgens het stukje pijp af op ongeveer 2-2,5 cm. Het is dus een stukje pijp met aan het einde 2 sneetjes van 3 cm. Soldeer dit stukje pijp in het kraanstuk, en bevestig het kraanstuk aan de zijkant van de rolhoes met drie boutjes (M4).
De zijkant van de rolhoes is een beetje scheef, dus het kraanstuk moet met de haakse slijper een beetje afgeschuind worden voor montage.
Ik moest overigens het kraanstuk een beetje inkorten, en de sneetjes met de haakse slijpert bijna tot aan de grondplaat inslijpen om het passend te maken.

Ook is het erg belangrijk dat het kraanstuk precies in het midden van het gat komt, anders past de rolhoes niet meer in de zijkant.

Nu even de veer een klein beetje op spanning brengen (aan de as draaien), het nieuwe eindstuk eroverheen, en klaar is Kees.

Koste mij ongeveer anderhalf uur, de rolhoes moest nog een paar keer uit elkaar omdat het niet helemaal paste.

De schroeven zie je nauwelijks zitten.
Ik vond dat geen probleem, in elk geval heel veel minder dan 200 euro uitgeven voor een rolhoes die over een paar jaar toch weer stuk is (mijn laatste heeft het 1,5 jaar uitgehouden).

PS toch even de foto's op Imagshack gezet. Op het laatst natuurlijk weer geen foto's gemaakt. Ik kwam er bij het zien van de foto's achter dat het plastic stukje wat in de zijkant valt ook was afgebroken. Daar heb ik een spijker in gelijmd zoals je op de eerste twee foto's kunt zien. Deze moet weer in de koperen pijp vallen.




850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

demeup

dank je Ed
weet zo ongeveer wat je bedoeld
zal het eens proberen
maar is het monteren aan 1 kant wel voldoende?
mvg

855T5+

Hartelijk dank voor je uitleg. Na bestudering heb ik de klus geklaard met alleen een stukje 12 mm koperpijp van 5 cm lengte: aan de ene kant ingezaagd zoals bij jouw stukje pijp ca. 15 mm en vervolgens aan de andere kant haaks erop (als je erdoorheenkijkt heb je een kruisje) weerom ingezaagd, maar dan ca. 20 mm en met een veel bredere snede, de overgebleven twee stukjes haaks omgebogen en in ieder stukje een gaatje van 5 mm geboord. Je krijgt dan zoiets als een stukje ingesneden buis dat op twee platte voetjes kan staan met in ieder voetje een gaatje. Ik noem dat stukje hier verder "Deel A". Vervolgens een van de uiteinden (ik noem dat verder "Deel B") van de rollo eruit geschroefd (3 schroefjes), precies gecenterd t.o.v. het grote ronde gat (in Deel B) en de erin gestoken Deel A, de twee gaatjes in de voetjes doorgeboord in het zwarte plastic naast het grote gat. Door die gaatjes van binnenuit twee boutjes (5mm RVS met afgeschuinde kop) naar buiten gestoken en vastgezet aan de buitenkant met een moertje 5mm. Je kunt nu Deel A steken op de twee boutjes met het ingezaagde stukje naar binnen gestoken. Dat stuk schuift vervolgens over de binnenste as waar de stukjes zwart plastic vanaf gebroken waren (de oorzaak van de disfunctie). Kort ook de boutjes af zodanig dat Deel A nog net vastgezet kan worden met enkele speciale moertjes die vanzelf vast blijven zitten (RVS). Test uiteraard eerst of alles past. Zet dan Deel B weer vast aan de rest van de rollo, rol de rollo op plus zet (via de andere kant!) de rollo een beetje onder spanning door hem als het ware verder op te rollen (gebruik een tweede persoon om dat vast te houden oid), steek dan het Deel A door het ronde gat in Deel B en over de uitstekende boutjes en schuif het zodanig over de as dat hij niet meer draaien kan. Zet dan Deel A vast op Deel B met twee klaarliggende moertjes. Re-assembleer de rollo verder en plaats hem terug in de auto. Klaar! Bij mij werkt het.
Volvo: Mutatis Mutandis

ed

En deze gaat nooit meer stuk in tegenstelling tot origineel!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Herminator

#7
Ik heb de mijn ook gemaakt met het 2de voorbeeld.

Het afgebroken stuk. Deze zit om de pen heen met het borgstukje en heeft vastgezeten aan de buitenkap die dus altijd afbreken.


Nieuwe constructie





Het ingesneden stuk heb ik uiteindelijk nog een heel stuk verder gezaagd totdat die net niet helemaal door is maar wel sterk genoeg.

De boutjes heb ik aangepast voor boutjes met schuine kop zodat deze zo min mogelijk ruimte innemen tussen het plastic en de metalen buis binnenin. Deze zitten bij mij op gelijke hoogte waardoor het ding bleef haken achter een klein recht stukje in de zijkant van de metalen buis. Het boutje is m3 dik. En het overgebleven stukje afgezaagd. De rand van de buis heb ik glad gevijlt zodat het weer rechter is geworden en de rand normaal langs de schroef kan glijden. Deze bleef steken bij het terug gaan tegen de kop van het boutje.

Bij de laatste foto zijn de kleine moertjes nu dus ook met de helft smaller en de ringen heb ik ertussenuit gelaten. Want hoe minder ruimte hoe makkelijker het is om de rolhoes weer eruit en erin te zetten.

Dit alles is gedaan met een huis tuin en keuken ijzerzaagje een boormachine, boutjes en een stukje pijp van 5 cm.


tdidude

 :'( :'( mijn rolhoes ging uiteraard ook kapot.. maar dankzij deze handige klussers die mij voorwaren is de mijne ook weer puik..

Alleen het in elkaar zetten onder spanning in je eentje was even lastig.. maar workmate biedt uitkomst!

8) 8) Rolhoes overleeft nu de auto.

Overigens, wat een rommelconstructie is het origineel zeg.. je  zou bijna opzet vermoeden om aftersales kas te spekken  :P :P

5 cilinders is meer dan 4

mehn

#9
Ik heb de mijne inmiddels ook gerepareerd op de "Ed" manier ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

robbie409

Ik zal sinds mijn vakantie ook een poging tot reparatie moeten doen :(

thuur

Citaat van: robbie409 op 28-08-2007 01:10:10
Ik zal sinds mijn vakantie ook een poging tot reparatie moeten doen :(

Misschien kun je het samen met FGG doen ;D


Gr ;)

PZ

bij mij zijn beide kanten gebroken. Is het mogelijk om zowel links als rechts deze oplossing te gebruiken of past het da niet meer?

Turbo-Geek

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

KMvrtr

Maar is de rolhoes dan wel nog te verwijderen??