gaslekkage LPI systeem S70

Gestart door gj, 12-12-2005 15:39:58

Vorige topic - Volgende topic

gj

Na het wassen van de S70 startte ik de moter. Na enkele seconden begon deze zo onregelmatig te lopen dat ik hem onmiddelijk heb afgezet. Toen ik na een kwartier een nieuwe poging wilde doen, stonk de hele omgeving naar LPG. Het inlaatspruitstuk was bevroren en in een mum van tijd werd de hele moter wit. Na een uur slaagde een monteur erin onder begeleiding van een hogedrukspuit van de brandweer de accupool los te maken.
De dealer is er niet in geslaagd de oorzaak vast te stellen. De installatie bleek na inwerking stellen weer goed te funktioneren. Preventief is de LPG-computer(vialle) vervangen omdat er duidelijke corrosiesporen te zien waren. Er blijven een heleboel vragen. Hoe kon dit gebeuren? Waarom sluiten de kleppen niet onmiddellijk bij een storing? Waarom is de tank niet handmatig afsluitbaar? Is herhaling mogelijk? Wie heeft hier ervaring mee

Christiaan

Ik heb geen antwoorden op je vragen maar ik vind het wel een heel heftige gebeurtenis.............. Idd onbegrijpelijk dat de afsluiters blijkbaar niet hebben gewerkt. Sterkte ermee.
Christiaan

alfredgeel

Ga naar je ( echte ) LPi dealer.
Het is een gekend probleem dat de O-ringen van de ingectoren kunnen beginnen lekken ( vooral bij echt koude temperaturen )
Vialle monteert sinds 4 jaar BLAUWE O-ringetjes die wel temperatuur bestand zijn en dus niet vervormen of verharden.

Eens de motor warm geweest is is dit probleem weer. even weg.

Maar je moet zo snel niet panikeren. Je moet toch al heel wat gas hebben alvorens er een brandje komt.

doe heel eenvoudig de test ; pak een busje met afwasprodukt en water en vernevel die met bvb. een plantenspuitje over de aansluitingen van je LPI injectoren. Komen er blaasjes dan lekken ze.

Zo een voudig is dat.

Ik denk eens dat ik jullie wat LPI en AMS lessen moet komen geven.....

Christiaan

Citaat van: alfredgeel op 13-12-2005 21:13:39
Ik denk eens dat ik jullie wat LPI en AMS lessen moet komen geven.....

Kennis is macht............ dus ben ik daar wel voor in ;)

gj

Bedankt voor de snelle reactie, maar toch heb ik enige twijfel aan de oplossing met de o-ringen. Daarom nog wat meer details.
De S70 2.4 is van 99,1ste eig.,G3 voor aflevering door dealer ingebouwd , perfect door dealer onderhouden. Auto rijdt geweldig,ook al heb ik  soms last van overslaan bij constante snelheid , maar dat hebben vele anderen ook heb ik gemerkt. Ter zake!
Bij het wassen (in augustus j.l.) maak ik altijd de goten langs de schermen schoon, dus moterkap open en bostel erlangs. Het is zeer waarschijnlijk dat daarbij water gespetterd is op de moter. Het man.syst. is gemonteerd onder de accu. Bij het starten sloeg de auto onmiddellijk aan, liep prima, maar begon op enkele cilinders te lopen. Ik heb toen overgeschakeld op benzine en weer terug op gas. Het hielp niet. Toen ik na een kwartier terug kwam was de moter bevroren,dwz.inlaatspruitstuk,kop, dekselbougies, blok,huis luchtinlaat kortom alles. De LPG was tot op 50m te ruiken. Een geluid van stromend gas door een leiding was zacht, maar duidelijk te horen. Dit is hoog fluitend geluid en geen gesis zoals dat optreed bij het ontsnappen van gas aande buitenlucht. Dit heeft een uur geduurd, toen hield het fluiten op en begon de moter te ontdooien. Waar komt dat gas vandaan? Kontact was uit, dus het magneetventil op de tank is onbekrachtigd en moet dicht staan. Bovendien start de auto op benzine, het management syst. moet benzine toevoeren en geen LPG. De volvo-monteur kwam na 1 uur, geen paniek, dat beetje gas. Tot hij de situatie zag!! Zijn analyse was, dat de moter continu met gas gevuld werd. Hij is op grote afstand blijven staan en heeft de brandweer gebeld. Deze kwam op volle sterkte na 20 min. heeft een meting gedaan ,sommeerde mij bij de auto weg te gaan en hebben de hogedrukspuit er op gezet. Mijn stelling is dat wat ik ook fout heb gedaan, de installatie ten alle tijde na een storing naar de meest veilige situatie moet gaan, dus alle ventielen dicht. Dat is dus niet gebeurt en derhalve levensgevaarlijk!! Ik parkeer niet meer ondergronds of in mijn garage na deze ervaring, de s70 slaapt buiten, in de open lucht, na 6 jaar. Alleen, ik wil weten wat de oorzaak is geweest zodat dit verbeterd kan worden, voor mijn veiligheid maar ook voor de uwe. Want velen van u hebben ook zo'n inslallatie. Ik woon landelijk, ruim ,het gas kon weg, weinig huizen, in de stad was het risico groter geweest.

elmarconi

Zeker nuttig!

Ik lees uit een uitgebreide Vialle cursus LPI systeem:

Zowel de afsluiter op het koppelblok als die in de multivalve zijn hetzelfde als de afsluiters van een verdampersysteem.
De afsluiter is een wettelijk voorgeschreven onderdeel dat in geval van het wegvallen van het motortoerental/ontstekingssignaal de LPG toevoer afsluit. Beide afsluiters worden tegelijk bekrachtigd door de LPE met 12 volt wanneer LPG als brandstof wordt gekozen. Ook als de motor nog op benzine loopt.

en iets verderop:
De LPG afsluiters van de tank en het koppelblok worden gelijktijdig gestuurd. Als er LPG als brandstof is gekozen zal de LPE de afsluiters altijd van spanning voorzien, ook als de motor nog op benzine draait. De afsluiters worden spanningsloos als de motorloopbeveiliging inkomt (bijv. bij het wegvallen van het ontstekingssignaal).

En ook:
Het is niet toegestaan de LPE te reinigen met een hogedrukspuit. De LPE is slechts spatwaterdicht.
Noot: spatwaterdicht = IP44

Verder zijn er blijkbaar nu nieuwere LPE's:
De LPE-7 heeft een totaal nieuwe behuizing gekregen met een eigentijds design.
De kunststof behuizing is qua afmetingen een stuk kleiner geworden, wat betere inbouwmogelijkheden bied. De behuizing is waterdicht en heeft een minimale beschermingsklasse van IP66.
Het is niet toegestaan om de behuizing van deze LPE te openen in verband met waterdichtheidsgarantie en productgarantie.
De LPE-7 is niet uitwisselbaar met de LPE-6 en voorgaande LPE's.
De LPE-6 en zijn voorgangers hebben een 35-polige AMP connector. Voor uitbreiding was het noodzakelijk om het aantal pennen te verhogen. De LPE-7 heeft een 70-polige connector.
Voor het LPE-7 systeem is een nieuwe kabelboom ontwikkeld met een verhoogde beschermingsklasse zodat de waterdichtheid gegarandeerd is.

My best guess: Water is in de LPE gekomen en toen zijn deze hele akelige dingen gebeurd.

--edit leesbaarheid--
--
Autogas Inside . . .

alfredgeel

hebben we het hier dan wel zeker over een VIALLE LPI ?

Uit ervaring weet ik dat de lpi-pomp aangestuurd wordt door een signaal van de benzine-pomp.
en dat je altijd een +15 ( spanning na contact ) nodig hebt om de afsluiters open te laten gaan.

Dan toch een kortsluiting op je LPE ??

Lijkt me toch een hele nare ervaring geweest te zijn.

Basbb

Ik zie dit topic nu pas, bij mij was de gastank binnen paar dagen gaan lekken nadat ik die volgetankt had. Lek zat bij de pomp in te gastank. Inbouwboer had de o-ring bij de pomp niet goed gemonteerd >:(

Gevolg, anwb, brandweer enz., auto is gesleept naar park waar met veel moeite het gas uit de tank is gehaald die dus vol zat.  Tank uiteindelijk uit me auto gehaald en op zijn kop neergezet met de brandspuit erop om de tank te verwarmen. Het duurt ongeveer 2-3 uur voordat een volle gas tank helemaal leeg is. Grootste probleem is dat de opening steeds dicht vriest en uiteindelijk de complete resterende inhoudt.

Zag er wel grappig uit kokend lpg  ;D  Later bleek het gas op meer dan 200 meter afstand te ruiken was.

s70 2.5 20v aut